Fjällen 2020

Då var sommarens båda fjällvandringar avklarade och nu närmar hösten och vintern häruppe. Nu blir det stugan vid älven och jakten som är på tapeten i höst. Vintern får man börja och fundera vart nästa sommar fjällvandring blir av om nu inte Coronan sätter stopp i alla fall för mig? Hur har eran tripp på fjällen varit?

Bilagor

• fjäll.JPG
    fjäll.JPG
    194.3 KB · Visningar: 400
  • tältet.JPG
    tältet.JPG
    204.7 KB · Visningar: 293
Senast ändrad:
Bedrövlig, endast en slentrian-dagstur på Kungsleden Abisko-Abiskojaure ToR så långt delvis beroende på kombinationen tidig semester och snöläget där och då.

Men på Fredag morgon bär det äntligen i väg med ryggsäck och tält på årets fjälltur om en så bara på en förlängd weekend.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Helt OK, 16 dygn i tält

Tänndalen - Tännäs först för att bocka av STF Skedbro, följt av en 11-dagars Ramundberget till Vålådalen med min bästa kompis 12-åriga dotter.

Fick dock en stressfraktur i vänsterfoten så årets 3e vandring blev inställd, 22 mil Padjelantalked får vänta till 2021

Helt Makalös! Vandrade med mina söner (9 o 11 år) från Staloluokta sydösterut offtrail in i Alkavagge i Sarek, korsade Sarek o kom ut till Stora Sjöfallets Nationalpark och Suorva. Pga förlorad tid pga reparation av sko samt en storm så tog vi oss till Nikka med hjälp av snälla människor i fordon. Från Nikka t båten på 45 min för att hinna, o sedan vidare i full mundering till Kitteldalen. Dagen ftr vidare mot sydtoppen i full mundering för att sedan ta oss t Kungsleden via Kaffedalen. Från Nikka till Abisko på 4,5 dagar inkl topptur. Sammanlagt 12,5 dagar i fantastiska sagomiljöer. Oförglömlig tur.

I stort sett helt fantastisk! Padjelantaleden Kvikkjokk-Tarrelouppal, och sen till Alkavare kapell och tillbaka. Sov i stugorna på leden när det regnade och hade soligt och vackert hela vägen utanför leden. De enda jobbiga dagarna var mellan Såmmarlappa och Njunjes, både dit och hem, när det hällregnade och leden förvandlades till sörja, forsande bäckar och livsfarliga spänger.

Ska upp en sväng till Vålådalen i september, så min fjällsäsong är inte slut än!

Som planerat och mycket bra.
Av olika anledningar avstod vi från att tälta i år så endast dagsturer i fjällen runt Funäs/Ljungdalen. Hade fint väder, nästan inga mygg och trevligt sällskap av hustru och båda mina numer utflygna döttrar.

Men det ska nog bli en tur till senare i höst innan snön lägger sig är planen.

Blev en liten sväng upp till Riksgränsen och fjällen där ovanför i Juli. Besteg Reavrrevarri och belönades med en fantastisk utsikt. Lyckades pricka in vackert väder i fyra dagar. Tältade och njöt av god mat och avkoppling.

Håller på att packa för en resa västerut mot gränstrakterna kring Gäddede och Stekenjokk. Kommer gå mest dagsturer men ska bo i tält om det inte hällregnar, då slaggar jag i bilen.
DF892EBA-F318-4DC7-9B77-6E8B8DC294D8.jpeg

Senast ändrad:
Det blev på ett annat sätt i år. Sommarens vandring ställde jag in, då jag prioriterade annat.

Men septembervandringen kommer att bli av, om än lite kortare tid. ser fram mot att vandra från Vålådalens fjällstation till Funäsdalen. En del obanat, en del på led.

Ammarnäs-Saltoluokta på 14 dagar. Slitsamt bitvis mellan Ammarnäs-Kvikkjokk pga. snö och blött. Kvikkjokk-Salto hade superfina förhållanden. Skulle egentligen fortsatt upp till Abisko men hade tappat suget efter all snö och vatten. Fick bli en sväng till Jämtlandsfjällen två veckor senare där jag avverkade Jämtlandstriangeln. Mycket fint!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips