Fjällräven och Rena Kläder

Man kan även diskutera saker som "image" när det handlar om kläder. Jag slår vad om att många av Fjällrävens kunder är personer som ofta faktiskt bryr sig om miljögifter, arbetares rättigheter, etc. Därför är det nog företagsekonomiskt dåligt att vägra insyn. Det här är inget nytt, klädkedjor/tillverkare har granskats i flera år.

Jag tror inte Fjällräven är "sämre än någon annan", men för de höga priser man betalar tycker jag att man kan förvänta sig att arbetarna har det ganska bra - vilket Fjällrävens agerande inte direkt tyder på. G1000-väv kostar inte mycket, så det man betalar är i huvudsak marknadsföring och ihop-syendet. Ska jag betala 1000kr mer för en vara vill jag veta/tro att den både är lite bättre rent kvalitetsmässigt, och dels gärna är producerad under bättre förhållanden.

Fjällrävens basic-plagg är som sagt inte hjärnkirurgi. Är övertygad om att de går att sy ihop i Sverige fortfarande, med vinst. Men kanske inte tillräcklig vinst för att mätta ekonomi- och reklamavdelningen.
 
Ögnade igenom rapporten på Rena Kläders hemsida och där förekommer sådant jag ställer mig tveksam till. Rena partipolitiska förhållanden som torgförs av medlemsorganisationerna i Rena Kläder används som kriterier som ska uppfyllas för att arbetsförhållandena ska vara "rättvisa". T.ex. anslutningsgrad till facket samt förekomsten av kollektivavtal. Sedan tal om fackliga förhållanden och kollektivavtal i Sverige bara helt appropå. Speciellt kul blir talet om fria fackföreningar om man ställer det i relation till hur konkurrenssituationen för facklig verksamhet är i Sverige.

Utan att ha granskat saken ställer jag mig dock mer öppen till Clean Clothes på samma sätt som jag ställer mig mer öppen till t.ex. International Red Cross och Amnesty Internationals verksamheter i bjärt kontrast till de svenska underavdelningarna som mer eller mindre bedrivs som politiska kamporganisationer. Rena Kläders rop klingar för illa för att jag inte ska hålla för öronen. Ska dock kolla upp Clean Clothes nån gång.
 
Som jag (med alldeles för många ord) försökte säga så beror det på granskaren.
En granskare som *vill* hitta skit i mjölpåsen kommer hitta det även hos ett "gott" företag. Jag betraktar mig t.ex som en hederlig person utan nåt att dölja, men skulle jag (till min stora förvåning) utnämnas till statsråd så skulle nån grävande journalist säkert hitta något att koka ihop en "affär" på.

Det gamla vem vaktar väktarna känns igen.
//J

PS själv är jag tillräckligt gammal för att tro mig begripa att vänder man tillräckligt många stenar, finns det sannorlikt alltid något som kan betraktas som en "affär" och bli det, innan man hunnit över häpenheten....
/DS
 
Senast ändrad:
Som redan pàpekats verkar det inte helt rättvist att hänga ut företag sâsom varandes lömska, bara för att de inte är beredda att följa lokala, sjálvutnämda kontrollörers regelbok.

Den dag det uppdagas att Fjállräven eller andra företag verkligen brutit mot skrivna och oskrivna regler vad gáller dess upphandlings- och tillverkningsprocesser sà ska jag gárna protestera. Dock ej pà de lösa premisser som Rena Kläder framför. Nu verkar det mest vara en ursäkt för att kunna gà ut en lördag, demonsterar lite och sedan kánna sig hárligt självförverkligad, präktig och totalt politiskt korrekt.

Trots att den dömde fortfarande ej bevisats skyldig till brott.


(Ser även jag att Clean Clothes verkar gà mer rakt pâ sak och riktar in sig pà riktiga case. Bra jobbat.)
 
(klipp)Fjällräven har nyss bestämt sig för att inte medverka i Rena Kläders granskning. Det kan inte tolkas på annat sätt än att Fjällrävens produktion sker på ett oetiskt och omoraliskt vis. (klipp)...

Jo det kan det. Det kan finnas en mängd helt affärsmässiga skäl till att ett företag inte vill att obehöriga ska få insyn i produktionen.

Ditt inlägg framstår som onyanserat.

//J
 
Som redan pàpekats verkar det inte helt rättvist att hänga ut företag sâsom varandes lömska, bara för att de inte är beredda att följa lokala, sjálvutnämda kontrollörers regelbok.

