alltså...varför kände du dig så tvungen att hävda dig i en tråd som egentligen inte rör dig som långsampaddlare, paddelidealist och njutare. Om det finns andra som lever efter andra ideal kan man då inte bara vara tyst och acceptera detta än att så tydligt skriva ihop försvarstal som om paddling är en homogen sport som bara kan utföras på ett sätt? Jag personligen tycker det är riktigt roligt att läsa om galna ideer och inspirerade paddlare som vill testa och diskutera nya saker. Fram med det positiva med paddling och ner med besserwissers... "I never rest.."And hereby I rest my case!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?
- Trådstartare Stuvarn
- Start datum
Det var just det jag menade. Som "långsam njutningspaddlare" (sjögång och andra svårigheter inkluderat) är inte vägen över Ålands hav intressant. Bara en lång "platt" överfart/bragd att skryta med sedan. Ser hellre fram emot att kryssa mellan alla kobbar och skär, hitta nya sund och vikar och avsluta kvällen med god mat/vin på en kobbe i solnedgången. Var jag skall sova nästa natt bestäms framåt eftermiddagen. Hur fort jag kommit fram är egalt eftersom jag gillar att paddla. Lunken, harmonin och vad som döljer sig bakom nästa udde. Jag har inte bråttom att komma fram och få upp tältet. Kan varmt rekommendera: paddla när du är pigg, ät när du är hungrig, vila när du är trött och lämna klockan nerpackad. En Kayak-about. Balsam för själen.
AV
För vi sk brottompaddlare vi njuter alldrig av vår paddling vi sitter i våra icke sjövärdiga kajaker och rentutsagt plågar oss runt några hundra mil om året. Vi hatar varje sekund av det. och har en gemensam stolthet i att förakta allt som händer runt oss. Bäst är det när man inte kan minnas någonting av vad man sett eller varit med om på vattnet men man vet att man riktigt lidit. Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare. Äter gör vi för att vi är hungriga och inte för att det är gott. vi försöker sova så lite som möjligt så att vi alltid är riktig trötta. Sådana är vi.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
För vi sk brottompaddlare .... Sådana är vi.![]()
Dagens skratt i ett Göteborgskt kontorslandskap...
För vi sk brottompaddlare vi njuter alldrig av vår paddling vi sitter i våra icke sjövärdiga kajaker och rentutsagt plågar oss runt några hundra mil om året. Vi hatar varje sekund av det. och har en gemensam stolthet i att förakta allt som händer runt oss. Bäst är det när man inte kan minnas någonting av vad man sett eller varit med om på vattnet men man vet att man riktigt lidit. Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare. Äter gör vi för att vi är hungriga och inte för att det är gott. vi försöker sova så lite som möjligt så att vi alltid är riktig trötta. Sådana är vi.![]()
Även om jag inte delar alla dina ideal så är jag aningen närmare den här sortens paddling än att bara glida i en hafskajak (om man måste välja...). Fast varför äta - det finns ju vätskesystem med slang och energidryck. Funderar också på en surfskibrunn så man slipper gå iland - vingpaddeln är ju bra att "spola" med efteråt.
Kan man köpa klippkort när du byggt tunneln så hör av dig! Eller kanske skapa ett franchisingkoncept med tunnlar på flera platser i landet. Kan man bygga skidtunnlar i Torsby och Göteborg borde man kunna bygga kanottunnlar på 4-5 platser ;-)
För vi sk brottompaddlare vi njuter alldrig av vår paddling vi sitter i våra icke sjövärdiga kajaker och rentutsagt plågar oss runt några hundra mil om året. Vi hatar varje sekund av det. och har en gemensam stolthet i att förakta allt som händer runt oss. Bäst är det när man inte kan minnas någonting av vad man sett eller varit med om på vattnet men man vet att man riktigt lidit. Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare. Äter gör vi för att vi är hungriga och inte för att det är gott. vi försöker sova så lite som möjligt så att vi alltid är riktig trötta. Sådana är vi.![]()
Ja, det är en klockren beskrivning av en brottompaddlare. Tilläggas att de sover sittande i kajaken för att ej förlora paddlingstid som ger bonus i Brottomklubben.
Ideala paddlingsvatten är inte djupare än att de bottnar ifall de sjöodugliga kajakerna sjunker.
Självräddning och kamraträddning, vad är det?
Brottompaddlare kan inte svänga så därför kan de inte paddla i skärgårdar och ringlande kanaler. Maratonpaddlare har lyftmoment för att byta paddlingsriktning.
