Fjällräven och Rena Kläder

Rena Kläder är ett nätverk som undersöker om företag tar sitt moraliska ansvar i produktionen. Fjällräven har nyss bestämt sig för att inte medverka i Rena Kläders granskning. Det kan inte tolkas på annat sätt än att Fjällrävens produktion sker på ett oetiskt och omoraliskt vis. Fjällrävens produktion sker i Kina där kränkning mot mänskliga rättigheter är vanligt och fria fackföreningar är förbjudet.

Jag har skickat ett mejl till Fjällräven där jag uppmanar dem att medverka i granskningen och göra något åt villkoren för arbetarna hos sina underleverantörer.

Jag vill också uppmana alla som läser det här att sprida informationen och att själva skicka ett mejl till Fjällräven och berätta för dem att ni inte gillar företag som struntar i mänskliga rättigheter.
info@fjallraven.se
marketing@fjallraven.se

Friluftsvärlden är inte så stor och jag tror att vi här verkligen har en chans att påverka Fjällräven att göra något positivt för sina underleverantörers arbetare. Jag vill iallafall inte förknippa min friluftsjacka med utnyttjandet av kinesiska arbetare. Vill Fjällräven att vi ska göra den kopplingen?

Martin Gerhardsson
Friluftsvägledare
0709-901068
sticker iväg på en veckopaddling på Dalälven idag så jag kommer inte att svara på forumet så snabbt...
 
Jaså, jag trodde den svenska flaggan, i brist på annan märkning, indikerade att plagget var sytt i Sverige. Vilket också priset jag betalade indikerade. *naiv*

Jag stöttar inlägget, mail är ivägskickat till Fjällräven. Hade planer på ett par fjällrävenbyxor snart, men, det får bli nåt annat - kanske militärt överskott om inga bättre alternativ finns.
 
En Svensk flagga innehåller en massa symbolvärden. Vissa surfar på dessa, vissa skrämmer med dem. Försvarsmakten säljer uniformer, tillverkade i Balticum, FÖ m fl ställen. De är säkert även de impregnerade för att följa tillverkarkoderna... Fj är nog inte ensam om att köpa vad som finns och erbjuds, skulle andra av friluftsmärkena granskas är jag tämligen övertygad om att även de gör sammanledes både avseende matrial och arbetskraft. Givetvis finns det "gröna undantaget" recykleföretaget Milden Mills men det blir till en spott i havet jämfört med totalen.
Tur att man har lite i Skottsk ull och Egyptisk bomull som motvikt. (Jo de är såpass gamla att jag har redan levererat eventuella kemikalier till reningsverken.)
Lokal vadmal kanske inte är så dummt efter allt?
//J
 
Senast ändrad:
Tror inte Fjällrävens produktion är mer eller mindre oetisk än all annan produktion av konsumtionsvaror som sker i låglöneländer. Vill man kan man ju hålla sig till Hillebergtält, Lundhagskängor, Trangiakök och sina hemvävda vadmalskläder fast inte ens nämnda tillverkare har väl all produktion i etiskt godtagbara länder. Tråkig att de Fj utsätter sig för sådana här blottor.
Ämnet diskuteras förresten med denna vinkel i http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45989&highlight=sjukt

Ps Ändring. Vad mycket som hinner hända i en tråd om tar ett samtal mitt i ett inläggsskrivande. Seobserver, det jag skriver om vadmal var inte en gliring. Du hann bara mitt i samtalet...Ds
 
Senast ändrad:
Varför bara granska "svenska" företag? Det blir snett, för Fjällräven, Gudrun Sjölen och vad nu heter, konkurrerar på samma marknad som företag som inte benämns som svenska. De är bara klädföretag i mängden som vi svenskar har att välja bland då vi går och handlar.
 
Jag vill inte påstå att särskilt många andra märkeskläder är etiska. men att det finns andra som syndar befriar på intet sätt Fjällräven från ansvaret .

nej det är inte bevisat att de struntar i mänskliga rättigheterna. men att inte tillåta oberoende kontroll tyder starkt på att det är just vad de gör.

min förhoppning är att om många av oss påpekar för Fjällräven att vi inte uppskattar att de inte tillåter Rena Kläders granskning kan få dem förbättra livsvillkoren för arbetarna hos sina underleverantörer.

/martin
 
Jag måste erkänna att jag ända tills jag läste denna tråd inte hade en aning om att organisationen "rena kläder" existerade.

Utan att ha minsta aning om hur etiska just fjällräven är, så misstänker jag att ryggmärgsreaktionen för många företagsledningar när en representant för en (för dom) okänd grupp ber att få syna tillverkningen närmare är att säga "stopp".

Jag skulle vilja kalla detta för "Sverkerfenomenet". Alla tillverkare vet att de får skurkrollen om de "ställs till svars" i Plus. Alltså är det bättre ur pr-synpunkt att inte spela med alls.

Den som granskar vilken tillverkare i vilken branch och i vilket land som helst kommer garanterat hitta nåt skit någonstans om han/hon absolut vill. Då är det bättre pr att vara ogranskad och vägra spela med, om man misstänker att granskaren mer är ute efter att hitta lik i garderoben än att göra en balanserad granskning.
 
Jag skulle vilja kalla detta för "Sverkerfenomenet". Alla tillverkare vet att de får skurkrollen om de "ställs till svars" i Plus. Alltså är det bättre ur pr-synpunkt att inte spela med alls..


Förenklat kan man väl kanske hävda att för den som har rent mjöl i påsen kan det knappast vara bättre ur PR- synpunkt att vägra vara med. Nu tror jag det ligger andra faktorer bakom varför företag inte vill vara med. Det kanske kan vara ofördelaktigt ur konkurrenssynpunkt t ex?
 
Bara för fjällräven inte vill bli granskade av "Rena Kläder" betyder inte det att de inte att de är ett dåligt företag som låter någon stackars slavkines sy mina kläder. Det betyder bara att de inte vill stödja "Rena Kläder" och tittar man på deras hemsida så känns det hela lite flummigt och man uppmanar till "aktioner". Fjällräven kanske bara inte är så mesiga att de vill bli granskade av varenda liten organisaion som vill leta efter lik i deras garderob.

Eftersom Fjällräven inte uttalat sig om detta och varför de inte vill bli synade av denna organisation. Så ska man nog inte skrika varg förrens de har sagt sitt också.
 
Förenklat kan man väl kanske hävda att för den som har rent mjöl i påsen kan det knappast vara bättre ur PR- synpunkt att vägra vara med. Nu tror jag det ligger andra faktorer bakom varför företag inte vill vara med. Det kanske kan vara ofördelaktigt ur konkurrenssynpunkt t ex?

Som jag (med alldeles för många ord) försökte säga så beror det på granskaren.
En granskare som *vill* hitta skit i mjölpåsen kommer hitta det även hos ett "gott" företag. Jag betraktar mig t.ex som en hederlig person utan nåt att dölja, men skulle jag (till min stora förvåning) utnämnas till statsråd så skulle nån grävande journalist säkert hitta något att koka ihop en "affär" på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.