fjäll nära gbg

hur långt man går är högst personligt. Men med packning kan du räkna med att gå ca 3 km/h. Anpassa dagsetapperna efter eventuella mål utefter vägen eller hur du känner dig. Mina personliga erfarenheter säger mig att det är njutbarare att gå med lätt packning och såvida jag inte befinner mig på en "transportsträcka" gå kortare etapper. Förut när jag planerade brukade jag titta på etapper runt två mil (skiljer sig dock om du ska gå i låglandet eller i fjällen). Mina dagsetapper har dock legat mellan ca 8km och ca 5 mil (! i låglandet dock) Det beror på hur terrängen ser ut. Går det uppåt så korta ner sträckan...det blir tungt annars.

jag läste nånstans att padjelanta(stavfel?)va bra för nybörjare?
tar man tåg från göteborg då?
men då kommer man inte ända fram till leden eller?
Är ingen hejjare på datan heller:(

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
vill nog vara i sverige(känns tryggare;) )
vad menar du med planera mindre?
jag vet ju inte alls hur man kommer till tex padjelanta.:(

Om du har bestämt dig för just Padjelanta, så skulle jag väl rekommendera att du tar nattåget (Boden) eller flyget (Kallax, Luleå) upp till Norrbotten. Sedan är det fortsatt transport till Jokkmokk och sedan Kvikkjokk.

Tips på länk: http://www.padjelanta.com/se/kommunikationer/index.asp

Dock finns det fjäll som är både närmare och kanske lämpligare om det är första gången du ska fjällvandra (och kanske gör det ensam?). I Dalarna har du Grövelsjön, i Jämtland har du Jämtlandstriangeln. Vill du absolut upp till Lapplandsfjällen så kanske du kan gå en sträcka utmed Kungsleden.

Sedan tycker jag att du gör rätt i att planera/läsa in dig på fjällvandringen. Speciellt om det är premiärturen. Det är ju viktigt att den blir bra ;)

Mvh /Joel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips