Fjällens mest storslagna vandring?

Jag tycker att Sarek är storslaget. Har varit där i tre omgångar. Rapadalen är nog storslaget iallafall tror jag. En del tycker om höga vandringar medans jag tror jag att gå låga vandringar i fjällen är roligt. Man går så nära allt ihopa då.
Ibland kanske inte man ser det bästa förrän, när man tittat på alla bildar man tagit. Sedan får man bättre perspektiv av vilka upplevelser man har haft.
 
Sen finns det berg som är storslagna också. Har vandrat mellan Singistugorna och Kebnekaise också, de höga bergen var fina. De bara står och rostar och ser lite ut som i Sagan om ringen typ.
 
Min topplista:

Sarek. Ohotad etta pga orörd natur, ej tillrättalagt för människor trots några få broar. Nedstigningen från Snavvavagge mot Rapadalen är i mitt tycke svårslagen.

Nordkalottleden mellan Treriksröset och Abisko är väldigt fin och enslig. Särskilt Övre Dividal Nationalpark dvs sträckan mellan Daertahytta och Vuomahytta. Rent guld.

Sträckan mellan Singistugorna och Kaitumjaurestugorna är också fin.

Bubblare: Jotunheimen går ej att bortse från men upplevelsen förtas av att det går bilväg och cykelleder in i eller väldigt nära nationalparken och det gör att det aldrig är längre än 15-20 km till närmsta bilväg. För lite vildmarkskänsla för min smak.
 
Jag slår ett slag för Jämtland också. Har vandrat mycket med utgångspunkt från Vålådalen. Härliga områden, och ”snälla fjäll”.
 
Hej! Vill uppmärksamma Pårtetraversen i en tråd som denna, om fjällens mest storslagna vandring. Kan inte klassas som vandring egentligen eftersom några passager är enkel klättring. Men jag har hög tilltro till att Pårtetraversen kan klassas som Sveriges finaste bergstur och därav förtjänar fler besökare.
 
Jotunheim i Norge är förstås ett av de mest storslagna områdena, men som någon skrev, förtas ofta känslan i alltför populära områden av massor med folk, "vildmarksrestauranger" för lyxturister, norska parkeringsavgifter och en massa annat tjafs.
En av Sveriges vackraste högalpina miljöer är enligt mig massiven mellan Vistasdalen och Kungsleden. Norr om Tarfala. Håller du dig borta från Kungsleden så får du oftast vandra för dig själv. Här har du dramatiska fjällsidor, spetsiga toppar, vilka några kan bestigas utan alltför avancerade klätterkunskaper. Den beryktade trepassleden, som mer ska ses som ett turförslag än egentlig led, skär rakt genom området. Här hittar du också några av Sveriges högsta toppar.
 
Senast ändrad:
Helags och Kebne är svårslagna.
Skierfe har jag inte varit än men ska dit i juli. Många säger att det är bland de vackraste ställen.
Jag skulle rekommendera även Trollvägen och Predikstolen i Norge. Bara köra bil på norska sidan ären upplevelse av en annan dimension. Geiranger området och vägen över fjäll bland glacierer är helt fantastiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Fjällens motorvägar... Fjällvandring 35
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.