Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Många fotohandlare, Teknikmagasinet etc säljer GP-batteries R6 med upp till 2250 mAH beteckning är 230AAHC och på Elfa beställningsnummer 69-307-55 Teknikmagasinet beställningsnummer 030025
Det kan mycket väl vara så att ett batteri på 2200 mAh från tillverkare A, kan räcka längre än ett batteri på 2300 mAh från tillverkare B, p.g.a. olika tillverkares sätt att mäta och kanske även olika moral med att salta med uppgifterna.
Det finns nog bara ett sätt att vara säker på vilket batteri som innehåller mest ”kräm” och det är att köpa alla och prova. Men det är dyrt och jobbigt.
Det finns nog bara ett sätt att vara säker på vilket batteri som innehåller mest ”kräm” och det är att köpa alla och prova. Men det är dyrt och jobbigt.
När det gäller primärbatterier (alltså inte laddningsbara) så har nån tidning (tror det var Ljud & Bild) gjort långtidstester.
Det är viktigt att vara medveten om att den siffra som anges är en PUNKT på en kurva. Hur kurvan ser ut på andra ställen än i den punkten säger siffran inget om. Ska man jämföra behöver man alltså datablad som visar uttagbar energi vid olika laster.
Det beror alltså helt på hur apparatens strömupptag ser ut om ett batteri räcker längre än ett annat.
Normalt är det mycket mer prisvärt med flera uppsättningar batterier än att försöka få batterier med hög kapacitet.
Om vikten är kritisk köper man litiumbatterier (de kostar visserligen därefter, så som i alla lägen handlar det om att kompromissa).
Jag har ganska nyligen införskaffat en uppsättning (4 st) Uniross 2100'or och de fungerar utmärkt än så länge. Har dock bara kört 15-20 laddningar på dem i dagsläget så jag vet inget om "hållbarheten".
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...