Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält?

Hej,

Jag vägde en abisko shape 2 hemma och det hamnade på 2750 g. Det är 400 gram mer än den totalvikten 2320 gram som det står på deras katalog. Jag har inte märkt något särskild som man kan ta bort och inte behöva ha med sig.

Det står i katalogen att totala vikten inkluderar yttertält, stormlinor, innertält, bågar, tältspikar och packpåsen. Det här verkar inkludera allt. Det är bara tre extra bågar och ett ar tältspikar som är annars med som inte väger mer än 100 g som man annars måste ha med sig när man är ute och vandrar.

Har ni några idéer på hur de kan ha tänkt med vikten och varför de marknadsför tältet 400 gram mindre än vad den verkligen är?

Vad tycker ni annars om tältet Abisko Shape jämfört med Hilleberg Anjan 2 GT och Abisko Endurance 2 till fjällvandring med fokus på hållbarhet och låg vikt?

Senast ändrad:
Vilken höjd över havet har du vägt tältet? Fjällräven kanske avser vikten uppe på Mount Everest?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tog bort de tre extra bågar, 3 spikar och reparationskiten och det blev 2550. Fortfarande mer än 200 gram mer än vad som står på deras hemsida och katalog.

Vilken höjd över havet har du vägt tältet? Fjällräven kanske avser vikten uppe på Mount Everest?

Vikten är densamma var man än befinner sig. Det försvinner inga atomer eller molekyler för att man befinner sig på Mount Everest.

Elementär fysik från åk 7 i grundskolan

Per

Vikten är densamma var man än befinner sig. Det försvinner inga atomer eller molekyler för att man befinner sig på Mount Everest.

Elementär fysik från åk 7 i grundskolan

Per

Jag tror inte att han var seriös. Man mäter volym vid havet iaf. Det här är däremot helt annan diskussion.

Jag ställde frågan till Fjällräven när jag hade vägt mitt exemplar. De svarade att angiven vikt är utan reparationskitet.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Som sagt, det var Fjällrävens svar på frågan om hur de har vägt tältet. Det enklaste är nog att ställa frågan till dem (igen) för ett klargörande.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jag ställde frågan till dem nu för ett klargörande. Tack för din kommentar!

Vad tycker du annars om tältet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips