Ferrino

Är det någon som har erfarenhet av Ferrino-tält? De ligger ju väldigt bra till i pris, vilket samtidigt gör en lite misstänksam. De finns på fritidsbutiken.com
 
Opps ! Har jag gjort bort mig nu igen?

Jag kanske ska börja höja priserna för att få "kvalitetsrykte" på utsidan. Men är köparna intresserade av att betala mer så är det OK för mig.
Dock så blir man aningen fundersam - med tanke på den omfattande klagolåten på höga priser, som man läser om i forumen.
MVH
Ronny / Fritidsbutiken.com
 
Mitt första (vettiga) tält köpte jag på Fliesberg och på pappret så skulle det vara bra. I praktiken var det okej men inte mer än så.

Det är problematisk när man inte kan kolla på grejorna först.

Många av ferrinos produkter är nog helt ok men håll dig borta från budgetgrejor om du vill ha riktig kvalité.
 
crazy; sa:
Mitt första (vettiga) tält köpte jag på Fliesberg och på pappret så skulle det vara bra. I praktiken var det okej men inte mer än så.

Det är problematisk när man inte kan kolla på grejorna först.

Många av ferrinos produkter är nog helt ok men håll dig borta från budgetgrejor om du vill ha riktig kvalité.

Of topic men..... Vad gör du uppe 04:27 på Utsidan.se ?` Tidigt uppe eller inte gått och lagt dig ?
 
Jag ett tätlt därifrån och det är väl OK. Det är inga kvalitetsbrister i sömnad och sånt. Däremot får du ju räkna med att billigare tält är rejält mycket tyngre än tält i högre prisklasser i och med att det används billigare och tyngre material. En del skumma grejor också. T.ex. så är duken belagd med silikon och vattnet rinner av bra, men över absiden så är det en annan färg på duken och där suger den åt sig vatten som en tvättvamp. Undrar om det är en medveten "acceptabel" besparing--"accceptabel" i så mån att ingen sovande blir ju blöt i absiden. Iriterande i alla fall att stoppa ner mer vatten än nödvändigt i packpåsen. Lite sånt får man nog räkna med i lägre prisklasser.
 
Fundering?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Mitt första (vettiga) tält köpte jag på Fliesberg och på pappret så skulle det vara bra. I praktiken var det okej men inte mer än så.

Det är problematisk när man inte kan kolla på grejorna först.

Många av ferrinos produkter är nog helt ok men håll dig borta från budgetgrejor om du vill ha riktig kvalité.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En allmänn fundering jag fick är "vad menar du med budgetgrejor?"
Det är alltid en smula besvärligt att jämföra äpplen med päron - med det menar jag att man bör jämföra ex. tält med enheter ur samma grupp av produkter.
Jämför man ett 3-säsongstält med ett 4-säsongstält så blir det fel. Och jämför man ett 3-säsongstält med ett tält t.ex ur vår H.L. serie så hamnar men helt galet. Är det så att man använder andra fabrikat som jämförelse så är det ännu viktigare att man ser till vilken grupp av tält som produkterna kommer ifrån.
 
Re: Fundering?

Fritidsbutiken; sa:
En allmänn fundering jag fick är "vad menar du med budgetgrejor?"

De billigaste produkterna. Mao tex en stor rygga för lusingen.


Angående mina sena nattvanor så hade jag en pokerturnering 0530. Amerikanarna tar inte hänsyn till våra tidszoner tyvärr.
 
AHA!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fritidsbutiken (Ronny Olofsson) skrev:


En allmänn fundering jag fick är "vad menar du med budgetgrejor?"

--------------------------------------------------------------------------------


De billigaste produkterna. Mao tex en stor rygga för lusinge
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Aha - Om jag förstår dig rätt så innebär det att ju mer en vara kostar, ju bättre är den?
Jag själv tror inte riktigt på den infallsvinkeln, därför att det är faktiskt så att priset inte alltid reflekterar varans kvalité, snarare så är det en produkt av en marknadsföringsåtgärd där man skapar ett "namn" för en produkt och sedan prissätter den så att kunderna just ska tro att det är en toppgrej därför att den är ju så dyr!?
Kostnaden för en produkt är i mångt och mycket ett resultat av en diskussion där "marknadens betalförmåga" analyseras. Man tar helt enkelt ut det pris som man tror människor är beredda att betala, utöver vad produkten har kostat i anskaffning, reklam etc.
I praktiken är det så att tillverka en Volvo är inte speciellt dyrare än att tillverka en :) Citroen, men Volvon har en annorlunda image och kan då bära ett högre pris. Skillande i kvalité är nog inte så stor att det motiverar prisskillanden. Men man tjänar pengar på detta vis.

Naturligtvis så finns undantag från denna marknadsföringsmetod, men de är få. Nästa gång du ser en helsidesannons i en out-door tidning så kan du fundera över hur stor del av priset på varan som annonsen gäller som är reklamkostnad.
(en annons på en helsida i en sådan tidning går löst på i runda slängar 50-75 000 kr)

MVH
Ronny
 
Jag tänker inte gå in i någon vidare polemik med dig. Till skillnad från dig har jag inte några ekonomiska intressen i denna frågeställning.

Det som du säger stämmer till en viss del om det generaliseras. Min erfarenhet är dock att man får det man betalar för. Oftast. Det är inte beroende bara av priset. Det är beroende av att jag som konsument noga öveväger vad jag köper.

Man sparar tid pengar osv på att köpa top of the line från början.

Detta är självklart beroende på vad grejorna skall användas till. Går ett tält sönder vid en camping på västkusten kan man alltid köpa ett till. Händer samma sak i sibirien så är det en annan femma.
 
EmSt; sa:
crazy; sa:
Mitt första (vettiga) tält köpte jag på Fliesberg och på pappret så skulle det vara bra. I praktiken var det okej men inte mer än så.

Det är problematisk när man inte kan kolla på grejorna först.

Många av ferrinos produkter är nog helt ok men håll dig borta från budgetgrejor om du vill ha riktig kvalité.

Of topic men..... Vad gör du uppe 04:27 på Utsidan.se ?` Tidigt uppe eller inte gått och lagt dig ?

Ännu mer OT, men 04.27 natten till en söndag är väl inte särskilt anmärkningsvärt.. Dessutom så finns det ju en del av oss som då och då kanske arbetar oregelbundna tider och även nattetid, eller bara trivs att vara nattuggla. ;)
Själv gick jag och la mig vid 9 tiden i morse efter att ha sett 19 avsnitt av 24. Tänkte se alla avsnitt men till slut fick jag ge upp! hehe
 
En viktig aspekt i den här diskussionen tycker jag är garanti och service. Köper jag ett tält från Stadium kan jag inte ställa samma krav på det som på ett Hilleberg. I många fall betalar man lite mer, men får en trygghet som kan vara guld värd när det oväntade inträffar. Detta gäller överlag tror jag, men det finns alltid undantag.

Vi ska också komma ihåg att priserna på friluftsutrustning är väldigt höga här i sverige. Vissa märken är oskäligt dyra här, ett sådant är Arcteryx som kostar mycket mindre i USA och där anses exempelvis en Osprey säck mer exlusiv.


[Ändrat av nummeråtta 2005-02-20 kl 22:43]
 
Jag håller med dig i det mesta

----------------------
Jag tänker inte gå in i någon vidare polemik med dig. Till skillnad från dig har jag inte några ekonomiska intressen i denna frågeställning.

Det som du säger stämmer till en viss del om det generaliseras. Min erfarenhet är dock att man får det man betalar för. Oftast. Det är inte beroende bara av priset. Det är beroende av att jag som konsument noga öveväger vad jag köper.

Man sparar tid pengar osv på att köpa top of the line från början.

Detta är självklart beroende på vad grejorna skall användas till. Går ett tält sönder vid en camping på västkusten kan man alltid köpa ett till. Händer samma sak i sibirien så är det en annan femma.
-------------------------
Nja- ärligt talat så hade jag inte någon ekonomisk baktanke med mina inlägg utan snarare en nyfikenhet på hur vi som svenskar agerar när vi handlar.
Men du har rätt i att man borde vara noga med vad man köper och själv överväga behovet och användningsområdet noga. Sibirienfarare är nog inte så många som tur är. Ty även den allra bästa produkt kan gå sönder! Det kan man aldrig betala sig bort från!

Jag ska inte fortsätta mer nu, eftersom jag omedelbart alltid blir dömd efter att jag har en butik och därmed ekonomiska intressen att ta hänsyn till!
Faktum är att jag inte alls är beroende av den ekonomiska situatione i mitt företag. Jag har ett fulltidsjobb som jag lever på och företaget är ett mycket kärt fritidsintresse. Det ska gå runt men mer behövs inte.
Slutligen - kvalitén hos moderna tillverkare är överlag hög. Det är ett måste. De arbetar mycket hårt på att se till att kundernas behov tillfredsställs. Annars är de borta inom kort.
Att få ett gott rykte tar lång tid - ett dåligt får man över natten!

Slut från mig :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.