Fjällräven

Hejsan. Jag har tre frâgor om detta gamla anrika helylle svenska företag, nämligen:

A: hur kommer det sig att deras produkter diskuteras sà lite i detta forum? är det inget man köper lángre, eller ¨vad beror det pà?

B: Hur är deras kvalitet, design etc i allmánhet;

C: hur pass bra fungerar deras Hydratic respektive G-1000 i synnerhet.

Mvah /
Nyfiken mats
 
Lite fjäll mer räv...

malindo; sa:
Hejsan. Jag har tre frâgor om detta gamla anrika helylle svenska företag, nämligen:

A: hur kommer det sig att deras produkter diskuteras sà lite i detta forum? är det inget man köper lángre, eller ¨vad beror det pà?

B: Hur är deras kvalitet, design etc i allmánhet;

C: hur pass bra fungerar deras Hydratic respektive G-1000 i synnerhet.

Mvah /
Nyfiken mats

Mina subjektiva omdömen:

Jag kom ihåg Fjällräven på 70-talet. Då låg de i spetsen när det gällde ryggor, tält och kläder. Ren, enkel och funktionell design i dåtidens bästa material. Hög kvalite på sömnad mm, ungefär som Norröna fast svenskt.

Idag upplever jag Fjällräven som ett urvattnat varumärke, funktion och kvalitet med egen produktutveckling har sedan länge fått stå tillbaka för plagiat och masstillverkning av kläder med sämre kvalitet. Ändå är deras tält t ex förvånansvärt dyra, bara någon/några 1000-lapp lägre än HB.

Så på B) svarar jag nog just att de är utpräglat b idag.

G-1000 väven funkar dock bra i sin genre. Om inte Fjällräven utrustade sina byxor med alldeles för många och konstiga fickor skulle jag köpa ett par.

Min åsikt,

J
 
Fjällräven är omkörda

A:
Fjällräven har misskött sitt varumärke på den svenska marknaden - de vet helt enkelt inte längre vad vi vill ha. Det exakt omvända är det med Haglöfs.
Svensken kör helt enkelt inte Volvo 240 längre.
Man skulle kunna säga att Haglöfs och Fjällräven bytt plats på marknaden de senaste 10 åren.

Fjällräven har halkat hopplöst efter vad gäller utrustning och tekniska kläder (därav uppköpet av Tierra), och deras G1000-uniformer har ersatts av annat för oss "på gatan-frilufsare". Ett tecken på att vi inte alls är så konservativa hemma i Sverige ;)
Fjällräven är helt enkelt "ute", och verkar snarare koncentrera sig på tyska klädmarknaden än på den Svenska utrustningsmarknaden.

Läser man deras katalog får man känslan av att de har en textilavdelning vars jobb är att spotta ur sig så mycket olika (otekniska) kläder som de kan.

B:
Gammaldags design, få vettiga innovationer, halvdan funktion. Förvisso hyfsad tillverkningkvalitet - men det har ju Everest och McKinley också.
"Ointressant" skulle jag vilja kalla det.

C:
G1000 är finfint. En klassiker med klassikernas egenskaper. Idag finns det dock alternativ - det gjorde det inte för 15 år sedan.

Så känner jag i alla fall. En sågning.
 
malindo; sa:
Hejsan. Jag har tre frâgor om detta gamla anrika helylle svenska företag, nämligen:

A: hur kommer det sig att deras produkter diskuteras sà lite i detta forum? är det inget man köper lángre, eller ¨vad beror det pà?
______________________________________________________
Jag tycker att det går i perioder, det e ju mode precis som allt annat.. Vissa år så e det fjällräven som gäller sedan Klättermusen, Tierra eller det som verkar bland det hetaste just nu Arc'teryx.. Detta borde väl du som branchmänniska veta allt om!
______________________________________________________

B: Hur är deras kvalitet, design etc i allmánhet;
______________________________________________________
Jag gillar deras design och har gjort det länge. Gällande kvalitet så beror det helt på vad kunden vill ha, så det e en svår fråga att besvara.. Jag tycker att kvaliten är tillfredställande trots problem med att sömmarna håller ganska dåligt på byxorna.. Jackorna tycker jag inte besväras av detta problem..
______________________________________________________
C: hur pass bra fungerar deras Hydratic respektive G-1000 i synnerhet.
______________________________________________________
Hydratic vet jag inget om men G-1000 tycker jag fungerar bra, jag vaxar mina byxor inför längre utfärder.
______________________________________________________

Jag har en helvetes massa fjällrävengrejer däribland byxor, skjortor, jackor och tält med mera.. Överlag så är inte Fjällräven varken bättre eller sämre än sina konkurrenter i samma prisklass.. Enligt mig i alla fall!!

//Patric
 
Inget fel på räven !

