Fetrookie :) tips snälla

Jag funderar på att börja klättra. Jag undrar om det är nån som klättrar med sina barn. jag en 4 åring som jag skulle vilja ta med mig, Men! på klätterverket i sthlm borde barn vara minst 120 cm. står det på deras hemsida.
 
Jag klättrar med sonen, men han var äldre när han började. Jag tycker dock att man ser väldigt små barn på Karbin. Beträffande kroppslängden är väl det viktigaste att selen passar riktigt bra.

Sen är det ju förstås så att när man har barn med på ett gym blir det ju ingen klättring för den vuxne, även om det skule gå att bouldra, eller ta en repa med nån kompis som ställer upp och säkrar, måste man ju hålla rejält god uppsikt över barnen vilket innebär att det krävs i princip minst lika många vuxna som barn i sällskapet om det ska gå att få till lite vuxenklättring. Å andra sidan slipper du betala inträdesavgift om du bara ska säkra...
 
Hej

Har varit o klättrat en del på Karbin med min dotter som är kortare än 120, när vi började var hon 3år och ca 90cm, även varit nån gång på Klätterverket med henne, har aldrig tänkt på att det är nån minimilängd och det är heller aldrig nån som påpekat nåt. Så åk du o klättra, men var säker på att du vet hur man gör.

mvh
Johan
 
Världens klätterställning!

Klättring är kul både för stor och liten om stor vet vad stor gör!

Om du är helt grön tycker jag att du ska unna dig att börja med att GÅ EN KURS själv, utan barn. Det ger dig en grundläggande säkerhet, så slipper du stå och känna att du inte har riktigt total koll... Dessutom är det roligt! Karbin, Klätterverket och Solna Klättercenter har alla nybörjarkurser inne som du kan börja med (gäller väl i princip alla hallar om du inte är Stockholmare). Det kostar ett par hundringar, men det är det värt.

Jag och min man har haft med oss dottern till goda vänner på Karbin ett par gånger. Hon fyllde 4 i april och är en ganska liten tjej, men det fungerar bra under följande förutsättningar:

Vi är vana klättrare. Vi är 2 vuxna, vilket gör att man kan turas om lite med att hon klättrar ivrigt påhejad av oss (den ena säkrar och den andra kan visa och klättra bredvid) och att hon tittar på när vi klättrar (vilket hon verkar tycka är både roligt och inspirerande). Vi brukar börja med att fika lite så att hon kommer in i att vi är där, sen kan vi hålla på och leka klättring i någon timme eller kanske till och med två. Det vi får ut av det är mest att vara med henne och ha kul, inte direkt egen klättring, men det ägnar vi oss istället åt vid andra tillfällen. För hennes del handlar det så klart mest om att leka och uppleva rörelselusta snarare än att "lära sig att klättra". Det kommer att komma senare, när hon är stor nog att ta till sig instruktioner och så. Just nu är målet att ha kul och känna sig modig. Hennes roligaste utrop hittills: "Lotta, det här är ju världens klätterställning!". Jajamensan! :)

Ungar är ju olika, men de måste vara stora nog att klara av att lyssna lite och lära sig vissa rutiner ("hålla i knuten när man ska åka ner" och sånt). Dessutom måste de vara stora nog att passa i selen (kroppsele) och skorna...

Kanske finns det fler intresserade föräldrar runt dig? Det där med att vara 2 vuxna är ju inte alls nödvändigt, men det kan ju vara kul att ha någon att utvecklas, leka och diskutera ihop med även om man är 2 stora och 2 små t.ex...

Ett tips för att bevara friden i klätterhallen: håll konstant koll på barnen och håll en någorlunda låg profil! De får inte springa runt hur som helst, eftersom de då dels stör, dels utgör en fara för såväl sig själva som andra. Klättrare är som folk är mest, det vill säga de har olika tålighet med/för ungar. Det tycker jag att man bör respektera.

Mina 10 öre! Lycka till!

:) /Lotta

(www.karbin.com, http://www.klatterverket.se, http://www.klattercentret.se)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
mariap Chiang Mai och Krabi?? tips?? Klättring allmänt 2
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
svebur Någon med tips om Ponte Brolla? Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.