Fetrookie :) tips snälla

Jag funderar på att börja klättra. Jag undrar om det är nån som klättrar med sina barn. jag en 4 åring som jag skulle vilja ta med mig, Men! på klätterverket i sthlm borde barn vara minst 120 cm. står det på deras hemsida.

Jag klättrar med sonen, men han var äldre när han började. Jag tycker dock att man ser väldigt små barn på Karbin. Beträffande kroppslängden är väl det viktigaste att selen passar riktigt bra.

Sen är det ju förstås så att när man har barn med på ett gym blir det ju ingen klättring för den vuxne, även om det skule gå att bouldra, eller ta en repa med nån kompis som ställer upp och säkrar, måste man ju hålla rejält god uppsikt över barnen vilket innebär att det krävs i princip minst lika många vuxna som barn i sällskapet om det ska gå att få till lite vuxenklättring. Å andra sidan slipper du betala inträdesavgift om du bara ska säkra...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej

Har varit o klättrat en del på Karbin med min dotter som är kortare än 120, när vi började var hon 3år och ca 90cm, även varit nån gång på Klätterverket med henne, har aldrig tänkt på att det är nån minimilängd och det är heller aldrig nån som påpekat nåt. Så åk du o klättra, men var säker på att du vet hur man gör.

mvh
Johan

Världens klätterställning!

Klättring är kul både för stor och liten om stor vet vad stor gör!

Om du är helt grön tycker jag att du ska unna dig att börja med att GÅ EN KURS själv, utan barn. Det ger dig en grundläggande säkerhet, så slipper du stå och känna att du inte har riktigt total koll... Dessutom är det roligt! Karbin, Klätterverket och Solna Klättercenter har alla nybörjarkurser inne som du kan börja med (gäller väl i princip alla hallar om du inte är Stockholmare). Det kostar ett par hundringar, men det är det värt.

Jag och min man har haft med oss dottern till goda vänner på Karbin ett par gånger. Hon fyllde 4 i april och är en ganska liten tjej, men det fungerar bra under följande förutsättningar:

Vi är vana klättrare. Vi är 2 vuxna, vilket gör att man kan turas om lite med att hon klättrar ivrigt påhejad av oss (den ena säkrar och den andra kan visa och klättra bredvid) och att hon tittar på när vi klättrar (vilket hon verkar tycka är både roligt och inspirerande). Vi brukar börja med att fika lite så att hon kommer in i att vi är där, sen kan vi hålla på och leka klättring i någon timme eller kanske till och med två. Det vi får ut av det är mest att vara med henne och ha kul, inte direkt egen klättring, men det ägnar vi oss istället åt vid andra tillfällen. För hennes del handlar det så klart mest om att leka och uppleva rörelselusta snarare än att "lära sig att klättra". Det kommer att komma senare, när hon är stor nog att ta till sig instruktioner och så. Just nu är målet att ha kul och känna sig modig. Hennes roligaste utrop hittills: "Lotta, det här är ju världens klätterställning!". Jajamensan! :)

Ungar är ju olika, men de måste vara stora nog att klara av att lyssna lite och lära sig vissa rutiner ("hålla i knuten när man ska åka ner" och sånt). Dessutom måste de vara stora nog att passa i selen (kroppsele) och skorna...

Kanske finns det fler intresserade föräldrar runt dig? Det där med att vara 2 vuxna är ju inte alls nödvändigt, men det kan ju vara kul att ha någon att utvecklas, leka och diskutera ihop med även om man är 2 stora och 2 små t.ex...

Ett tips för att bevara friden i klätterhallen: håll konstant koll på barnen och håll en någorlunda låg profil! De får inte springa runt hur som helst, eftersom de då dels stör, dels utgör en fara för såväl sig själva som andra. Klättrare är som folk är mest, det vill säga de har olika tålighet med/för ungar. Det tycker jag att man bör respektera.

Mina 10 öre! Lycka till!

:) /Lotta

(www.karbin.com, http://www.klatterverket.se, http://www.klattercentret.se)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips