Tält för 2

Sådär, nu är tältet färdigt.
har bara provat sätta upp det på gräsmattan än, ska bli spännande att testa på riktigt...

Ett tresäsongs tvåmannatält som är tänkt att användas tillsammans med vandringsstavar, pinnar från skogen eller spännas upp mellan träd. Löstagbart innertält, yttertältet kan användas som tält-tarp.

Två ingångar med varsin absid. Tältet sätts först fast i marken med 6 spikar, och reses sedan genom att sätta in en stav i varje ingång. Sedans spänns ventilen fram och taket över fotändan upp.

Vid markfästena sitter linor med knutar på olika avstånd, dels för att kunna flytta lite för sten o dyl, samt för att kunna höja upp tältet för bättre ventilation. Ena markfästet som sitter på "vindsidan" är rött och har en karbinhake.

Längst ner vid blixtlåsen sitter ett plastspänne för att dörren ska vara lätt att stänga vid blåst, och blixtlåset ska inte "blåsa upp" Orange tältlinor, självysande linsträckare och vita reflexer. Torklinan har likadan linsträckare som stormlinorna, så den kan användas i reserv. Sydd med bomull/polyester tråd och sömmarna tätade med silikon.

Maxhöjd innertält 115cm
Längd innertält 250cm
Bredd innertält 130cm
Golvyta innertält 3.25m2
Markyta yttertält 6m2
Markyta absider 2 * 1.25m2 =2.5m2

Vikt inkl tältpåse, ytter och innertält, 1830g
(2023 g inkl 11st hilleberg propeg, räknar med 1.9kg med kolfibertältspik som är beställda.)
Yttertält 1000g
Innertält 795g
tältpåse 35g
spikpåse 15g
krysslina för uppsättning utan innertält 14g

Material:
Yttertält: silnylon 66g/m2
Innertält: nylon ripstop 36g/m2
Golv och förstärkningar PU-belagd nylon 90g/m2
Blixtlås YKK #6
Tältlinor 1.5mm Dyneema 300kg
Reflexer 3M

Materialkostnad (exkl tältspik) ca 1700kr
 

Bilagor

  • P9200103.jpg
    P9200103.jpg
    85.1 KB · Visningar: 1,881
  • P9200106.jpg
    P9200106.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,712
  • P9200117.jpg
    P9200117.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,772
  • P9200113.jpg
    P9200113.jpg
    83.7 KB · Visningar: 1,809
Senast ändrad:
Mycket snyggt tält.

Påminner om mitt urgamla Helsport Börgefjell. Det väger några hekto mer. Funderar på att trimma det och fick en del bra tips här.

Lycka till med tältet!
 
Jaha ..... där har vi nästa generations tält.
Ett footprint och jag är intresserad.
Vad skulle ett pris för försäljning hamna på ?

Snyggt jobbat.....
 
Jaha ..... där har vi nästa generations tält.
Ett footprint och jag är intresserad.
Vad skulle ett pris för försäljning hamna på ?

Snyggt jobbat.....

Nästa generation? Isåfall blir nog mitt 70-tals hilleberg modernt igen :D

Såg nu att du har spänne över dragkedjan, mycket smart! Får man "låna" idén eller är det nåt slags patent? ;)
 
klart det går å göra ett footprint om man vill ha det, själv har jag aldrig sett vitsen.. bättre då att sy golv i hela om man nu vill ha det tycker jag...

med en materialkostnad på närmare 2000 och alldeles för många timmar så är nog inte försäljning aktuellt tyvärr... ett Hilleberg blir nog billigare...

men om du vill sy nåt liknande själv så delar jag gärna med mig av erfarenheter, bilder och skisser...
 
Jag är förresten mycket intresserad av att se hur du löste problemet med stavfäste uppe vid "taknocken" för att inte skada tältduken. Jag vore mycket tacksam om du kunde lägga ut några detaljbilder.
 
Bra jobbat Christer! Många fina lösningar och ryggås modellen gör mig lite nostalgisk. Undrar hur det är att sy i silnylonet med vanlig maskin och om det behövdes någon silikon för att täta sömmarna?
 
mjo, känns faktiskt som ryggåstälten fått en liten renässans iom lättpackandet och stavgången... =)

Tocaermo:
nej, jag har inte lämnat in några patentansökningar...=)

honkydory:
Jepp, det går finfint att sy silnylon med vanlig maskin tycker jag. Använde en ganska tunn nål 11/75 "Stretch" och bomull/polyestertråd (Rasant 75 från shelby.fi) som ska svälla vid kontakt med vatten. Tror att det läcker lite ändå, så jag tätade sömmarna med silikon, men jag har som sagt inte provat utan. Tror egentligen att det bara skulle läcka vid själva ryggåsen, då det lutar så kraftigt vid dom andra sömmarna, men...

Öhrnell:
Gjorde samma lösning vid stavarna/taknocken som andersj, med en förstärkning av duken på insidan. I och med att jag inte gjort ryggåsen rak, utan "böjd" för att sträcka upp tältet bättre, så står båda stavarna på "högsta punkten" och vill inte glida åt något håll. Bättre bilder kommer!
Har förresten läst din tältblogg om ditt förra tält, men inte sett att du hade ett nytt på g.. =)





Bakgrunden var att jag ville ha ett stadigt och rymligt tält med både inner och ytterduk, för sommarfjällbruk, utan att det vägde allt för mycket. Har bara haft ett nammatj3gt, och det känns lite overkill för två på sommaren.. =) Då jag ändå alltid går med stavar på fjället så tänkte jag spara in lite vikt genom att använda dom till tältet också, därav ryggåsmodellen.

Såhär under tiden/efteråt har jag börjat fundera på om det kanske inte varit bättre att använda en tunnare duk, och istället använda en tältbåge, till samma modell. (nästan helsport ringstind 2, fast med två ingångar/absider) Undrar om det kanske blivit lika starkt till samma vikt, då man sprider ut trycker över större yta och därför kunnat klara sig med tunnare duk? Har en känsla av att det blir rätt hårt tryck på duken vid stavarna. Någon som använt ryggåstält endel kanske kan säga nåt om hur dom håller jmf med tunnel av samma duk i hård vind?
 
inköpsställen

vackert
vart köpte du tyget? och fans det bara i grönt.
Shelby har bara "tyngre" tyger vad jag kan se.
Mänstret skall nu finputsas sen skall det köpas tyger... så jag är mycket intresserad av inköpsställen.

BZ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.