Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag är också glad att slippa vallningen. Vad gäller föret ser jag det mer som en fördel om det inte går alltför fort i nedförsbackarna med pulka o packning. Inte för att jag tycker att det bromsar speciellt mycket ändå. Hörs gör man dock!
Har alltid haft fiskfjäll. De glider helt okej i de allra flesta fören. På en dagstur kan temperatur och före hinna ändras många gånger, då måste det ju vara jättetrist att behöva valla om flera gånger?
Perfekt vallade skidor glider säkert bättre än fiskfjäll, men för mig är det inte värt besväret.
På långturer i växlande fören med kamrater har fiskfjällen många fördelar. Visslande märks ibland i hårda spår. Inget jag störs av.
Skidor typ Fischer 109 med crownbelag är en bra kompromiss i veckolånga turer varierande högfjällsterräng i mars-maj.
Toppturande då föredrar jag bredare skidor och kraftigare pjäxor och bindningar. Där blir det mera bruk av fällar gärna av längden kicker skins uppför.
Anledningen till mina funderingar är att jag nyligen köpte nya Åsnes Finnmark men fick fel...dvs waxless
Ville ha finnmark vallningsbara då jag sen tidigare har Alpina woody step med fiskfjäll som går lite trögt... och även ett par Åsnes mountain race 48 som är vallningsbara men lite smala till djupsnö.. Annars riktigt nöjd me mountain race..
Nu är de ju hårdare spann på finnmark jämfört me Woody step så de ger nog lite bättre glid..
Behöver inte överdrivet bra glid då jag alltid har två huskys med mig....men trevligt om de inte går helt trögt..
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...