Det köper jag. Att få en firre är en bonus.Skämt och skämt, det är snarare regel än undantag att mitt 7delade flugspö är med i ryggsäcken om jag fjällvandrar där det finns möjlighet att ta en Öring eller Röding till kvällsmat.
Däremot förlitar jag mig aldrig på att man kommer få fisk till mat, det finns aldrig några garantier vid fiske oavsett hur duktig eller rutinerad man än är.
Man får se det mera som en bonus.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fiske är det en sport eller djurmisshandel
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Fast det finns ju jägare som njuter av att plåga djur.Jag trodde att tråden handlade om fiske och inte jakt men såklart ska någon in och börja diskutera det. Och när det gäller jakt så är det INGEN som skjuter ett djur för att sen släppa tillbaka det skadat.
Vill du diskutera djurplågeri i samband med jakt så föreslår jag att du skapar YTTERLIGARE en tråd om det eller väcker någon av de tidigare surdegarna till liv. Enklast så.
Hemska bilderna avslöjar jakthärvan – ströp björn med stålvajer och hängde lodjur
Polisen hittade ett björnhuvud i en frys, men också en film på ett strypt lodjur som hängts upp i en snara i en tall. Bland jägare, renskötare och samer talar man nu om att tjuvjaktshärvan i Norrbotten handlar om något annat än enbart rovdjursjakt för nöjes skull. – Det är något sjukt, säger...
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Men om man nu inte vill tulla på fiskbeståndet - ge fan i att fiska!Om vi säger att en fiskare kan ta upp fisk utan att den blir skadad så behöver ju färre fiskar dö om fiskaren släpper tillbaka den oskadd direkt efter fångst. ett fiskevatten blir ju inte utfiskat om man inte tullar på beståndet. Fler har då möjlighet att fiska och fisken kan växa sig större.
Jag fiskar inte själv, så jag vet inte om fiskare resonerar såhär.
/Patrik
Har du hört talas om "put and take"-fiske? Man fiskar i ett specifik sjö för att få fisk. Det finns gott om inplanterad fisk, för att man ska kunna få exempelvis ädelfisk. en sjö som kom fram på näthinnan är Fyrväpplingen...där man kunde göra detta på 80-talet. Hur det är nu kan säkert någon annan googla fram.Om vi säger att en fiskare kan ta upp fisk utan att den blir skadad så behöver ju färre fiskar dö om fiskaren släpper tillbaka den oskadd direkt efter fångst. ett fiskevatten blir ju inte utfiskat om man inte tullar på beståndet. Fler har då möjlighet att fiska och fisken kan växa sig större.
Jag fiskar inte själv, så jag vet inte om fiskare resonerar såhär.
/Patrik
Tvärtom blir ju "take and put"-fiske...mitt eget hittepåord.
Jag känner folk som fiskar för själva sportens skull. Att få upp fisk och sedan släppa tillbaka de i vattnet igen. Jag tror inte de fiskar för att inte utarma fiskbeståndet, utan mest för själva utmaningens skull...att kunna få fisk...som sedan släpps tillbaka.
Djurplågeri eller inte...jag kan för lite om detta. Tänker mest på "take and put". Att ta upp en firre för att äta...det är en annan sak. Men bara för att man får göra det behöver man inte göra det får bli min slutkläm.
Jag har inte läst allt i tråden...det erkänner jag.
[
Det kan bli så, även utan att människan varit med och påverkat.
I en högt belägen ch ganska otillgänglig Rödingsjö mellan Ljung och Vålådalen går detta i ca 15års cykler, i bland (vissa årskullar?) blir vissa individer stora nog att bli predatorer på sina artfränder och växer sig då rejält stora.
När dom stora predatorernas livslängd är nådd börjar det hela om igen.
Vet inte om du hört talas om tusenbröder men det är abborrvatten där i stort sett alla utom ett fåtal förblir småa pga brist på föda.
Det kan bli så, även utan att människan varit med och påverkat.
I en högt belägen ch ganska otillgänglig Rödingsjö mellan Ljung och Vålådalen går detta i ca 15års cykler, i bland (vissa årskullar?) blir vissa individer stora nog att bli predatorer på sina artfränder och växer sig då rejält stora.
När dom stora predatorernas livslängd är nådd börjar det hela om igen.
En kommentar bara, egentligen en fråga eller två, innan jag lämnar tråden:Kan tillägga att jag äter enorma mängder kött men djurhållning och slakt ska ha gått etiskt till för att jag ska äta köttet.
Hur säkerställer du det, att djurhållning och slakt gått etiskt till?
Hur gör du urvalet i butiken?
Berätta för mig så att jag också vet vilken märkning jag ska titta efter. Jag är också nyfiken.
Vi har slutat köpa griskött från Danish Crown...ett medvetet val.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Intressant nog har ingen ur köttmoståndargänget svarat på frågan vad man gör om man fiskar för att ta sig ett par matfiskar och råkar få en fisk som är för liten för att rensa och tillaga ?
Är det lämpligaste att släppa tillbaka den i vattnet eller slå ihjäl den ändå ?
Är det lämpligaste att släppa tillbaka den i vattnet eller slå ihjäl den ändå ?
En kommentar bara, egentligen en fråga eller två, innan jag lämnar tråden:
Hur säkerställer du det, att djurhållning och slakt gått etiskt till?
Hur gör du urvalet i butiken?
Berätta för mig så att jag också vet vilken märkning jag ska titta efter. Jag är också nyfiken.
Vi har slutat köpa griskött från Danish Crown...ett medvetet val.
Jag äter Svenskt kött för då vet jag att djurhållning och slakt är enligt Svensk etisk lag.
