Finurligt eller dumt?

Jag har köpt en glasfiberpulka utan kapell. Funderar nu på att göra en lös "säck" med bärhandtag istället för att sätta fast kapellet i pulkan. Tänkte ha några korsande gummistraps som håller påsen på plats i pulkan.

Kan det vara en lösning som funkar? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det?
 
Både och..

Måste ju funka..du kan ju fortfarande ha andra påsar/väskor inuti den stora säcken!
Och med band som håller fast så..verkar vara en bra idé...
Vilket mrtl har du tänkt att använda?

//A
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
öringen; sa:
Jag har köpt en glasfiberpulka utan kapell. Funderar nu på att göra en lös "säck" med bärhandtag istället .

Kan det vara en lösning som funkar? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det?

Med en säck istället för kapell så kommer det ju alltid finnas plats för snö/tö mellan säcken och pulkan, beroende på väder. Om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt...
 
Min kompis författaren byggde en pulka som packades med lösa korvar.
Efter första vårvinterturen kom han hem till mig och visade bilder på snön han släpat på och bad mig hjälpa honom med ett kapell.
Vi fann en stuvbit corduranylon och sydde en traditionell fyrkantig förhöjd sarg av tyg. Till pinnar tog vi två glasfiberelrör. Vår vän rörläggaren fick bidra med en aluminiumstrimla på 20 mm. Den popnitade vi fast genom tyget i sargen på utsidan. Små plastknapar för bommontering fick fixa till fästena för förslutningstamparna.
Så gick det med den cabriolemodellen! Den överlevde inte ens första våren.

go tur
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Måste ju funka om man har pryttlarna i typ IKEA-kassar och täcker med ett regnskydd för rygga modell större (Det finns riktigt stora).
Lite same-same kanske...


peter
 
öringen; sa:
dabac; sa:
Med en säck istället för kapell så kommer det ju alltid finnas plats för snö/tö mellan säcken och pulkan, beroende på väder. Om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt...

Jo, jag inser att det kan bli ett problem, frågan är hur stort.

Jag har en fjellpulka veteran med kapell på. Brukar dock använda en stor packsäck inuti ändå. När det gäller snön så är det skönt att kunna borsta av det lätt utan att det hamnar i pulkan men så länge inte prylarna du har i packsäcken blir snöiga ser jag inget större problem.

Mvh Micke
[Ändrat av Bollvik 2007-03-22 kl 16:27]
 
öringen; sa:
Jag har köpt en glasfiberpulka utan kapell. Funderar nu på att göra en lös "säck" med bärhandtag istället för att sätta fast kapellet i pulkan. Tänkte ha några korsande gummistraps som håller påsen på plats i pulkan.

Kan det vara en lösning som funkar? Vilka fördelar respektive nackdelar finns det?

Denna lösning borde fungera. En fråga är om man nyttjar pulkans packvolym mest effektivt på det sättet?
Jag tar gärna del av en framtida utvärdering av systemet.

Be careful out there /Joel
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.