Finns intresse för kajaklås?

Fortsätter på temat och återupplivar den gamla tråden. En av mina kajaker har inga packluckor eller skott och heller inget fast att låsa fast ett hänglås och kätting i.

Hittade ett par utslitna 451 mm (20') cykelfälgar med innerdiameter ca 40 cm i metallåtervinningslådan därhemma. De passar rätt bra att trä på kajaken framifrån respektive bakifrån och går över det underliggande rodret baktill.

Nu får jag straffa hem/ihop fälgarna med lås och kätting alternativt kraftig vajer så att inte kajaken kan luxeras ut och låsa fast kajaken i en trädstam eller liknande.

Konceptet borde funka med liknande metallringar typ tunnband eller en hopsvetsad metallring gjord av t ex ett bockat metallband.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu får jag straffa hem/ihop fälgarna med lås och kätting alternativt kraftig vajer så att inte kajaken kan luxeras ut och låsa fast kajaken i en trädstam eller liknande.

Konceptet borde funka med liknande metallringar typ tunnband eller en hopsvetsad metallring gjord av t ex ett bockat metallband.

Thure

Möjligtvis att det funkar om du förvarar kajaken utomhus på tomten men att ha med den låsanordningen på en paddeltur blir nog lite för klumpigt och otympligt.

Det är ett dilemma med en sån kajak, för man vill ju inte göra hål i fördäcket bara för att kunna låsa fast kajaken.
Min kajak låser jag fast med ett långt hänglås i en av tampöglorna och en låswire.

Rent allmänt är det nog inte stöldrisken som är det största problemet om man har kajaken på takräcket över natten på en allmän plats eller fastsatt via en kätting runt ett träd.

Störst problem tror jag är ren kajakvandalisering av just såna ligister som annars skulle stjäla kajaken.
Det behövs inget stort hårt föremål för att ha sönder en glasfiberkajak....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips