Fickkniv på resa

Frågan är även hur omgivningen ser på penknivar. Typ sittande på tåget i Frankrike och man skär upp frukt och öppnar någon påse med kniv.

Jag kan fantisera om att man hamnar i någon konstig situation där en penkniv är känslig men den risken är obefintlig utifrån min syn som vanlig turist. Men det är ett trassel att besöka museum osv i Frankrike av erfarenhet men det funkar och enklast om man berättar det innan metalldetektor.

Själv tänker jag mig denna typen är rätt harmlös i en ev kontroll.
Lika så en lilleman tillsammans med mugg osv.

Men erkänn att utifrån inläggen ovan är det rätt uppjagat.
 
Det är för mig kontextuellt. När jag bodde i Jokkmokk bar jag kniv rätt ofta i byxan (Fällkniven F1x) och det var nog mer regel än undantag att folk bar kniv. Det hörde till på något sätt. Vi hade ett tag en restaurang (Arctic Deli) och minns en äldre dam som kom in med käpp och köpte ett glas vin. I käppen hängde en rejäl samekniv. Och under jokkmokks marknad bär var och varannan kniv; för att inte tala om alla stånd där det säljs fantastiska knivar - allt från enkla bruksknivar till duodji i världsklass.

Däremot skulle jag inte gå omkring med kniv i byxan om jag gick ut och åt i en av våra större städer. Men på resa är ju alltid en liten kniv med någonstans. Jag brukar dock inte "flasha" med den och syftet är inte att kniva någon men då och då behöver man en kniv. Vad lagen säger och hur den tillämpats får lagvrängare som Lausvik reda ut, men att en kniv rätt ofta följer med på resor är inget som gör att jag har svårt att somna.
 
Där har du fel. Som lagtexten är skriven ska kniven vara lämplig, dvs på ett rimligt sätt kunna fungera, som vapen. Det är alltså ett sk objektivt rekvisit som tar sikte på knivens beskaffenhet Knivinnehavarens avsikt, dvs om han tänkt använda kniven som vapen, är ett subjektivt rekvisit.

Om inte jag har hittat fel lagtext så står det så här i lagtexten (fetstilen i paragraf 1 är min):

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Jag ser nu att det skett en glidning i tolkningen av order "ägnad" i svenskan vilken jag också är utsatt för. Du har säkert rätt i ditt påpekande. Den juridiska termen "ägnad" har en betydelse som snarast innebär "kan medföra" att det används som vapen.

Tack för din korrigering!
 
Senast ändrad:
Frågan är väl "ägnad" av vem? Tillverkaren eller bäraren?

Vad jag har läst så verkar polisens tolkning vara att det handlar om bärarens avsikt, inte enbart knivens egenskaper.

En morakniv i snickarbyxorna inne på ICA hanteras annorlunda än samma morakniv i bakfickan inne i juvelerarbutiken.
 
Är knivar ett problem så funkar en sax oftast lika bra, victorinox har gjort ett verktyg utan knivblad och jag har för mig Letherman också har minst en variant. Om man nu inte bara har med en vanlig sax med rundade spetsar i packningen.
Att dela frukt är lite svårare men då är ett grillbestick bra även för annan matlagning och det ligger nerpackat med tallrikar.

Jag försöker undvika att ha med hantverksknivar inne i affärer då jag inte har någon anledning att ha dem och om något händer så polis dyker upp så blir det bara onödiga problem.

Sen gar jag trots ovanstående alltid en victorinox classic på nyckelknippan fast den blandningen är jag beredd att förklara även i tingsrätten. I andra länder skulle jag däremot lämna även denna lilla kniv hemma.
 
Är det verkligen riktigt? Citat från polisens hemsida:"....... Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.".....
Länk: https://polisen.se/tjanster-tillstand/vapen-regler-och-tillstand/knivar-och-andra-farliga-foremal/
Tveksamt om knivarna i den här tråden är att betrakta som "...avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.".....
www.barometern.se/kalmar/hade-kniv-i-ratten-nu-doms-ingemar-einarsson-c/

Förvisso i rätten, men ändå bara en liten fickkniv.
Om de väl hittar en fickkniv så kan de försöka sätta dit en för det om känner för det. Beror väl på vem du är, hur du ser ut, om polisen haft en dålig dag, osv..mycket godtycke med i bilden.

Var ju en snickare som hade en mattkniv i bilen som också blev dömd, men vet inte bakgrunden. Troligen sökte de saker att sätta dit honom för, för att han "gjort nåt" eller muppat sig vid poliskontrollen.

Jag tar inte risken med ens minsta fickkniven. Behöver knappt kniv ett par vecka i fjällen, så varför skulle jag behöva en på stan?
 
Jag tar inte risken med ens minsta fickkniven. Behöver knappt kniv ett par vecka i fjällen, så varför skulle jag behöva en på stan?
[/QUOTE]

Jag håller med till viss del men är på väg snart och funderar. Blisterförpackningar funkar en sax till men en sax är väl lika farlig. Viktornox med korkskruv i södra Europa känns rätt ok men en lös korkskruv funkar. Även den är vass. Melonen på tåget där skulle lilleman funka bra.

Ovan tittar ni på svenska lagen men hur är det i andra länder? Frankrike är illa drabbat.
 
Det framgår inte i länken hur stor kniven var som beslagtogs i Kalmar. Hade den suttit på nyckelknippan och hanterats utanför metallbågen med nycklarna kanske det varit OK ?
I Storbrittanien är gränsen tydligen 3 tum på knivseggens längd https://www.gov.uk/buying-carrying-knives

Thure

Kan man hävda nationaldräkt?

Good reasons for carrying a knife or weapon in public
If the knife or weapon is not banned, some examples of ‘good reasons’ include using it:

  • for your work
  • for religious reasons, such as the kirpan some Sikhs carry
  • as part of any national costume
A court will decide if you’ve got a good reason to carry a knife or a weapon if you’re charged with carrying it illegally.
 
Frågan är väl "ägnad" av vem? Tillverkaren eller bäraren?

Vad jag har läst så verkar polisens tolkning vara att det handlar om bärarens avsikt, inte enbart knivens egenskaper.

En morakniv i snickarbyxorna inne på ICA hanteras annorlunda än samma morakniv i bakfickan inne i juvelerarbutiken.
Problemet är att ordet "ägnad" i lagtexten inte har med bärarens eller tillverkarens avsikt med föremålet utan snarast har med möjligheten att använda föremålet som vapen. Därför anser jag att Lausviks korrigering av mig var riktig.
Vår nuvarande svenska tolkning av ordet ("ägnad= avsedd att") stämmer alltså inte med den betydelse som ordet har i lagtexterna ("ägnad=kan medföra att") vilket är något förvirrande.
Jag tycker Wikipedias förklaring är tydlig - troligen skriven av en jurist!

Utdrag ur Wikipedia:
I juridisk mening är det inte är korrekt; uttrycket ägnat att avser inte gärningsmannens uppsåt, utan endast vad som "typiskt sett" blir följden av en viss omständighet eller ett visst handlande, oavsett gärningsmannens syfte och det faktiska utfallet av hans eller hennes agerande.

Att sedan polisen tolkar saker och ting olika (beroende på situationen) är inte alltid särskilt hårt kopplat till vad lagstiftarna har avsett med lagstiftningen.

(Det blir litet mycket semantik av det här och man kan förstå att lagtexter kan vara svåra att tolka.)
 
På flygresan har jag i princip alltid bara handbagage så där är jag extra noga med vad jag bär med mig. I somras hade jag dock ett ät-multiverktyg med sked, gaffel, skruvmejsel, kapsylöppnare i metall. Den ville de titta noga på i säkerhetskontrollen, men gick igenom då inget vasst fanns med, och jag förklarade vad det var för nåt.

Vet inte hur det är med plastbestick om de också faller under knivlagen, men de går ju också att skära frukt och korv med
 
Jag har alltid en liten fällkniv ca 6cm blad i högerfickan (i praktiken alltid ett par friluftsbyxor på mig). Jobbar med ungdomar och friluftsaktiviteter så kommer till användning rätt ofta både på jobb och fritid.

Plockar ur den framförallt vid två tillfällen: om jag ska på krogen eller om jag ska gå med i nåt demonstrationståg.

Litar på att polisen litar på mig vid alla andra situationer att kniven är där som ett verktyg.

Men så ser jag också väldigt svensk ut. Jag skulle aldrig lita på polisens objektivitet ang hur man ser ut. De ungdomar som jag jobbar med (som ofta har utländsk bakgrund) skulle jag aldrig råda att ha med kniv under några som helst omständigheter. Trots att de är helt vanliga ungdomar och väldigt skötsamma. Jag är t o m lite nervös för deras skull när vi haft kniv-workshop och de fått göra egna skaft och fodral till knivblad och sen ska åka hem med tunnelbanan med sin egengjorda kniv som de ska använda på framtida friluftsaktiviteter med oss.
Jag hade ett tag en iransk-svensk kollega och han garvade när jag berättade att jag nästan alltid bär kniv och kallade det för "white privilege".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.