Finns det ett problem med ”Gissa position”?

"Gissa position" är i särklass den mest populära tråden på utsidan. Idag har den över 3 miljoner träffar! Mitt intryck är ändå att den trots sin popularitet inte vänder sig till ”vem som helst”. På något sätt kanske tråden verkar handla mer om att ”Gissa rätt” än att ”Gissa”. När du Calle lägger ut en ny fin bild – https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42126&page=995 - vad är det Calle vill ha? En gissning förstås antar jag för att vi ska få lite mer ledtrådar från Calle. Till och med en gissning som ”Är det i Norrbotten?” skulle Calle väl svara på? Calle övervakar förstås alla gissningar och svarar säkert snabbt. Men utan gissningar väntar väl Calle en dag eller så innan han ger mer ledtrådar? Då finns risken att alla väntar på den som ”gissar rätt” istället för att ”gissa”.

Vad tycker ni? Bör vi inte föregå med gott exempel och börja gissa friskt? Som den som inte har en aning om vad rätt svar är men ändå kan ställa en fråga som jag gjorde alldeles nyss - ”Är det i Norrbotten?”.
 
Senast ändrad:
15.15 får jag ett svar från Calle (ganska snabbt eller hur?). Han skriver - Stämmer bra, dessutom i ett skyddat läge...
Jag är förstås lika ställd som förut, så jag gissar igen - är det i Sarek?
 
Jag kan håller med helt och hållet! Det är alldeles för få som vågar gissa.
Kan det vara så att ingen vill blotta sig genom att gissa fel? Som om det vore märkligt eller pinsamt att man inte känner igen en fjälltopp eller en bäck eller en bro som för de flesta ser ut som vilken annan topp/bäck/bro som helst.
Jag har gissat ett tiotals gånger i den här tråden. Ibland blev det rätt och många gånger blev det fel. Men vadå? Man får ju inga minuspoäng för gissningar, däremot känns det kul att gissa rätt eller att bara bidra till att någon annan löser gåtan.
 
Jag tror du har rätt i din analys. I de flesta fall har jag ingen aning utan tänker att så här ser det ju ut lite varsomhelst. Så jag fegar och väntar på ledtrådar i stället för att gissa själv, på landskap, t. ex. Men jag lovar att skärpa mig!
 
Det är ju några som är kusligt skickliga på att pricka rätt. Jag har länge misstänkt dopning! :)

För mig har det varit förstklassig underhållning att följa tråden och jag har mest hållit tyst av hänsyn mot dom andra långt skickligare spelarna.

Men vilda gissningar är kul det med! Och visst vore det sunt om "gissa position"-tråden kör om "välj din favoritkniv"-tråden...
 
Kul att tråden är så varierande över tid. Går säkert att pigga upp den med lite vildare gissningar och lite vad i bilderna man associerar med geografiska gissningar.

Thure
 
Klockren analys av hur jag tänkte Björn!
Det jag tycker om med den här tråden är alla gissningar som så småningom leder fram till rätt plats. Kan bli ett riktigt teamwork många gånger. Så du har en fin poäng i ditt inlägg. Och mycket riktigt tog dina första gissningar fart på min senaste bildgåta.

Ett annat plus med tråden är även att man får inblick och vandringstips om platser man inte varit på själv. Sen är det jäkligt kul också.

Calle
 
Hej!

För egen del så gissar jag bara om jag har en känsla för var bilden är tagen ifrån. Ett par gånger har jag lyckats gissa rätt på ställen jag inte besökt men som jag kunnat identifiera via kartstudier och bildsökning. Några gånger har jag varit tvärsäker på min gissning men haft hur fel som helst (!). Jag kan bara uppmuntra till mer aktivitet på tråden, för det behövs fler engagerade och nya idéer. Ganska talande dock att alla som hittills kommenterat i den här tråden är att betrakta som garvade fjällrävar i Gissa position.

Mer fjällvandring till folket! :)

/ Filiokus
 
Filip, du visar på vilket dilemma tråden står inför när du observerar att det är ”garvade fjällrävar” som har kommenterat. Å andra sidan är det kanske just de som är särskilt aktiva i denna grupp som skulle kunna gå före med exempel på gissningar istället för att ”gissa rätt”. Det var något sådant jag försökte mig på i Calles bildgåta (och jag tillhör inte ”expertgruppen”). Jag tänkte faktiskt på tjugo frågor när jag började gissa och det verkade få viss effekt på gissningarna. Intressant nog var det just de garvade fjällrävarna som aktiverades. Pers reflektion är viktig – ”jag fegar och väntar på ledtrådar i stället för att gissa själv”.

Det finns ett annat problem som kanske gör det lite knepigt och det är när någon gissar rätt men inte själv lägger ut någon bild utan lämnar över det till ”någon annan”. Mitt intryck är att det ibland gör att tråden går i stå.

Till sist något om ledtrådar. Tror ni att det skulle fungera bättre om ledtrådarna visade bilder som ”gör det alldeles för enkelt”? Exempelvis om Calle hade lagt ut en sådan här bild?
 

Bilagor

  • GissaPastavagge.jpg
    GissaPastavagge.jpg
    66.3 KB · Visningar: 648
Senast ändrad:
Ursäkta att jag kommenterar mig själv men när jag lade ut bilden såg jag för första gången med vilken slagskugga Dágartjåhkkå presenterar sig. Bilden ser nästan ut som om den är manipulerad men det är den inte. Tack Calle för ditt perspektivbyte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...