Fiskeregler här och var ?

HasseQ

Avslutat
Tack. Det verkar krävas en hel del surfande och efterforskningar och planer i förväg för att göra rätt.
Mitt fall är mer ute på en roadtrip, kommer fram till en sjö/å, vill prova att fiska. Men det verkar systemet inte alls vara gjort för, trist, det verkar svårt...
 
De är la inga problem ,kommer markägaren är det bara o halsa ur renat flaskan direkt och gå fram ge gubbjäveln en fet knogmacka så är han lär sig hålla käft
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

HasseQ

Avslutat
De är la inga problem ,kommer markägaren är det bara o halsa ur renat flaskan direkt och gå fram ge gubbjäveln en fet knogmacka så är han lär sig hålla käft

Ok, bara fiska i väglöst land, långt från camping/rast-platser, gryning/skymning, ingen eld, flaska hembränt i reserv att bjuda på, göm tältet i skogen, fattar ..
 

HasseQ

Avslutat
Systemet verkar väldigt gammaldags & begränsat, som på äldre tider då alla landskap hade egna lagar...

Jag vill hellre kunna köpa ett fiskekort för tex Dalarna, el Jämtland !
 
Systemet är inte gammalt, det bygger helt enkelt på att det är den som äger fiskevattnet som bestämmer vem som får fiska där.

När det gäller mindre sjöar så är det ju inte helt ovanligt att man planterar in fisk, och då vill man såklart inte att folk kommer dit och drar upp den inplanterade fisken utan att betala för sig.

Väldigt ofta så är ju fiskekortet även förknippat med en maxkvot, du får inte dra upp hur mycket fisk som helst bara för att du har fiskekort.
 
Mitt fall är mer ute på en roadtrip, kommer fram till en sjö/å, vill prova att fiska. Men det verkar systemet inte alls vara gjort för, trist, det verkar svårt...

Tror att du helt enkelt får inse att det inte är så enkelt som du vill att det ska vara. Med det inte sagt att det är så svårt, personal på närmaste bensinstation brukar veta vad som gäller samt sälja fiskekort.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Systemet verkar väldigt gammaldags & begränsat, som på äldre tider då alla landskap hade egna lagar...

Jag vill hellre kunna köpa ett fiskekort för tex Dalarna, el Jämtland !

Enkelt för dig men inte enkelt för att de som äger del av en sjö i respektive landskap och vill ha del av fiskekortskakan du betalt. Hur skulle man fördela inkomsterna till de som avstått sin rättighet till fisket och kanske till och med skött sjön och planterat ut yngel?

/Patrik
 
Systemet verkar väldigt gammaldags & begränsat, som på äldre tider då alla landskap hade egna lagar...

Jag vill hellre kunna köpa ett fiskekort för tex Dalarna, el Jämtland !
Njae, t.ex. iFiske och då kunna köpa fiskekort med en apo är skapligt modernt och enkelt, likadant att googla fram fiskeregler just för det vattnet du är vid.

Planera brukar alltid vara bra annars blir du utan drivmedel o.s.v. ;)


Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
hejsan..😀
tänk vad underbart om det funnits ett fiskekort längs vandringsleder, typ kungsleden...🤗
kanske nåt för STF och turistnäringen att tänka på? 🤔
mvh
 
Problemet är att informationen är svårtillgängligt om man vill göra rätt för sig. Ofta ägs inte fiskerätten av markägaren närmast sjön eller flera olika ägare inom ett litet område. Alla sjöar borde anslutas till en databas med lättillgänglig information och digitalafiskekort. Enligt min erfarenhet gäller detta ju mer ädelfisk= strängare fiskeregler och kontroll.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.