• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällfest storulvån

Hej,
Är det någon/några som besökt Fjällfest http://fjallfest.sesom utemagasinet delvis anordnar på storulvåns fjällstation.
Går av stapeln 16-19 april. Någon som ska dit i år ?
Hur brukar det vara ? om ni besökt det tidigare. Jag är sugen men inte på att åka utan att känna några.
/Nennaa
 
Hej.

Jag besökte 2014 års upplaga. Vi hade osannolikt bra väder i fem dagar, dock även viss snöbrist på grund av detta, och rätt slaskigt på eftermiddagarna. De mest ambitiösa gav sig ut innan soluppgången för att skejta på skaren. Året innan var det sämre väder, och det blir då givetvis ett annat upplägg, där fokus kan läggas på övningar i fjällsäkerhet eller liknande.

I allmänhet var upplägget bra, jag var med på två guidade turer med kompetenta guider, och jag gick på en handfull inspirerande föreläsningar. Jag tältade och lagade egen mat på stormkök.

Att åka dit själv ser jag egentligen inget problem i, även om det kan vara trevligt att ha sällskap från böran. Att följa med på de guidade turerna tror jag är ett vinnande koncept, och om jag åker dit igen så kommer jag att följa med på flera sådana. De guidade turerna gör även hela vistelsen mer prisvärd eftersom liknande turer generellt kan vara ganska dyra.

Vad jag vill minnas så var prisskillnaden mellan förköpsbiljett och ordinarie inte svindlande, så jag kommer att vänta ett par månader innan jag bestämmer mig.
 
Det låter väldigt trevligt och det var väl det jag väntade mig.
Förutom fjällfestsbiljetten, så bor jag i södra sverige och behöver i sådana fall även boka transport lämpligen tåg. Därför behöver jag nog bestämma mig något tidigare. Boende, är också en fråga att ta ställning till.
 
Om jag kommer ihåg rätt 2014 så det halva priset på biljetten innan jul.
Tror vi köpte våra biljetter för 500 st medans ordinariepris var 999.

Som tidigare sagt så är det de guidade turerna som gör hela grejen. Följ med på så många sånna som möjligt.

Brukar även vara lite olika aktiviteter av prova-på karaktär som kan vara skoj att testa.
 
Det brukar vara fenomenalt trevligt, men har för min kompiskrets blivit lite för populärt(= mer party och allmänt ännu mer folk iom att toppturer verkar ha blivit inne bland ungdomarna som hänger i åre?) så vi har börjat ta den helgen och ordna en egen liten tripp nån annanstans i länet. (Vi är ju främst intresserade av topptursskidåkning och det är ju majoriteten av folket på fjällfest med så då kan man ju uppleva att det blir lite trångt på de runt storulvån nära liggande fjällen. Det är ju dock ännu mindre folk än vanligt på övriga fjäll i jämtland, vilket kan vara nog så trevligt).

Fjällfest är välorganiserat, fenomenalt om man är intresserad av att träffa folk, dricka öl, kolla in nya prylar, delta i organiserade turer (som brukar vara skitbra) och lyssna på intressanta föredrag/föreläsningar. Ett särskilt tips är ju att snabbt som ögat boka in sig på lavinkurserna som åre lavincenter brukar hålla i (om man inte redan är väldigt kunnig) de är väldigt bra och väldigt poppis.

Då att träffa folk nästan är huvudsyftet med evenemanget så är det nog knappast något problem att åka själv på det, du träffar antagligen många trevliga människor!
Tycker man det är värt att betala dyrt för att bo inne funkar ju det, men att vintertälta utanför är ju ändå rätt bekvämt med stationen nära. Däremot har matpaketet de säljer inte känns särskilt prisvärt, iaf inte den vegetariska varianten. Billigt men ätligt gojs kan man ju enkelt svänga ihop själv.
 
Jag ska dit!

Jag har anmält mig och är både nybörjare gällande toppturer samt åker dit själv.
Kommer att köra från Östersund så om du vill åka med härifrån kanske det kan fungera?
Kommer troligtvis tälta=)
 
Låter kul!

Tyvärr har vi inte riktigt samma färdväg, då jag måste ta mig från Malmö.
Men sista biten är samma. Jag har inte bestämt mig om jag ska våga ge mig iväg än...
Vill men...
 
Nån som är på gång inför... 2016

Halloj,
Någon som planerar att dra dit i år också ?
Jag kom aldrig ditt ifjol tyvärr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarieC Fjällfest? Träffar 10
hfw Fjällfest 2010 - samåkning Träffar 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.