Fiske i Grövelsjön

Ska till Grövelsjön med familjen i augusti men funderar på att åka i förväg för att fiska i några dagar.
De frågor som varken Google eller sökfunktionen på utsidan kunnat svara på är:

Hur är fisket i själva Grövelsjön?

Är flätlina tillåtet?

När ni ändå svarar får ni gärna berätta om närliggande vatten på samma kort...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Flätlina är flätad(nähä?) lina som är helt stum o mycket starkare än nylon. Dessutom har den nästan inget "minne" så den ser inte ut som en gammaldags telefonsladd, som nylonlinorna gör, efter ett halvår på spolen. Den kallas ofta superlina eller fireline efter det mest kända märket.

Jo, man kan ju tycka att länstyrelsen borde ha svar o jag hittade inget förbud men tyckte det var bäst att kolla...

Flätlina är i praktiken omöjlig att dra av men är nötningskänslig så den kan gå av om man fastnar mot sten o dylikt. Tydligen bryts flätlina inte ner lika fort som nylon vilket gör att om den skavs av blir den kvar i naturen länge.

Flätlina är flätad(nähä?) lina som är helt stum o mycket starkare än nylon. Dessutom har den nästan inget "minne" så den ser inte ut som en gammaldags telefonsladd, som nylonlinorna gör, efter ett halvår på spolen. Den kallas ofta superlina eller fireline efter det mest kända märket.

Jo, man kan ju tycka att länstyrelsen borde ha svar o jag hittade inget förbud men tyckte det var bäst att kolla...

Flätlina är i praktiken omöjlig att dra av men är nötningskänslig så den kan gå av om man fastnar mot sten o dylikt. Tydligen bryts flätlina inte ner lika fort som nylon vilket gör att om den skavs av blir den kvar i naturen länge.

Fireline visste jag ju vad det var :) Det finns nog ingen regel som säger att du inte får ha sån.

Skall du dit själv så är det mycket trevligare att springa över berget och fiska i Hävlingen. Troligtvis bättre fiske också då det är krångligare att ta sig till, och därmed mindre urfiskat. Varit där 6-7 gånger även om det var en 10 år sedan sist så har ingen koll på dagsläget tyvärr. Kommer dock ihåg att det var mycket båtturister i Grövelsjön.

Jag har fiskat i sjön. :)

Det var på vintern och det blev mer borrande än fiskande,isen var säkert minst 1m tjock och bottenfryst på grundare partier.Resultatet blev 1st Lake (Lota Lota),skitroliga fiskar och starka som satan.Använde superlina (Berkley Fireline) och ingen hade nåt att invända mot det.

peter

Senast ändrad:
Jag var där förra sommaren för vandring men fiskefebern tog över så jag köpte ett dagskort och ställde mig vid en brygga. Fick två öringar på 30 min om jag inte mins fel. Kommer inte ihåg om det var förbud mot flätlina. Ring och fråga.

Hur gick det?

Ska till Grövelsjön med familjen i augusti men funderar på att åka i förväg för att fiska i några dagar.
De frågor som varken Google eller sökfunktionen på utsidan kunnat svara på är:

Hur är fisket i själva Grövelsjön?

Är flätlina tillåtet?

När ni ändå svarar får ni gärna berätta om närliggande vatten på samma kort...

Fisket bra?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips