Ferrino

plums; sa:
Är det någon som har erfarenhet av Ferrino-tält? De ligger ju väldigt bra till i pris, vilket samtidigt gör en lite misstänksam. De finns på fritidsbutiken.com
Billigt behöver inte betyda dåligt. Du hittar dåliga saker som kostar mycket, och du hittar bra saker som kostar lite. I ferrino's fall skulle jag vilja säga att det är stor chans för att du kommer bli positivt överraskad.

Jag äger också ett ferrino.. mycket bra tält, och imponerande mycket tält för pengarna! Men det är alltför nytt för att jag vågar snacka om kvalite.. Men å andra sidan har high-lab produkterna livstids garanti så jag är inte direkt bekymmrad. Det är inte alla som har det, inkl dyra "kvalitets"-produkter! :)

Allt, och då menar jag allt är verkligen genomtänkt. Små detaljer, stora detaljer. T.ex de smarta ventilationsmöjligheterna, speciellt kanalerna i ytter och innertältet.. helt genialt! Alla rep och fästen för att spänna fast tältet, kanon! Och de små detaljerna, pinnarnas design, reflexer på tältet.. bra.

Men precis som alla andra tillverkare så har ju alla både bra och dåliga saker i sortimentet. Så du bör ju kanske kolla (här i forumet t.ex) om någon annan redan har det du tänkt köpa och kan berätta om sina erfarenheter.

Men det gäller ju både ferrino, hilleberg, volvo.. etc. :)
 
nummeråtta; sa:
En viktig aspekt i den här diskussionen tycker jag är garanti och service. Köper jag ett tält från Stadium kan jag inte ställa samma krav på det som på ett Hilleberg. I många fall betalar man lite mer, men får en trygghet som kan vara guld värd när det oväntade inträffar. Detta gäller överlag tror jag, men det finns alltid undantag.

[Ändrat av nummeråtta 2005-02-20 kl 22:43]
Ja, den kan jag faktiskt hålla med om! Hilleberg, helsport också tror jag, kanske även fjällräven bidrar ju med en lite trygghet. T.ex att de kan reparera tältet (i viss grad kanske gratis?). Som exempel så var vi ute i somras med ett keron tält, botten var utsliten och läckte in vatten. Hilleberg la på en ny botten för ~1000 spänn, vilket ju var bra.

Nu är jag lite osäker på ferrino, vad det kostar osv och exakt om deras garanti hade tagit en sådan reparation gratis om det hade varit på ett av deras tält. Men ferrino har faktiskt livstids garanti på många av deras produkter, det är inget man hittar på hilleberg t.ex.

Och ändå, man får mycket tält för tot ~10000 spänn av det bl.a keron modellerna kostar.
 
Re: Re: Re: Re: Lokal utveckling?

MW; sa:
Just det jag var ute efter, förhållandena i tibet liknar vare sig alperna eller jämtlandsfjällen.
Snackar ni sommar nu eller? Andra årstider misstänker jag det är mycket som liknar! Fast vad vet jag, jag har nästan bara vart i svenska fjällen. Minusgrader, snö, vind? Glömmer jag nåt? yeti's och syrgas? :)
 
Mepps; sa:
Hilleberg la på en ny botten för ~1000 spänn, vilket ju var bra.

Nu är jag lite osäker på ferrino, vad det kostar osv och exakt om deras garanti hade tagit en sådan reparation gratis om det hade varit på ett av deras tält. Men ferrino har faktiskt livstids garanti på många av deras produkter, det är inget man hittar på hilleberg t.ex.

Och ändå, man får mycket tält för tot ~10000 spänn av det bl.a keron modellerna kostar.

Den garantin gäller knappast vid en utsliten botten. Livstdid garanti var i alla fall förut något som inte gällde i Serige. Tror 5 år är/var max. Sen att vissa tillverkare skryter med det är en annan femma.
 
Ferrino ryggsäckar

Vad jag har erfarenhet av från Ferino är inte tält men en ryggsäck som jag köpte förra året, en OVERLAND TRK 80. Vilken jag hittills har använt under drygt 3 veckors uteliv varav 2 veckor i ett sträck, jag är helnöjd med kvaliten och bärkomforten, även om vissa lösningar inte passade mig tex sidofickorna av bälgmodel på säcken, vilket till i år har blivit kompleterade med löstagbara sidofickor från samma tillverkare.
 
Re: Re: Re: Avslut

migael; sa:
Hilleberg är dyra för att de är sydda i Sverige, i vårt första satt det t o m en liten lapp som talade om vem som hade sytt tältet.

Är inte tillverkningen i Estland, eller är jag ute och cyklar?

du cyklar nog inte, sömnaden är utlagd till låglöne-land med bibehållet pris (lätt ökat) till kund.. men ALLA vet att något som är så dyrt måste vara världsbäst, eller hur?
 
Re: Re: Re: Re: Avslut

-Patric-; sa:
sömnaden är utlagd till låglöne-land med bibehållet pris (lätt ökat) till kund..

— hmm, förvånar mig inte, Sverige är helt enkelt för dyrt för sömnad, visst var det kul att ha ett tält personligt sytt av Anna Eriksson (el vad hon hette som hade sitt namn i vårt första Hilleberg) i Jämtland, men inte för dubbla priset. Centralt nu är naturligtvis kvalitetskontroll och utveckling. Vissa svenska företag har varit duktiga på detta t ex när det gäller skidkläder. Nyckeln till framgången där har varit funktionalitet, alltså att "skibums" haft en massa att säga till om när det gällt designen.

men ALLA vet att något som är så dyrt måste vara världsbäst, eller hur?

Är det någon som har påstått det? Eller ägnar du dig åt glidtacklingar och åsnesparkar? Det som gör Hilleberg populärt är att de är lätta, täta och hållbara. Ta en titt på detta

899162722.jpg


Det är ett Ferrinotält, som ligger nära Namatj GT. Vet inte vad det kostar men det är rimligt att anta att det är lika tätt och hållbart som ett Hilleberg, sannolikt något mer vindtåligt, men det väger praktiskt taget två kilo mer. Det innebär, att den som väljer ett Namatj GT har två¨kilo mindre packning eller har plats för ytterligare två kilo mat eller andra nyttigheter. För många är det ett starkt skäl att välja Hilleberg. För de saker vi gjort har det varit ett självklart val.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: Lokal utveckling?

Mepps; sa:
MW; sa:
Just det jag var ute efter, förhållandena i tibet liknar vare sig alperna eller jämtlandsfjällen.
Snackar ni sommar nu eller? Andra årstider misstänker jag det är mycket som liknar! Fast vad vet jag, jag har nästan bara vart i svenska fjällen. Minusgrader, snö, vind? Glömmer jag nåt? yeti's och syrgas? :)

Om tibet vet jag inget. Om Alperna något.
Jo jag har sett många utmärkat tältplatser på 2000 till 2500 meters höjd. Det finns folk som vandrar, en del (få) har jag hör sägas tältar också.

Nu är frågan, varför tältar så få i alpint område?

- Tältutrustning är tungt, när jag vandrar har jag många höjdmeter. För ett flertal av dem måste jag eventuellt också har alpin utrunstning. Stegjärn, rep, säkringar sele. Det är ingen njutning att göra 1500 höjdmeter med 35 kilo på ryggen. Handen på hjärtat, hur många släpar med sig tältet upp på kebenekaise, gör nordkammen och sedan drakryggen med tält på ryggen.

- Dåligt väder, regn blåst är farligt. Om vädret är uselt går jag inte ut eller stannar i berghütten.

- Vid fint väder blir det ändå åska på eftermiddagen kvällen. Det är ohälsosamt att vara ute i regn och åska.

- I ett flertal områden råder tälförbud utanför campingplatser.

Få sydlänningar ser behovet att som eremit ge sig ut i en pseudo vildmark som oftast bara ligger 2-4 timmar från ett skönt tak över huvudet.

Jag kan få ett flertal naturuplevelser, toppbestigningar, glacieärvandringar gjorda och efteråt komma till berghütte, tvätta av mig, äta en lagad stor portion risotto kanske rent utav dela en flaska vin med gamla och nya vänner. Fråga om råd byta erfarenheter.

Om man har ett lättviktstält har man inte tittat så mycket på prestanda. I bra väderlek har man gett sig iväg på motorcyckeln till en open air eller tältat uppe i ett pass på gångavstånd från vägen. Man har kanske åkt till en högt belägen campingplats klättrat vandrat gjort dagsturer. För inget av detta behövar du ett riktigt svenskt fjälltält.

Med detta har jag inte sagt att man inte kan tälta 'vilt' (dvs utanför campingplatser) i alperna, jag har sagt att de som turistar där oftast inte gör det. Jag säger också att det finns bra anledningar till att inte tälta riktigt högalpint.

För innehavare till riktiga fjälltält vill jag dock ge ett lugnande besked. De kan användas även här. Dessutom kan man kanske få dela med sig av sina erfarenheter till en tysk som också sedan länge längtate efter ett jamtskt tält. :)

/M




[Ändrat av MW 2005-02-22 kl 09:11]
 
Livstidsgaranti

Jag vet intet om Ferrinos garanti, men i allmänhet betyder livstidsgaranti inte att garantin gäller under användarens livstid, utan snarare under produktens förväntade livstid under normal användning.

Dvs, gâr nâgot sönder och detta beror pà materialfel och/eller tillverkningsfel, ska detta âtgärdas oavsett antal àr man ägt produkten.

â andra sidan, har man sönder produkten själv, eller om den sakta men säkert slits ut ("normal förslitning"), sâ gäller inte garantin.

Understryker igen att ovan är den härtagna varianten pà "Livstidsgaranti". Ferrinos idem är mig icke känd.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Avslut

ipg289h; sa:
-Patric-; sa:
men ALLA vet att något som är så dyrt måste vara världsbäst, eller hur?

Är det någon som har påstått det? Eller ägnar du dig åt glidtacklingar och åsnesparkar? Det som gör Hilleberg populärt är att de är lätta, täta och hållbara. Ta en titt på detta


Per

jaaa.. det påstås jämt, jag e så jävla trött på dessa okritiska hyllningar till Hilleberg, har själv tillbringat måånga nätter i dessa tält och jag vet hur grymt bra dom är men dom e inte ensamma om att tillverka riktigt jävla bra tält, det finns andra därute som gör lika bra tält och ofta till ett mer attraktivt pris... men här på utsidan kan folk inte ens fråga om sovsäckar från hillebergsfjantarna börjar med sitt mässande.. det blir tröttsamt i längden..

Men Per, jag måste säga att just du har väl varit relativt konstruktiv om man jämför med andra hillebergsfantaster...



897170236.jpg


samma vikt.. minst lika tåligt som vilket Jilleberg som helst(antar jag).. för 3500:- undrar vad som motiverar minst 3000:- till för ett Hilleberg..?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.