Haft både Fjällräven och Hilleberg 1-person tält.
Fjällräven Abisko Lite 1 var ett ganska trevligt tält. Ljust och luftigt (hade den UN-blåa versionen) men tunnare botten än Hilleberg har på sina tält. Bra med ljust tält på sommaren som inte blir lika varmt och Fjällrävens tält är ju lite ljusare än Hillebergs.
Men kvalitetsmässigt tycker jag Fjällräven ligger ett snäpp under Hilleberg och är inte lika genomtänkta. Båda tillverkarna kör med samma typ av tältbågar av bästa kvalitet men resten är bättre hos Hilleberg.
Det är enklare och snabbare att sätta upp t.ex ett Hilleberg Akto än Fjällräven Abisko Lite 1 som har rätt många linor som ofta trasslar sig. Känns på det hela enklare också.
En detalj på Fjällräven-tältet som gjorde mig ganska så irriterad att jag sen sålde det. Dragkedjan till ingången nöp tag i den flik som skyddar den nästan varje gång man drog i dragkedjan. Om man inte lyfte på fliken hela vägen medans man drog upp/ner den. Fick använda båda händerna varje gång jag skulle ut eller in i tältet. En sådant fel i konstruktion skulle aldrig finnas på ett Hilleberg vad jag vet.