Fjällräven

nu spekulerar vi hejvilt i olika företags ekonomi.. det är svårt att veta ekonomiska skillnader på itab och fjr när vi inte vet hur utveckling, tillverkningsprocessen ser ut.. det kan finnas massor med faktorer som påverkar upp och ner, inte att förglömma hur dom själv ser på sitt varumärke mm..
 
Dock tycker i vart fall jag att itabs g1000-liknande plagg även om de är prisvärda är sämre sydda en fjällrävens. Sömmkvaliten är faktiskt ganska miserabel på de två g1000 liknande plagg från itab jag har.
 
Tycker det är lite svinigt att sätta dit en svensk flagga om de inte sys här :mad: Sys de i något no name land i asien lr?

Jag tycker nästan det är "svinigare" att låtsas som att man håller till i Ö-vik när det mesta sköts i Stockholm. Även om jag såklart förstår dem och faktiskt är glad att de finns så nära att man kan hälsa på dem när de gör spännande saker.
 
Fast en sak som är bra med fjällräven är iaf deras outlet, gillar verkligen den. Bara 200 spänn för ett par g-1000 skjorts det är ju humana priser. Och 500 spänn för en sovsäck som annars kostar 1900 på naturkompaniet. Så jag rekommenderar er en tripp till järfälla och deras outlet. Och det bästa av allt är ju att en massa andra butiker finns björn borg fillipa k hugo boss med flera finns där man kan dumpa de icke frilufstintrsserade.
 
Jag arbetar som fotograf, mest outdoor, och har gjort så sedan 94. Jag har hunnit avverka massor med "arbetskläder", och älskar tex. mina Tierra Cassin Ridge- byxor, inköpta i gamla Tierrabutiken i Malmö för en herrans massa år sen. DOM är kvalité!
Mitt omdömme om fjällräven liknade väl det som många andra skriver om här i tråden, gubbiga, tunga, lite längre ner på berget kan man lungt säga, om man nu vill använda en Tierra-slogan.
Jag köpte dock på mej en massa Fjällräven när lokala bygghandlen, som var min närmaste återförsäljare, la ner sin rävenavdelning. Upp till 80% rea! Det blev skidställ i Hydratic, jacka i hydratic/G-1000 och parkas i Hydratic. Jag använder faktiskt allt än idag, utom parkan som såldes på blocket pga av att jag tyckte den var för stor i storleken.

Nu är det så att jag oxå jobbar från och till i en friluftsbutik där Fjällräven är stora. Självklart tog jag rollen som "Tierra-experten" i butiken när jag börja, det är ju ett "häftigare" märke, men efterhand har jag satt mej in ordentligt i Fjällräven sortiment, och har fått en lite mer nyanserad bild.

Jag tycker det är precis som med de flesta andra märken som kör ett brett sortiment, en del är bra, annat riktigt bra, en del prylar suger. Så är det på Fjällräven, så är det på Bergans, Norröna osv. Alla skall liksom ha allt i sitt sortiment, från dunjackor till packpåsar, till tält och då blir det fel ibland.

Får jag plocka ett par favoriter från Fjällräven just nu så blir det nya ryggan Kajka, i samma yttermaterial som Kånken. Undrar hur snyggt sliten den kommer att se ut om 10 år? Kodiak Parkan är oxå en favorit, i rätt storlek :) Dom är himlans stora i storlekarna, så det är bara att svälja manligheten och prova ut en XS för mej. Varm, regntät, bra fickor, bra sydd. Perfekt för mej som fotograf på uppdrag i vinterväder.

G-1000 tyget BLIR ju bara snyggare ju mer det slits och används, och Grönlandsjackan med teddyfoder är faktiskt skitsnygg (på stan kanske, men vadå, man är ju iallafall trendig vart 10:e år med den jackan....)

Sen finns det missar oxå. Nya sovsäcksserien är en katastrof. Jättestora och klumpiga och går nästan inte ens ner i Fjällrävens egna ryggsäckar.
 
fantastiskt - tråden är 6 år gammal... Den s.k snubblaren säger att en sovsäck knappt går ner i en 85 liters rygga - förklara gärna lite närmare för oss, hur har du gjort för att stå för det inlägget? vad har du använt för prylar?
 
Har en Thermo Base -10 Long och även fast man tryck ner den i kompressionssäck så går den knappt ner i en fjällräven kajka 85. med lite våld går den ner men man kan inte stänga ryggan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.