Att titta på omgivningen är så jäkla tråkigt. En paddlingsdator löser problemet där brottompaddlaren kontrollera fart, puls, syreupptagningsförmåga och läge mot virtuella sparringpartnern Verås-Larsen.
Fler förslag på hur en brottompaddlare identifieras?
En bråttompaddlare är så hög på endorfin att såna värdsliga saker som hunger, blåsor i händerna, trötthet, kallt, familj, skola, jobb etc existerar inte. Det enda viktiga är att få komma ut och fylla på kicken.
En bråttompaddlare är så hög på endorfin att såna värdsliga saker som hunger, blåsor i händerna, trötthet, kallt, familj, skola, jobb etc existerar inte. Det enda viktiga är att få komma ut och fylla på kicken.
vadå kick? misär och elände är enda målet!!!
Vi har som mål att någon gång snart bygga en riktigt grå och lång tunnel som vi kan paddla i för att öka på vår misär ytterligare.
Nu förstår jag vad citytunneln som byggs i Malmö ska vara bra för!
Annars tycker jag att kanalen i Malmö hyfsat motsvarar din beskrivning. Åtminstone på vintertid och kvällar.
Sitsen!
Glöm inte bort skavsåren på baken från benarbete och rotation i sitsen. Jag skall nog ta bort mitt sittunderlag med teflonduk som jag upptäckte för ett par år sedan och gå tillbaka till de öppna såren mitt på skinkorna som man får av att glida fram och tillbaka över bakkanten på sitsen. Då kan man känna sig som kanotist även när man sitter ned på vanliga stolar.
Allvarligt talat så innebär ju lägre friktion inte bara högre fart vid samma effekt utan kan ju också innebära att man kan hålla samma fart på lägre effekt. När jag läste allt jag kom över om detta för ett par år sedan fastnade jag för någons slutsats (har glömt vem). Det finns ett flertal studier som visar på minskad turbulens runt skrovet med olika strukturer och material. samtliga dessa är dock utförda i laboratoriemiljö och resultaten har inte varit lika entydiga under verkliga förhållanden. Slutsatsen var att detta berodde på att vi inte paddlar i destillerat vatten utan att havs och sjövatten innehåller en mängd andra substanser av olika karaktär och storlek (ex. pollen). Det bästa skall alltså under verkliga förhållanden vara att ha en slät hård yta så att smuts inte kan fastna eller påverka strömningen. För ett vanligt gelcoatskrov innebär detta alltså att gå på med en fin rubbing när det behövs. Kan det i det avseendet rekommendera LeFants "VitoBlank" som vaxar och rubbar i ett. Ger ett bra resultat i förhållande till arbetet.
Glöm inte bort skavsåren på baken från benarbete och rotation i sitsen. Jag skall nog ta bort mitt sittunderlag med teflonduk som jag upptäckte för ett par år sedan och gå tillbaka till de öppna såren mitt på skinkorna som man får av att glida fram och tillbaka över bakkanten på sitsen. Då kan man känna sig som kanotist även när man sitter ned på vanliga stolar.
Allvarligt talat så innebär ju lägre friktion inte bara högre fart vid samma effekt utan kan ju också innebära att man kan hålla samma fart på lägre effekt. När jag läste allt jag kom över om detta för ett par år sedan fastnade jag för någons slutsats (har glömt vem). Det finns ett flertal studier som visar på minskad turbulens runt skrovet med olika strukturer och material. samtliga dessa är dock utförda i laboratoriemiljö och resultaten har inte varit lika entydiga under verkliga förhållanden. Slutsatsen var att detta berodde på att vi inte paddlar i destillerat vatten utan att havs och sjövatten innehåller en mängd andra substanser av olika karaktär och storlek (ex. pollen). Det bästa skall alltså under verkliga förhållanden vara att ha en slät hård yta så att smuts inte kan fastna eller påverka strömningen. För ett vanligt gelcoatskrov innebär detta alltså att gå på med en fin rubbing när det behövs. Kan det i det avseendet rekommendera LeFants "VitoBlank" som vaxar och rubbar i ett. Ger ett bra resultat i förhållande till arbetet.
Nu förstår jag vad citytunneln som byggs i Malmö ska vara bra för!
Annars tycker jag att kanalen i Malmö hyfsat motsvarar din beskrivning. Åtminstone på vintertid och kvällar.
Kan man inte borra ett litet litet hål i södra halvan av Öresundsförbindelsen (tunneln) så pumparna nästan hinner med. Två meter vatten räcker och då finns det tillräcklig takhöjd kvar för paddeln...
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg