Fjälltält vikt?

Jag tycker Scarp är väldigt likt Nordisk Telemark i utseendet, och det är inget tält som imponerat på mig (för kalfjällsmiljö). Alldeles för mycket vindfång i förhållande till fästpunkter och bärande bågar.

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Hur menar du?

Det är väl ett helt vanligt enbågs tunneltält?
Tre fästpunkter i vardera ände, fem på bågen, samt ytterligare åtta på duken.

Kan väl inte vara särskilt annorlunda jämfört mot akto, enan, telemark, mfl.
 
Akto/enan är mycket mindre, man ser att de har betydligt mindre kortändar som fångar vinden.

Det stämmer visserligen, men tror du att det har så stor betydelse?

Om man tittar på enbågs tunneltält i vind tycker jag det är ganska tydligt att vinden angriper mest mellan änden och bågen. Där trycks duken in, vilket resulterar i att kraften hamnar på bågen och spikarna i änden.

Jag har inte jämfört dem, eller sett dem, sida vid sida i vind, så det är bara en hypotes såklart, men jag tror att de beter sig ganska lika. Givet att man lyckats spänna fast dem ordentligt.
 
Jag har slutat med de minsta tälten numera, jag trivs inte längre med krypandet och ålandet. Så det minsta jag kan överväga att bo i är Hilleberg Soulo, som brukar funka fint på höstvandringarna. Till saken hör då att resten av gänget delar på ett fyrmanstält med förlängd absid så mitt tält är ren sovplats.

När vi är två använder vi antingen ett rymligt pyramidtält med gott om plats för oss och med ståhöjd (nästan) i mitten. Är det tuffare väderscenarion eller snötur eller mer alpina promenader väljer vi ett Tarra eftersom det är rymligt och har två ingångar. Och står även efter ett rejält snöoväder. Vi prioriterar alltså både komfort och styrka om vi väntar oss kärva förhållanden (tungt) men drar ner på styrkekravet om det gäller vanlig sommarvandring (betydligt lättare).

Man kan alltså sällan få allt i ett paket :).

//J
 
En del tält är lite korta för mig som är 188 cm. Jag tänker ofta att om jag hade kunnat slippa någon dm eller två i kroppslängd så hade jag kunnat välja ett mindre tält/sovsäck/kläder/liggunderlag/matranson etc... Nu är nog kroppslängden det enda jag inte kan ändra på, men tänker att man inte behöver välja större tält än vad som krävs.
 
En del tält är lite korta för mig som är 188 cm. Jag tänker ofta att om jag hade kunnat slippa någon dm eller två i kroppslängd så hade jag kunnat välja ett mindre tält/sovsäck/kläder/liggunderlag/matranson etc... Nu är nog kroppslängden det enda jag inte kan ändra på, men tänker att man inte behöver välja större tält än vad som krävs.
Dito från en som är 193cm. Matransonen vet jag inte om den påverkas med kroppslängden, men all utrustning påverkas definitivt med ökad volym och vikt. Och tältet både för ligglängd och sitthöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
redösnoj Fjälltält för 5 personer Bo och sova 5
Akklokk 1p fjälltält Bo och sova 11
Picea Kombination lätt fjälltält och stort campingtält Bo och sova 8
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
reflex Tips på Fjälltält till scoutkåren Bo och sova 4
Taxos Bra fjälltält? Bo och sova 2
nils73 Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter Bo och sova 2
bjerver Hyra fjälltält i stockholm? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.