Har själv både ett par byxor i G-1000, samt ett par i deras MT material. Båda av dem har jag slitit på hårt utan att varken sömmar eller annat gått sönder. Har även en skjorta i MT material som är helt suverän. Vaxningen av G-1000 har jag övergett för länge sen eftersom att jag tyckte att det var för svårt att aplicera vaxet jämt ( Hur gör du, Patric ?). Mina G-1000 har en sk yx-ficka, men vem *** vill hänga yxan i ena byxbenet. Inget fel på räven tycker jag... Vist finns det modernare material, men behöver de inte vara vattentäta håller G-1000 länge ! Dessutom är det ju lite stämning över loggan, räven har inte bytt till en digitaliserad variant iallafall !

/P.D
 
Tack för synpunkterna gubbs!

Fjällräven har ju den eftertraktade Gore-Tex licencen, men använder trots det GTX i váldigt fà plagg; desto mer Hidrovent. Vore därför intresant att fà ta del av nàgon av edra erfarenheter av just detta material (durable waterproof kontra transpiration)

Hálsningar ökenräven Mats
 
Min bild av Fjällräven är en prickig orange fleecetröja med kvadratisk(!) skärning för att vara så mycket ivägen som möjligt och ge minsta möjliga värme.
Orättvist men den bilden kan jag inte sudda ut, hoppas innerligt att dom inte förstör Tierra.



JL
 
Lorre2; sa:
hoppas innerligt att dom inte förstör Tierra.
Det har nog redan hänt, tyvärr. Jag såg katalogen för vår/sommar 2003 från Tierra. Inte munter läsning, det kunde lika gärna varit Fjällräven-kläder. Flera olika fritidsskjortor, -byxor, -t-shirts, kepsar osv. Och urvalet av GTX, Windstopper et c har blivit tunnare (iofs så såg nån av GTX-jackorna OK ut, i den mån det går att bedöma).

/Håkan
 
Uppköp/Plagiat

Om man nu skall vara med och klaga:
Jag tittade i Fjällrävens nya katalog och där hade de ett nytt tält som var en ren Nammatj-kopia med "innovationen" yttre rymliga tältstångskanaler och Foxfoot för stångändan (plasthylsan är samma som Hillebergs lösning)
Dessutom (om jag inte missuppfattat):
Primus konsumentdel är uppköpt av Fenix outdoor
Ej konstigt att det är svårt att hitta Novan hos Naturkompaniet???
Eller har jag fått allt om bakfoten?

Steffe
 
Kankse inte fjällräven som ändrats, utan vi själva

Kan det vara så att Fjällräven fortfarande tillverkar prylar och kläder i "sitt segment" som det väl heter på marknadsföringsspråk, men att det är våra val som konsumenter som ändrats? Fjällräven tillverkar enligt min uppfattning fortfarande ganska bra, slitstarka kläder och prylar som inte är speciellt high-tech men som håller många år utan att göra någon riktigt rusig av glädje under tiden. Och så har det väl alltid varit? Skillnaden är kanske att friluftslivet nuförtiden istället är mer inriktat på just high-tech och fräcka färger. Inget ont i det, jag är med på det tåget, men det är inte samma tåg som det som gick på sjuttiotalet när fjällräven hade sin storhetstid. Deras produkter är fortfarande i grunden utformade för de tankar och ideal som då fanns inom friluftslivet.

Om det är fel på Fjällräven eller friluftslivet nuförtiden är i så fall en annan fråga.

Kalle
 
Vadmal

Förr i tiden var ju Fjällräven även i teknisk framkant. Det var ju knappast så att de sålde vadmalsbyxor när alla andra hade 65/35-poplin. Idag kan man säga att de gör det...
På den tiden låg de ju klart före till exempel Haglöfs, och så sent som för 10 år sedan hade de produkter som kunde mäta sig med värstingarna på marknaden.
Fjällräven var till exempel först på svenska marknaden med Gore-tex. Trots detta har de aldrig lyckats med sina Gore-texplagg.

Givetvis har marknaden förändrats, tiden går ju framåt. Men i och med att marknaden har förändrats men inte Fjällräven, så har de bytt segment.
Det är alltså Fjällräven som "gjort fel" inte vi kunder. Jag är 10 år mognare än för 10 år sedan, det är inte Fjällräven.
Att stå stilla är detsamma som att gå bakåt. Volvo skulle ju inte kunna sälja 240 idag och säga "vi står för traditionella värden - det är marknaden som förändrats".

Vad gäller Tierra-utbudet kan jag inte hålla med om att det har Fjällräven-iserats. De har alltid haft en del "civila" grejer. Tierra köptes ju för att vara för Fjällräven vad Arcteryx är för Salomon - det tekniskt avancerade alternativet. Däremot har priserna höjts, men det är inte så konstigt eftersom Tierra gick med förlust tidigare. Inte konstigt, men klart synd. Som sagt: Tierras stora fördel har ju alltid varit priset.

Men visst har Fenix Outdoor förstört en hel del för Optimus, eftersom de flesta Naturkompaniet-butiker inte tar in Nova. Men de butiker med starkt konsumentfokus gör det fortfarande, tex den "stora" på hantverkargatan i Stockholm. De kommer också ta in nya Crux.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.