Griskött ifrån Danmark skulle jag inte äta för dom grisarna lever i alltför små boxar och får extremt mycket antibiotika vare sig det behövs eller inte.
Jag har jobbat som köttstyckare i 16 år i ungdomen och vet därför att det finns inget land i världen som har så höga krav på djurhållning och slakt som Sverige och därför räcker det med att du kollar efter Svenskt kött och håller dig till det!
Eftersom jag inte fiskar så har jag inte hört "put&take" - jag har däremot hört fiskande kompisar prata om "catch&release" och det kan väl göras både i "konstlade fiskevatten" med inplanerad fisk så väl som i naturliga fiskevatten, särskilt om fisken är av fel storlek (oftast för liten). Har även hört dem tala om att det finns begränsade fiskekort där men får ta upp en fisk per dag men släpper man tillbaka en oskadd fisk så räknas den inte. Är fisken däremot skadad så måste den tas upp och är det slut-fiskat för den dagen för den fiskaren.Har du hört talas om "put and take"-fiske? Man fiskar i ett specifik sjö för att få fisk. Det finns gott om inplanterad fisk, för att man ska kunna få exempelvis ädelfisk. en sjö som kom fram på näthinnan är Fyrväpplingen...där man kunde göra detta på 80-talet. Hur det är nu kan säkert någon annan googla fram.
Tvärtom blir ju "take and put"-fiske...mitt eget hittepåord.
Jag känner folk som fiskar för själva sportens skull. Att få upp fisk och sedan släppa tillbaka de i vattnet igen. Jag tror inte de fiskar för att inte utarma fiskbeståndet, utan mest för själva utmaningens skull...att kunna få fisk...som sedan släpps tillbaka.
Djurplågeri eller inte...jag kan för lite om detta. Tänker mest på "take and put". Att ta upp en firre för att äta...det är en annan sak. Men bara för att man får göra det behöver man inte göra det får bli min slutkläm.
Jag har inte läst allt i tråden...det erkänner jag.
/Patrik
Jag fiskar en del. Det mesta jag fångar äter jag upp. Jag väljer utrustning för att maximera sannolikheten för att få den fiskart och storlek jag är ute efter.
Ibland blir det fel fisk som nappar. Då släpper jag tillbaka fisken om den inte är skadad -- med vissa undantag. T.ex. smågäddor i sjöar som har för mycket smågädda brukar avlivas. Ser det som vård av beståndet.
Majoriteten av det kött som jag äter skjuter jag själv. Då vet jag hur djuret haft det innan det hamnar på tallriken. Jag kan hålla med om att svenska grisar har det hyfsat, men jag äter hellre ett vildsvin jag skjutit själv ur ett etiskt perspektiv. Om kycklingar har det bra i Sverige är en annan diskussion...
Det går inte att jämföra jakt med fiske när det gäller val av bytesdjur. Det är bara när jag kikmetar som jag enkelt kan välja vilken fisk jag krokar. Har tillbringat hyfsat mycket tid med att rycka undan kroken innan smårödingar nappar. När det gäller jakt är det synnerligen enkelt att låta bli att skjuta fel djur.
När det gäller "catch & release" och rent nöjesfiske så avstår jag själv från det. Jag finner det dock inte så upprörande att jag normalt väljer att hetsa upp mig och kritisera de som ägnar sig åt sådant.
Ibland blir det fel fisk som nappar. Då släpper jag tillbaka fisken om den inte är skadad -- med vissa undantag. T.ex. smågäddor i sjöar som har för mycket smågädda brukar avlivas. Ser det som vård av beståndet.
Majoriteten av det kött som jag äter skjuter jag själv. Då vet jag hur djuret haft det innan det hamnar på tallriken. Jag kan hålla med om att svenska grisar har det hyfsat, men jag äter hellre ett vildsvin jag skjutit själv ur ett etiskt perspektiv. Om kycklingar har det bra i Sverige är en annan diskussion...
Det går inte att jämföra jakt med fiske när det gäller val av bytesdjur. Det är bara när jag kikmetar som jag enkelt kan välja vilken fisk jag krokar. Har tillbringat hyfsat mycket tid med att rycka undan kroken innan smårödingar nappar. När det gäller jakt är det synnerligen enkelt att låta bli att skjuta fel djur.
När det gäller "catch & release" och rent nöjesfiske så avstår jag själv från det. Jag finner det dock inte så upprörande att jag normalt väljer att hetsa upp mig och kritisera de som ägnar sig åt sådant.
Det kanske vi har. Men det betyder inte att lagen alltid följs. Och även om den gör det betyder det inte att djuren har det så himla jättebra. Lite trist att var gris och aldrig få springa omkring under bar himmel va? Till exempel.Jag äter Svenskt kött för då vet jag att djurhållning och slakt är enligt Svensk etisk lag.
Griskött ifrån Danmark skulle jag inte äta för dom grisarna lever i alltför små boxar och får extremt mycket antibiotika vare sig det behövs eller inte.
Jag har jobbat som köttstyckare i 16 år i ungdomen och vet därför att det finns inget land i världen som har så höga krav på djurhållning och slakt som Sverige och därför räcker det med att du kollar efter Svenskt kött och håller dig till det!
Jag äter också mycket kött. För att jag är egoist och mår bra av det. Men jag inbillar mig inte att gårdarna är nån slags sörgårdsidyller.
Vad tycker du om att grisarna i Sverige före slakt gasas med koldioxid tills de är medvetslösa? Om du jobbat på ett grisslakteri så har du förmodligen hört grisarnas dödsångestskrik. Sedan är det helt korrekt att slakt och djurhållning är mycket sämre i en del andra länder.Jag äter Svenskt kött för då vet jag att djurhållning och slakt är enligt Svensk etisk lag.
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 627
Dela: