Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fickkniv på resa
- Trådstartare NJUTERISOLNEDGÅNGEN
- Start datum
Det vet du först efteråt (och så är det inte meningen att det ska vara i en rättsstat).Yep, uppenbarligen finns det problem med tolkningen. Jag vill ta mig till en butik i stan, köpa en bra kniv och såg, ta bussen hem igen. Sen ta med dom i bilen och åka ut och campa. Riskerar man fängelse då ?????
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Som jag har fattat det var själva poängen med knivlagen att göra det olagligt att t ex ta med morakniven när man skulle på puben eller till folkets park på dans.
Före knivlagen var det nämligen tillåtet så länge man inte använde den på ett olämpligt sätt, dvs hotade någon, stack någon eller sprättade upp någon.
Så, jag kan se att det finns en poäng med själva lagen. Låt vara att tillämpningen åtminstone inte alltid rimmar med intentionerna. Vidare tycker jag det är bra att frågan prövas i domstol. Det är först när domstolen sagt sitt som tolkningen skapas.
Före knivlagen var det nämligen tillåtet så länge man inte använde den på ett olämpligt sätt, dvs hotade någon, stack någon eller sprättade upp någon.
Så, jag kan se att det finns en poäng med själva lagen. Låt vara att tillämpningen åtminstone inte alltid rimmar med intentionerna. Vidare tycker jag det är bra att frågan prövas i domstol. Det är först när domstolen sagt sitt som tolkningen skapas.
Yep, uppenbarligen finns det problem med tolkningen. Jag vill ta mig till en butik i stan, köpa en bra kniv och såg, ta bussen hem igen. Sen ta med dom i bilen och åka ut och campa. Riskerar man fängelse då ?????
Inte om du har verktygen nerpackade på bussen och inte lätt åtkomliga i bilen. Lägger du kniven i dörrsidan och t ex torskar för fortkörning så kan det bli problem.
Om du med bagaget avser bagageutrymmet i din bil så är det helt OK att ha den utrustningen där.Jag brukar ha kniv, yxa och Klas i bagaget, men får nog nu tänka om.
Du får till och med ha vapenväskan / vapenkofferten med knallpåken där - när du själv färdas i fordonet.
PS
Harry Haffa brukar bli gladare om du inte har slutstycket i samma förpackning som vapnet.
Själv brukar jag ha slutstycket i ett hölster i bältet när knallpåken färdas i bakluckan...
Kniv, yxa och en KLAS (med snöblad) ligger alltid där bak också, nere under golvplattan...
Vad är Klas för något?Jag brukar ha kniv, yxa och Klas i bagaget, men får nog nu tänka om.
KLASVad är Klas för något?
Jag brukar ha kniv, yxa och Klas i bagaget, men får nog nu tänka om.
Klas är en kompis när snön är packad och bilen ska loss. Plastspadar och tunna aluminiumsppadar är rena leksaken i packad snö.
Kriminella lär inte lämna kniven hemma pga nån knivlag, lagen ställer bara till det för alla som vill vara skötsamma.
Syftet med lagen är väl inte att de ska lämna kniven hemma, utan att man ska kunna fälla dem för att ha burit kniv och ta kniven ifrån dem.
Vad är Klas för något?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg