Fiske kring Kebne

Hej,

Har planer på att ta en tur till Kebne från Nikkaloukta nästa sommar och sedan göra dagsturer från fjällstationen samt någon längre tur med övernattning.

Vad för fiskevatten finns? Krav är bestånd av harr, öring eller röding. Gärna högt belägna fjällsjöar.

Tacksam för svar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du går in på http://www.fjallen.nu/7index.htm så kan du ladda ned fiskekartor därifrån, där du ser vilka vatten du får fiska i. Keb ligger just på gränsen mellan Gällivare och Kiruna kommun, så går du turer söderut är det Gällivarekortet som gäller, annars Kirunakortet. Just vid Nikkaluokta är det vatten som är förbjudna vet jag.

Jag känner inte till något bra fiskevatten inom dagstursavstånd från Keb, inte norrut iaf. Söder om Keb har jag ingen koll på.

/Patrik

Kaitumälven?

I Kaitumdalen dvs älvdalen söder om Nikkaluokta-Kebdalen finns det fiskecamper etc. Finns gamla trådar här på Utsidan men jag minns inte om fisket betraktas som bra.

Thure

Kaitum har jag varit i.

Fjällkartor vet jag också var de finns. Jag vill som sagt ha tips på vatten, tack ändå.

Beträffande fiskarterna finns det både sik, gädda och aborre i flertalet vatten i området.

Någon som har koll?

Jierttajaure?

Har inte provat själv, men nog finns där fisk?
Ganska högt belägen med.

Orkar du gå lite längre, (ta med tältet) så är det mycket fint att fiska röding i cuhca-sjöarna. Ca 25 km från keb station. Har själv ätit monster-röding fångad där. :eek:)
/emma
[Ändrat av Emmma 2005-09-22 kl 19:21]

Ok, Tack för tipset!

Cuhca har jag besökt tidigare om som du skrev, monster! Medresenär på resan lyckades ta en på 2,7kg sista kvällen på en 3-4 så han hade att göra för ett tag. Fint område med goda möjligheter till sköna dagsturer upp på topparna runt omkring, kanske blir en resa dit igen då =)

Jierttajavri och Liddujavrritsjöarna som hänger ihop är vad jag vet det närmaste och bästa fisket från Keb. Drog själv upp några öringar strax över 35 cm där för ett par veckor sedan. Mitt mål var dock fisk att äta och inte monster. Vet inte om det finns röding och harr i dessa sjöar. Ligger på drygt 800 meters höjd precis söder om leden mellan Keb och Singi vid foten av Liddubakti, en riktigt mäktig fjällvägg. Kanske 2.5-3 timmars promenad från Keb med lätt packning.

-Palle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips