Fjällturpulka på tåg

Hej.
Funderar på att ta en skidtur i Jämtlandstriangeln veckan efter påsk. Jag kommer ta tåg (jag är vaxad) och undrar därför hur dom ställer sig till att ta med en pulka Segenbaden som e ca 130 cm lång, samt tillhörande bambu-skaklar som är ca 2 m långa (om inte längre). Kommer vi bli portade från påstigning eller rycker dom bara på axlarna?
Tack för hjälpen.

Hej.
Funderar på att ta en skidtur i Jämtlandstriangeln veckan efter påsk. Jag kommer ta tåg (jag är vaxad) och undrar därför hur dom ställer sig till att ta med en pulka Segenbaden som e ca 130 cm lång, samt tillhörande bambu-skaklar som är ca 2 m långa (om inte längre). Kommer vi bli portade från påstigning eller rycker dom bara på axlarna?
Tack för hjälpen.

Ta en tidsmaskin och pollettera pulkan i styckegodsvagnen...😊

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mycket relevant fråga. Inför varje vintertur i Norrbotten funderade jag på samma sak när jag och kompisen skulle åka från Lund. Norrlandståget från Stockholm kördes då av SJ och det var aldrig några problem. Vagnarna var gjorda med utrymmen för vinterpackning och för personalen var det vardagsmat med fjällfolk. Antar att det är samma vagnar som används nu med annan operatör, kanske någon vet? Men hur det är till Jämtland känner jag inte till.

Problemen kunde uppstå på X2000 mellan Skåne och huvudstan. Jag har upplevt alla inställningar, från bästa tänkbara hjälpsamhet till att närapå blivit avslängd. Vi kom på att våra Parispulka kunde läggas uppe på hatthyllan med lite fastspänd, lätt packning. Ingen sa något om det. Sedan var det skaklarna av glasfiber. De klämde vi in mellan ett säte och en tom vägg, där det fanns några centimeter utrymme. Oftast gick det bra men en gång blev vi anklagade för brott mot bagagereglerna. Därefter trädde vi skydd av skumplast på ändarna för att inte någon skulle få för sig att karbinhakarna kunde skada någon men det bästa hade nog varit att sy en påse och dölja alltihop. Känslan på X2000 är ibland att folk bara förväntas ha med sig små resväskor och datorportföljer.

Vi åkte Göteborg - Fulufjället två personer med en segebadenpulka, skackel, skidfodral, en större och en mindre ryggsäck och våra enda problem var att bära dem mellan tågen och bussarna. Inget snack om för mycket packning på X2000, regionaltåg, intercity, länsbuss eller beställningstrafik. Vi la skidor och skackel på hatthyllan, och den senare skulle de väl kunna bråka om för den får egentligen inte plats. Pulkan ställde vi på tvären i bagageutrymmet. På nattåget skulle man väl kunna stuva in bägge under understa bädden? SJ:s regler stipulerar två väskor plus en mindre väska och ett specialbagage t.ex. en barnvagn (är inte en skidpulka ett slags barnvagn?)

Pulkan ställde vi på tvären i bagageutrymmet. På nattåget skulle man väl kunna stuva in bägge under understa bädden?
Ja, det finns plats under den understa bädden för t ex en pulka som är fylld med lagom mycket. Vi har lagt sovsäckar, liggunderlag och tält inuti pulkan. Spänt med remmar och tryckt ihop lite. Då går det under. Förresten, håller verkligen med det där om att bära mellan byten. När tågen haft svårt att hålla tiden och man ska jäkta till nästa tåg på Sth C är det som kroppen vill gå sönder. ;-)

Finns bil.
Nog jobb med en stor ryggsäck.
Förr kunde man hänga packning i korridorer med stora krokar och slapp ha allt i kuppen nu skulle den vara borta på morgonen när man skulle gå av på natt tåget.
Kanske bygga någon sele till pulkan så ni kan lättare byta tåg/buss.
Alternativ hyra pulka på ankomst ort.
När det var mer folk i fjällen kunde man köra en Envägs bil gratis till fjällen och buss hem när man ej hade mat att bära.

Tack för svaren.
Bil finns, men den e gammal o drivs på el så tar oss nog hela veckan att komma fram.
Nu har ja även fått positiva svar på snöläget, så blir t att boka tågbiljett idag. Ditresan har vi endast byte i Östersund. Hemresan får jag kolla vad som passar bäst. Finns ju både snälltåg o sj.

Nu för tiden är tåg och bussar inte fullbokade så det borde finnas gott om plats för extra bagage. Håller med om att transporten till och från tåget kan vara en utmaning. Går det att spänna fast pulkan på en kajakvagn för lättare transport mellan färdmedel?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips