Fjällvandra 2026

Google ger inte förslag på att köra över Umeå och Luleå. Visst det är E4:an, men knappast 110 väg va?
De ger förslag på att vika av efter Övik och sen över Lycksele, Arvidsjaur och uppåt.

edit: Ändrade om lite i sökningen och tog via Umeå, och det blir bara 2 mil längre över Umeå och Piteå/Älvsbyn, så det kanske går snabbare ändå.
Det är klart bättre väg längs E4:an men inte lika "sevärd". Tråkig asfaltstig men den leder rätt. 80 km/h mellan Umeå och Skellefteå och tätt med fartkameror men i övrigt bara tuta och köra. Från Piteå siktar man mot jokkmokk via älvsbyn.

Nackdelen med Kvikkjokk, Saltoluokta och Ritsem är alla merkostnader som uppstår, med båttransporter och bussar.. Vet inte vad det kostar i Kvikkjokk, men är väl säkert 2-300 enkel bara för att ta sig över en älv. Ritsem mycket dyrare och längre. Saltoluokta kort sträcka, men inte gratis heller.

Har kollat på att vada över Kamatjåkka, men blivit avrådd, men det SER inte ovadbart ut på satellitkartorna uppe vid gamla "gruvvägen" över.
Vad tycker du att en företagare i Kvikkjokk ska ta betalt för en båttransport? De har sin verksamhet för att det finns ett behov. Om det nu är så himla lätt att "bara ta sig över en älv" på något annat sätt kan du göra det. Varför ska det vara gratis att åka till/från Saltoluokta, eller var det bara en skrivning för att det kostar pengar?

Jag tror att de flesta uppskattar möjligheten att få skjuts med båt.

Det du kallar merkostnader är såklart kostnader som man behöver ta i beräkning om man utgår från Kvikkjokk, Saltoluokta och Ritsem.

Jag tolkar ditt imlägg som att du anser att merkastnaderna inte ska finnas alls. Det skulle ställa till det en hel del.

Tack vare båttransporter, och bussar för den delen, ges möjlighet att få uppleva Sarek Nationalpark, en av Sveriges finaste och orörda vildmark.

De tre senaste åren har jag utgått från Kvikkjokk, och inte vandrat där jag behövt åka båt. Inte för att jag avstått från båttransporter, utan för att jag valt att vandra där jag inte behövs ta mig över ett vattendrag med båt.

Det du kallar merkostnader tror inte jag företagarna själva ser som merkostnader, utan som en service de erbjuder besökare och vandrare.

Vad tycker du att en företagare i Kvikkjokk ska ta betalt för en båttransport? De har sin verksamhet för att det finns ett behov. Om det nu är så himla lätt att "bara ta sig över en älv" på något annat sätt kan du göra det. Varför ska det vara gratis att åka till/från Saltoluokta, eller var det bara en skrivning för att det kostar pengar?

Jag tror att de flesta uppskattar möjligheten att få skjuts med båt.

Det du kallar merkostnader är såklart kostnader som man behöver ta i beräkning om man utgår från Kvikkjokk, Saltoluokta och Ritsem.

Jag tolkar ditt imlägg som att du anser att merkastnaderna inte ska finnas alls. Det skulle ställa till det en hel del.

Tack vare båttransporter, och bussar för den delen, ges möjlighet att få uppleva Sarek Nationalpark, en av Sveriges finaste och orörda vildmark.

De tre senaste åren har jag utgått från Kvikkjokk, och inte vandrat där jag behövt åka båt. Inte för att jag avstått från båttransporter, utan för att jag valt att vandra där jag inte behövs ta mig över ett vattendrag med båt.

Det du kallar merkostnader tror inte jag företagarna själva ser som merkostnader, utan som en service de erbjuder besökare och vandrare.
Om du betalar för nåt, så får du inte "skjuts", utan du får en tjänst du betalat för. Eller får du "skjuts" av tunnelbaneföraren också? Att få skjuts låter mer som nåt som görs ideelt och gratis för att vara schysst. Är de företagare och betalar skatt för det? Jag har ingen aning, men nåt kvitto eller biljett har jag aldrig fått förutom kanske med MS Storlule, men annars åker nog pengarna ofta rakt ner i fickan. Är en privatperson tycker jag det är helt ok, men om det är satt i system och mer organiserat tycker jag inte det är ok utan då vill jag ha kvitto/biljett.

En tur med en motorbåt över älven för vandring upp till Vallevarre känns en hundring rimligt. Kostar det 2-300 hundra vill jag sitta inomhus, kunna ta en fika, gå på toaletten och handla taxfree. Allt inom loppet av 15 minuter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips