Finns intresse för kajaklås?

Jag har kommit på en ganska smart och enkel lösning och låtit en verkstad/smed göra en prototyp. Den kan i princip användas med alla typer av kajaker och man använder sittbrunnen. Har presenterat lösningen för ett stort försäkringsbolag som är intresserade.

Fråga: Om du skulle vara intresserad så kan du väl skriva ett kort svar? I liten skala lär kostanden bli runt 500:-, men är intresset stort kanske man kan pressa tillverkningskostanden? Största nackdelen är att den kommer att bli lite stor och kanske väga 0,5-1 kg...
 
Här finns en annan lösning jag såg under en promenad...

Billigt "rattlås" från t ex Biltema och en kätting.
 

Bilagor

  • P5310007.jpg
    P5310007.jpg
    72.1 KB · Visningar: 3,018
Frågan

har varit upp flera gånger tidigare.

En del kajaker har stävgenomföringar där man kan föra igenom skänkeln på ett hänglås.

Detta fungerar bra.

Många havskajaker har fasta sitsar där man kan föra igenom en kätting etc.

Ett rejält järnrör istoppat i ett annat rejält järnrör med hål tvärs igenom bägge rören som man kan låsa fast med hänglås så att teleskopet låses i utdraget läge så att röret inte kan fjärmas från sittbrunnen skulle kunna vara en lösning på många kajaker men i alla funkar det inte.

Thure
 
Jag har kommit på en ganska smart och enkel lösning och låtit en verkstad/smed göra en prototyp. Den kan i princip användas med alla typer av kajaker och man använder sittbrunnen. Har presenterat lösningen för ett stort försäkringsbolag som är intresserade.

Fråga: Om du skulle vara intresserad så kan du väl skriva ett kort svar? I liten skala lär kostanden bli runt 500:-, men är intresset stort kanske man kan pressa tillverkningskostanden? Största nackdelen är att den kommer att bli lite stor och kanske väga 0,5-1 kg...

Jag är nyfiken på hur den ser ut.
Känns bra att lämna kajaken låst inuti i ett gemensamt förvarning. Då kan ingen liksom bara dra ut den och kolla eller ännu värre, glömma stänga och låsa.
 
Själv använde jag tidigare rattlås typ Biltema, men den är aningen klumpig att ha med sig på långfärd så nuförtiden använder jag ett lås som motsvarar denna:

sh-33.jpg


med den skillnaden jag har kombinationslås istf nyckel. Fungerar bra att fästa runt t.ex. ett trafikmärke (eller runt takställningen på bilen) mha öglan, och slingan som skapas vid själva låset går att spänna runt sittbrunnssargen. Den som verkligen vill ta kajaken tar den oavsett lås, så för kortvariga behov tycker jag inte att man behöver nåt grövre. Mitt lås är grovt nog att hindra spontana tjuvar. Försöker man riva i den drar man slingan bara spändare, så antingen behöver man verktyg för att söndra låset eller så sparkar man sönder kajaken i frigöringsprocessen.
 
låsa kajaken uppochner

Har funderat en del på hur man kan låsa fast sin kajak vid långpaddlingar. Skulle vilja fixera den uppochner så att lastluckorna blir svåra att komma åt. Är det någon som har en ide om detta?
 
Sant att låsbara luckor också skulle ha ett värde förutom låsbar kajak. Gärna låsbar paddel också. :) För mig med fällkajak är det dock rätt hopplöst. Om jag tex måste lämna kajaken 1 timma för att handla mat och äta eller nåt sånt. (Nej, jag orkar inte packa ihop den för så korta stunder). VKV Vitudden har väl låsbara luckor förrresten?
 
På våra köpekajaker drar vi kätting mellan fikalucka och packlucka, körde med rattlås på en tidigare kajak.
På hemmabyggena sitter det låsbyglar ingjutna i akter packutrymme.

Smart med vajern runt sittbrunnen.
 
Jag hade vanlig låswire på min nyköpta cykel, den blev stulen första dagen efter att varit parkerad fem timmar. Vanliga wirelås är busenkla att klipppa av med en stor avbitare, jag tror på kätting och klass3-lås finns marina Abus-lås för ungefär 500 komplett med kätting cirka 1200:- fungerar bra i hamnen. Antingen om man har genomgående rör eller så med en krycka, men då hade jag kollat om det fanns något som var märkt av http://www.stoldskyddsforeningen.se/

Väl ute i skärgården tror jag man slipper den mesta kriminaliteten, brukar alltid vara otroligt god och fin stämning ute på sjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Stuvarn Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen? Paddling allmänt 81
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Calle b Fortsättarkajak - Finns de? Paddling allmänt 10
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
JohanWild Höstmaraton - intresse ? Paddling allmänt 75
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
Magnus_74 Vikingapaddling intresse? Paddling allmänt 1
Paddla.se Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse? Paddling allmänt 366
skrinnare Intresse för kajakträff i Roslagen? Paddling allmänt 4
bieurn Intresse för gammal C-kanot? Paddling allmänt 6
9331 Stort intresse. Anmälningsavgiften höjs den 1 juli Paddling allmänt 2
rebeccastenberg Intresse för att importera Romany Exlorer? Paddling allmänt 0
PK Neelix Kajaklås med larm på 120db. Paddling allmänt 0
umevargen Kajaklås Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.