Fixa cyklen inför vätternrundan


Tvärtom. Om man är ytterst stark kan det löna sig att byta framklingor, [/QUOTE]

Dreva om eller inte, det är frågan? Stark är jag! Uthålligheten=pannben... Det är första VR så jag kommer inte jaga hundradelar precis. Kanske är bättre att låta dreven vara.

Mitt stora problem är nog att jag lätt blir "trött" i ryggen. Har väl kört ca 60mil i år ännu så länge och det är mest ryggen som tar slut. Vad kan göras för att motverka detta?

Vilka sadlar är de bästa för ett långlopp som VR?

Finns det några speciella styrketräningsöävningar man kan lägga in i sin cykelträning? Typ rygg, mage ben...
 
MTB på Vättern!

Hallå!

Jag har kört två rundor med MTB på slicks och det gick alldeles utmärkt. 42 klinga fram och 11 bak. (kanske 12)
Men det handlar väldigt mycket om vanan, kör man mest på racer och sätter sig och kör rundan på MTB så blir det nog jobbigt och tvärtom. Första rundan på racer tycker jag var mindre komfortabel än på MTB faktiskt. Däremot så finns det ju en gräns beroende på vilka tider man siktar på, det går ju naturligtvis att dreva om, om man vill. Fast ska man köra såpass fort så kanske man ska investera i en racer... :)

/Bikerrog
 
afropavo; sa:
Och cykelvägar norr om stan? Typ om man utgår från Sollentuna. Är det möjligt att ta sig ut mot Åkersberga/Österåker via cykelvägar motsv?

Oj, vad frågvis man kan vara...

Leta rätt på Sverigeleden, till exempel vid rondellen Sollentunavägen-Häggviksleden, och följ den norrut. Korsa Sandavägen, lämna sedan Sverigeleden och kör Gudbyvägen mot Vallentunavägen. Vidare mot Vallentuna, Angarn, Brottby, Össeby-Garn, Österåker, Åkersberga. Det är en hel del bilväg, men det går rätt bra att cykla ändå.

I stället för att köra mot Angarn kan du ta Arningevägen och svänga vänster mot Hägerneholm (Ullnabacken). Fortsätt mot Rydbo, Östra Ryd, sedan Vaxholmsvägen en bit och ta vänster mot Svinninge, så hittar du nog till Åkersberga så småningom.

Eller sväng vänster från Arningevägen mot Åkersberga norr om Ullnasjön (rätt tråkig väg).

Eller följ Sverigeleden genom Upplands Väsby till Almungevägen och fortsätt i riktning mot Skånela. Sedan har du ett stort nät av trevliga vägar att välja på, med rätt lite biltrafik. Fast du kommer kanske inte till Åkersberga.

En karta är aldrig fel.
[Ändrat av GunnarH 2003-05-06 kl 19:17]
 
Det där låter ju trevligt. Var hittar man bra kartor för cykling. De måste ju vara ganska detaljerade och täcka relativt stora områden. Finns det nå't på nätet som man kan ladda ner?
 
sigtuna

Jag bor i vällingby och brukar ta mej ut mot E18 och trampa på gamla vägen förbi Kallhäll, Kungsängen och svänger in på väg 269, höger mot Sigtuna på väg 263. Efter bron över sundet, vad de nu kan heta, svänger jag höger mot Billby och tar vägen över Sjudargården till Sigtuna. Tja sen åker jag genom Sigtuna och siktar på Märsta. Det finns en fin och mysig cykelväg dit men jag brukar hålla mej till stora vägen. Från Märsta Norrsundavägen förbi Roserberg. Svänger västerut i Upplands-Väsby, genom rondellen och sen Mälarvägen till Rotebroleden, höger till stäket och hem. Det blir ganska precis tie mil för mej.
 
Cykelkartor

afropavo; sa:
Det där låter ju trevligt. Var hittar man bra kartor för cykling. De måste ju vara ganska detaljerade och täcka relativt stora områden. Finns det nå't på nätet som man kan ladda ner?

Jag flyttade till Stockholm i vintras och köpte ganska direkt Liber Kartors "Cykelkarta Storstockholm" i Kartbutiken på Kungsgatan. Med hjälp av denna hittade jag snabbt de bästa och snabbaste utfartsvägarna genom förorterna. Jag bor på Gärdet och gillar bäst utfarten norrut genom Mörby och Täby. Väl ute på landsbygden funkar den vanliga Röda Kartan eller Lantmäteriets översiktskarta som den heter numera bäst tycker jag.
 
"Mitt stora problem är nog att jag lätt blir "trött" i ryggen."

Jag blev också väldigt trött i ryggen tills det att jag tog mitt förnuft till fånga och höjde styrstammen. Prova med styret några cm högre. Det betyder att luftmotståndet blir något större och cykeln ser tyvärr inte lika "sportig" ut vilket är tråkigt, men det är viktigare att ryggen mår bra.

Om man har en ställbar styrstam kan man sedan sänka den lite åt gången allt eftersom ryggen vänjer sig.
 
GunnarH; sa:
Leta rätt på Sverigeleden, till exempel vid rondellen Sollentunavägen-Häggviksleden, och följ den norrut. [Ändrat av GunnarH 2003-05-06 kl 19:17]

Hmm, jag tar tillbaka. Sverigeleden mellan Sollentuna och Bollstanäs är alldeles för krokig och korsar en massa utfarter med skymd sikt. Det måste finnas ett bättre sätt att ta sig till Gudbyvägen.
 
VR

Nu har jag hojat runt pölen och det gick bra. Har ingen känsel i två fingrar och fick fort ont i ryggen. Båda delarna tillskriver jag just att jag satt väldigt framåtlutad. Skall absolut testa att höja styret med en högre styrstam. Hoppas att det får avsedd verkan. Barends hade mycket liten effekt på sittställningen.
Vi får väl se hur det går nästa år!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.