Fjällvandra 2026

Jag har en idé om att uppleva detta område. Det är plus/minus lite åt alla håll och inte endast begränsat till det man ser på kartan eller fortsätta med Rapadalen då jag bara nosat på detta mäktiga område. Det finns mycket att uppleva om man vill det, och både Padjelanta och Sarek har upplevelser som väntar på en.

1771910323142.png

Kanske blir det ändå Rapadalen mm igen. Jag har idéer på vad jag vill se och uppleva.
1771911464847.png

Tur att jag inte behöver bestämma mig nu.

Det är en körning du borde dela upp i två dagar. Sikta på att komma norr om Umeå mot skellefteå eller Luleå första delen och sen sista upp mot kvikkjokk.
Google ger inte förslag på att köra över Umeå och Luleå. Visst det är E4:an, men knappast 110 väg va?
De ger förslag på att vika av efter Övik och sen över Lycksele, Arvidsjaur och uppåt.

edit: Ändrade om lite i sökningen och tog via Umeå, och det blir bara 2 mil längre över Umeå och Piteå/Älvsbyn, så det kanske går snabbare ändå.

Nackdelen med Kvikkjokk, Saltoluokta och Ritsem är alla merkostnader som uppstår, med båttransporter och bussar.. Vet inte vad det kostar i Kvikkjokk, men är väl säkert 2-300 enkel bara för att ta sig över en älv. Ritsem mycket dyrare och längre. Saltoluokta kort sträcka, men inte gratis heller.

Har kollat på att vada över Kamatjåkka, men blivit avrådd, men det SER inte ovadbart ut på satellitkartorna uppe vid gamla "gruvvägen" över.

Jag har en idé om att uppleva detta område. Det är plus/minus lite åt alla håll och inte endast begränsat till det man ser på kartan eller fortsätta med Rapadalen då jag bara nosat på detta mäktiga område. Det finns mycket att uppleva om man vill det, och både Padjelanta och Sarek har upplevelser som väntar på en.

Visa bilaga 48180

Kanske blir det ändå Rapadalen mm igen. Jag har idéer på vad jag vill se och uppleva.
Visa bilaga 48181

Tur att jag inte behöver bestämma mig nu.
Intressanta områden som jag studerat mycket och lagt upp framtida rutter i: En vore att ta packraften från cykelvägen till parkgränsen och bestiga alla mindre bergs i Rapadalen, Nammatj, Ridok och Alep-topparna. Lite av en djungelexpedition med mindre toppturer. Vore häftigt att paddla in i Rapadalens hjärta.
Men i år får det bli vandring över Mårma och ned i Vistas, topptur upp på Nallo (fick vända sist) och vidare upp i Norra Vistas i någon form av rundtur, kanske över Unna Allakas och tillbaka til Abisko.

Har kollat på att vada över Kamatjåkka, men blivit avrådd, men det SER inte ovadbart ut på satellitkartorna uppe vid gamla "gruvvägen" över.
Finns planer på en ny bro där, några km norr om Kvikkjokk. För att underlätta renskötseln, men jag tänker att de släpper över en vandrare också. Kanske verklighet redan nästa sommar?

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
ok, det vore ju bra, så öppnas möjligheterna lite mer för oss vandrare.
Hade visst skapat en tråd förra året om Kamajokk och ev vada den.
Många bra svar i den tråden så klistrar in den här också.

Finns planer på en ny bro där, några km norr om Kvikkjokk. För att underlätta renskötseln, men jag tänker att de släpper över en vandrare också. Kanske verklighet redan nästa sommar?
Jag vill minnas att det är en omdiskuterad plan då bron ska bli körbar och att till den behövs en väg. Eller minns jag fel?

Intressanta områden som jag studerat mycket och lagt upp framtida rutter i: En vore att ta packraften från cykelvägen till parkgränsen och bestiga alla mindre bergs i Rapadalen, Nammatj, Ridok och Alep-topparna. Lite av en djungelexpedition med mindre toppturer. Vore häftigt att paddla in i Rapadalens hjärta.
Men i år får det bli vandring över Mårma och ned i Vistas, topptur upp på Nallo (fick vända sist) och vidare upp i Norra Vistas i någon form av rundtur, kanske över Unna Allakas och tillbaka til Abisko.
DSC07773.jpg

Topptur till Nallo kan rekommenderas, här från 2023. Nallostugan 700m ner, Sälka längst bort. Man ser Vistasstugan och Kebnekaisetopparna.

Jag vill minnas att det är en omdiskuterad plan då bron ska bli körbar och att till den behövs en väg. Eller minns jag fel?
Det är väl som vanligt i dessa sammanhang - sensationellt om ingen överklagade. Men det finns redan, åtminstone rester av, en befintlig väg på den här sträckan. Det sägs att "markägarna" är emot. Korrekt är att en markägare är det medan ägaren av marken vid den tänkta bron är väldigt positiv. Den andra är identisk med båtföraren för turisttrafiken i Kvikkjokk. Således en klassisk intressekonflikt.

Nackdelen med Kvikkjokk, Saltoluokta och Ritsem är alla merkostnader som uppstår, med båttransporter och bussar.. Vet inte vad det kostar i Kvikkjokk, men är väl säkert 2-300 enkel bara för att ta sig över en älv. Ritsem mycket dyrare och längre. Saltoluokta kort sträcka, men inte gratis heller.

Jag har för mig att jag betalade 200 kronor 2024 för båtransporten Kvikkjokk till Padjelantaledens start.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips