Fjällklubben

Inbjudan

http://www.fjallklubben.se/sfk/

Kika in i klubblokalen/biblioteket en tisdag kl 18-20 ... öppet för alla intresserade.

http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=206
http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=84

PS. Det är förresten jag som öppnar och kokar kaffet där nu på tisdag

Tack för inbjudan jag kommer någon dag (kväll). Men varför märker man så lite av klubben trots att det borde vara minst hälften av de som är på utsidan som är lämpliga medlemmar??
 
Härom veckan kunde man se Lennart Modig ... reporter på tv4 och styrelsemedlem i fjällklubben ... i rutan med fjällklubbens luva på huvudet. Klubbtidningen "Fjället" finns på en del bibliotek.
 
Jag vill generalisera diskussionen. Ett problem för föreningslivet inom friluftslivet är att föreningar knappast behövs längre.

Vad har man en förening till:

1) För verksamheter som kräver organisation.

2) För att föreningen kan ordna olika utbildningar inom sitt verksamhetsområde.

3) För att föreningen kan fungera som intresse och lobbyingorganisation för den verksamhet den representerar.

4) För att föreningen kan ge vissa ekonomiska förmåner.

5) För att hitta likasinnade att utöva aktiviteter ihop med (nätverkande)

6) Att vara någon sorts "kamratklubb".

Själv är jag med i en klätterklubb (och därigenom i SKF och sick RF) , i SSSK och STF.

Medlemskapet i STF är enbart betingat av att det ger rabatt i fjällstugorna. I SSSK är jag med för israpporternas skull, men det motivet försvinner snart i och med att det blir alltfler öppna israpporter på internet. Mitt medlemskap i min klätterklubb har dels med historiska skäl att göra, dels för stödet till accessarbetet. Jag är inte säker på att jag skulle gå med i en klätterklubb ifall jag skulle börja klättra nu.

För nätverkande och för att hitta likasinnade att hitta på aktiviteter tillsammans med fungerar internet bättre än föreningar.

Utbildning inom friluftslivet bedrivs nu i kommersiellt så för det behövs ingen föreningsverksamhet.

För olika fjällaktiviteter så krävs ingen förening för att dessa skall kunna utövas. (STF möjligen undantaget ifall man vill bo inomhus)

När inte föreningar behövs för verksamhetens skull har föreningarna problem, men som tur är så går ju verksamheten lika bra att utöva ändå.
 
Bra att du håller igång tråden, Staffan. Så att fjällfolk med respekt för ideell föreningsverksamhet och litteratur med anknytning till fjällen ser detta och söker sig till klubben. :)
 
Senast ändrad:
Utöver de generella punkterna i mitt förra inlägg så tror jag dessutom att föreningar med inval och/eller inträdeskrav för en ännu svårare tillvaro. Systemet motverkar förändring och förnyelse och tenderar att göra dessa föreningar till kamratklubbar för likasinnade, vilket sällan brukar vara befrämjande för en förenings utveckling.

Oaktat detta så tror jag inte att Fjällklubben eller andra föreningar med invalsbestämmelser skulle bli så mycket vitalare av att slopa dessa. De faktorer jag nämnde i mitt förra inlägg gäller ju även för öppna föreningar.
 
Hoppsan !

Utöver de generella punkterna i mitt förra inlägg så tror jag dessutom att föreningar med inval och/eller inträdeskrav för en ännu svårare tillvaro. Systemet motverkar förändring och förnyelse och tenderar att göra dessa föreningar till kamratklubbar för likasinnade, vilket sällan brukar vara befrämjande för en förenings utveckling.

Oaktat detta så tror jag inte att Fjällklubben eller andra föreningar med invalsbestämmelser skulle bli så mycket vitalare av att slopa dessa. De faktorer jag nämnde i mitt förra inlägg gäller ju även för öppna föreningar.

Här kom man in en djupare diskussion tydligare.

Jag var mest nyfiken på om man ska bli medlem. Vad jag kan läsa mig till verkar det vara en intressant för alla fjällvandrare.
 
Jag har också funderat på gå med, mest kanske för att hitta nya toppturskamrater. Den sk. fjällpolicyn gör mig dock lite tveksam. Finns det plats för diskussion (och oliktänkande) i SFK?
 
Utöver de generella punkterna i mitt förra inlägg så tror jag dessutom att föreningar med inval och/eller inträdeskrav för en ännu svårare tillvaro. Systemet motverkar förändring och förnyelse och tenderar att göra dessa föreningar till kamratklubbar för likasinnade, vilket sällan brukar vara befrämjande för en förenings utveckling.

Oaktat detta så tror jag inte att Fjällklubben eller andra föreningar med invalsbestämmelser skulle bli så mycket vitalare av att slopa dessa. De faktorer jag nämnde i mitt förra inlägg gäller ju även för öppna föreningar.

Jag har varit med i SFK. Jag tror jag valdes in 1998; en f d student till mig skickade in en reseberättelse, som jag skrivit, till deras tidning och redaktören tyckte jag skulle söka. Fan vet varför. Mina fjällmeriter var just då rätt klena. Sen dess har det blivit mycket i Sydnorge, men jag har gått fler dagar i Andorra än i Sverige, som är mitt åttonde vandringsland i antal dagar. Bara i Skottland har jag vandrat mindre
(11 dagar mot 12 i Sverige; mitt totala antal vandringsdagar börjar närma sig 600).

Så någon riktig fjällvandrare är jag inte - jag har bara varit en gång norr om Polcirkeln. Jag söker mig
alltmer till värme och sol och förmodligen är jag numera färdig även med Norge -
jag har iaf slut på idéer.

Under de fyra-fem år jag var med kom jag egentligen aldrig underfund med varför. Jag har också varit med i DNT, OeAV, SAC och CAI men gått ur samtliga. Det är förmånsföreningar, man får en tidning samt rabatter
och förtur på stugor. Inte så mycket värt; i somras sov jag under pågående tur en enda natt i en betalstuga, i Spanien; i övrigt betalade jag för övernattning tre nätter på camping, i Skottland och Andorra. Av 39 nätter.

Däremot är jag med i STF, eftersom jag bor på vandrarhem närhelst jag reser inom landet. Den enda förmån jag var medveten om i SFK var rabatt i Kartbutiken, där jag handlar ofta.
Men den var ju rätt illusorisk eftersom jag aldrig fick något medlemskort.

Så det var knappt ens ett beslut att gå ur, även om jag skrev några rader till dem om detta.
 
Vill fortsätta

Staffans vinkling. Jag är inte medlem i Fjällklubben och det beror på att jag redan är med i så många föreningar. I de flesta är jag en synnerligen passiv medlem som ändå läser det mesta som kommer i brevlådan av allmänt intresse.

Tror att de flesta av de klubbar vi hitintills diskuterat i den här tråden har en majoritet av passiva medlemmar som är med för att de vill hålla viss koll och av slentrian. Internet håller på att förändra föreningssverige men inte bara så att det blir färre medlemmar man har kontakt med medlemmar i andra klubbar också och ibland kanske man är sugen på att vara med i en förening bara för att de har trevliga publikationer.

Att hålla igång en förening som vill rikta sig till ungdomar och söka bidrag till verksamheten från kommunen kräver en hel del administration. Även föreningar som inte söker bidrag kan dras med rätt mycket formalia som valberedning, kassör, sekreterare, styrelse ordförande årsmöte redaktör utbildningsansvariga lokalansvariga etc. Tid är en bristvara så de är risk att många föreningar går mot en sotdöd. Bättre att satsa på mer lösa nätverk? Kanske men dessa kommer antagligen att självdö snabbare än trditionella föreningar utan att lämna mera spår än vissa i cyberrymden.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Örebro S Fjällklubben Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.