Den dag det uppdagas att Fjállräven eller andra företag verkligen brutit mot skrivna och oskrivna regler vad gáller dess upphandlings- och tillverkningsprocesser sà ska jag gárna protestera. Dock ej pà de lösa premisser som Rena Kläder framför. Nu verkar det mest vara en ursäkt för att kunna gà ut en lördag, demonsterar lite och sedan kánna sig hárligt självförverkligad, präktig och totalt politiskt korrekt.

Trots att den dömde fortfarande ej bevisats skyldig till brott.


(Ser även jag att Clean Clothes verkar gà mer rakt pâ sak och riktar in sig pà riktiga case. Bra jobbat.)

Instämmer till fullo,
- Ett stort antal företag tar problematiken seriöst och anväder sig av olika kontrollmekansimer för att unvika oseriösa tillverkare/fabriker.
- Det är fruktansvärt svårt för ett företag att kontrollera hela kedjan.

Att Fjällräven inte ger efter för självutnämnda förståsigpåare och poliser tycker jag är helt ok. Vad de däremot bör göra är att offentligt redovisa den metod de använder sig av och vilka deras samarbetspartner är i den här frågan. Först när ett företag uppenbart ljuger om sina kontrollekanismer eller på annat sätt för sina kunder bakom ljuset är jag beredd att skriva på.

Jag har desvärre svårt att se någon effektivare bekäpningsmetod än ute på fältet. Det svider för en fabriksägare som förlorar en bra kund.
 
Jo det kan det. Det kan finnas en mängd helt affärsmässiga skäl till att ett företag inte vill att obehöriga ska få insyn i produktionen.

Ditt inlägg framstår som onyanserat.

//J

Nu handlar det ju inte bara om att inte ge nån insyn i produktionen utan överhuvudtaget inte berätta hur man arbetar med sådana här saker. Att allt inte fungerar klockrent och att produktionskedjorna är långa och svårkontrollerade är ju rätt givet, men det måste ju finnas en vilja till att börja med eller? (Vilket det mycket väl kan göra, men inget man vill berätta om isåfall).
 
Hej jag skulle vilja granska rena kläder och vill därför att ni ställer upp på alla mina krav.

Nähä inte det. Då måste ni vara skurkar.

Ungefär den retoriken har jag otroligt svårt för. Rena kläder var för mig helt okända. Och det gälelr tydligen flera här. Att alla inte vill vara med och lägga en massa tid på okända organisationer kan jag förstå, och det gör dem inte automatiskt till skurkar.

Att däremot kasta in en brandfackla, och sen sticka en vecka däremot;)
 
Som svar på Rena Kläders oetiska och omoraliska uppmaning till aktion ska jag handla lite extra Fjällräven kläder nu i höst.
 
Att alla inte vill vara med och lägga en massa tid på okända organisationer kan jag förstå, och det gör dem inte automatiskt till skurkar.

Håller med.
Men å andra sidan är det konstigt att Fjällräven och de andra producenterna inte snackar etisk tillverkning. De vill ju till exempel gärna framstå som miljövänner, och målgruppen vill som sagt också framstå som goda människor.

Fast det kanske inte är så konstigt - att ge arbetare en dräglig tillvaro är nämligen ganska dyrt, och om det är nåt vi konsumenter gnäller om så är det ju höga priser...

Många av oss skulle ju hellre vilja att Hilleberg tillverkade i Kina än i baltikum. Väl?

Lustigt nog är vi moderna friluftsmänniskor ganska oetiska konsumenter. Grejerna är tillverkade i låglöneländer, materialen är oljebaserade, vi gillar aluminium som är extremt energikrävande, våra underkläder gör att penicillin inte funkar längre...
 
Men oavsett vad man tycker finns det ju mängder av skäl för att åtminstone få veta VAR plagget/utrustningen tillverkats. Man kan ju bojkotta Kina för att det är en kommunistisk diktatur, eller så kan man bojkotta Kina för att deras kapitalistiska frizoner utnyttjar arbetare. Eller så kan man stödja landet av samma skäl. Personligen skulle jag känna mig mer tillfreds om mina Fjällrävensaker är sydda i Polen än i Kina eller Indonesien. Bäst vore om de var sydda i Sverige, men det är väl naivt att tro att det går att göra friluftssaker i Sverige längre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.