Fiske är det en sport eller djurmisshandel

När ändå tråden spårat ur är det viktigare att diskutera ökat antal Rovdjur i landet och dess konsekvenser.

Svenska rovdjursföreningen Stöder djurplågeri samt även norska NOAH när de vill ha fler vargar och lodjur i landet.
De som sett spåren efter en Älgjakt av en Vargflock eller ihjälbitna får, skulle nog få rösta på Mp i höst.
Att fånga en fisk och släppa åter är ju nästintill försumbar djurplågeri jfr med när rovdjur i timmar förföljer bytesdjur före de fäller och biter ihjäl bytesdjuret.
Vid jakt utförd av de flesta som har jaktlicens sker ingen djurmisshandel lika med de flesta fritidsfiskare så tar de varsamt upp fisken med håv och försiktigt tar ur kroken eller avlivar fisken på någon tiondels sekund.
Då ingen har kommenterat ditt inlägg, så bör du kanske skapa en ny tråd i det ämne du relaterar till. Garanterar du kommer få svar.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Intressant tråd. Gillar att olika aspekter kommer fram. Koldioxid används för att minska stressen hos grisarna. Ganska logiskt. Det är i koldioxidnarkos de fö
lesta av oss avlider.

Thure
Nej, koldioxinen används för att göra grisarna medvetslösa innan dom töms på blod ifrån halspulsådern, så att dom avlider av förblödning när dom är medvetslösa.

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!
Anders läs gärna ditt senaste inlägg igen. Jag uppfattar det som kränkande.

Thure
Jag tycker att du bagatalisera djurs lidande genom att säga att det är att förmänskliga djur. Med det resonemanget kan man behandla djur hur som helst. Att grisar lider av CO2-gasning finns det mycket skrivet om. Jag länkade till något om det. Naturligtvis kan du uppfatta mina inlägg som kränkande, men ska jag vara helt ärlig så blir jag mycket kränkt av att läsa saker som "lidande låter som i mina öron som en tolkning från någon som förmänskligar ett djurs situation". Likaså att grisarna blir lugnare av gasningen. Jag tycker att det är fullständigt avskyvärda uttalanden. ( Om det nu är viktigt att tala om hur kränkt man känner sig. )

Fantastisk med möjligheten för vandrare och campare att testa fiske, och förhoppningsvis få något och sen laga till en smarrig måltid. Men lite jobbigt och trist att det är ganska krångligt. Tusentals små FVO med olika regler och fiskekort och gränser. Speciellt om man är ute på roadtrip och vill prova lite här och där.

Men gillar inte riktigt dom som åker ut med en stor motorbåt och försöker fånga så mkt fisk som möjligt, för att sen släppa tillbaka allt. Tråkig stil enligt mig.

Dom som väldigt gärna vill diskutera hur man dödar grisar kan väl starta en egen tråd.

OK, men innan grisarna blir medvetslösa så lider de - så problematiskt är det definitivt. Att det är fungerande rutin är inte detsamma som att det inte är djurplågeri. Framförallt ger koldioxiden grisarna en kvävningskänsla. Så det psykiska lidandet är stort.
Okej, återigen, vad menas med smärtupplevelse?
Trampar du ihjäl en kackerlacka om den letar sig in på ditt köksgolv? Isåfall är du en djurplågare! eftersom kackerlackan anses kunna uppleva smärta. Se t.ex https://pub.epsilon.slu.se/32356/1/berg-c-et-al-20231221.pdf
Visst är koldioxidnarkos ett ganska tveksamt alternativ, absolut, men i nuläget får man ändå ställa det mot alternativet ingen sövning alls före slakt, eftersom det inte finns andra och bättre metoder i bruk inom industrin. Sen är det förstås bra att det pågår försök och forskning kring bättre metoder. Det är lite magstarkt att kalla någon som förespråkar koldioxidnarkos för djurplågare.
Kosherslakt och halalslakt på obedövade djur är sju resor värre, och det är rimligtvis i relation till de slaktmetoderna vi ska bedöma koldioxidnarkos, sen som sagt titta framåt och leta ännu bättre alternativ.

Jag tycker att du bagatalisera djurs lidande genom att säga att det är att förmänskliga djur. Med det resonemanget kan man behandla djur hur som helst.

Nej, man kan inte behandla djur hur som helst i Sverige pga av djurskyddslagar. När det gäller att ge grisar koloxid innan slakt så är det inom djurskyddslagens ramar!
Tycker man något annat så är det ens personliga åsikter och värderingar, djurskyddslagen är ändå det som gäller!

Kosherslakt och halalslakt på obedövade djur är sju resor värre, och det är rimligtvis i relation till de slaktmetoderna vi ska bedöma koldioxidnarkos, sen som sagt titta framåt och leta ännu bättre alternativ.

För 50 år sedan innan koloxid så var bedövningen på grisar innan slakt, att smacka en stor påk i deras skalle så att skallen spräcktes. Det ger kanske grisarna minst lidande även om det är makabert. Det finns ju en anledning att den metoden togs bort.
En annan sak är hur den som anställdes till det jobbet såg på djur? Måste ha blivit (eller var redan) helt avtrubbad och likgiltig för djurliv.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.