Feedback på sarektur

Nu är det hög tid att planera årets sarektur!

Tanken med årets tur är att det skall vara något kortare dagsetapper för lite mer tid för foto och relax ;-)... att tälta på fina platser är högre prioriterat än att transportera sig så långt som möjligt.

Min plan så här långt:
Stockholm - Piteå - Kebnats med bil - buss till Ritsem - båt till Akkastugorna

Sen själva vandringen med ungefärliga etapper, start i början på Juli:

Dag 1: Akkastugorna - Kisurisstugan
Dag 2: Kisurisstugan - Lijggeboullda
Dag 3: Lijggeboullda - Guophervagge - Nasasvagge
Dag 4: Nasasvagge - Alkavare kapell
Dag 5: Alkavare kapell - Njoatsosvagge
Dag 6: Njoatosvagge - norra Louttolahko
Dag 7: Norra Louttolahko - Sarvesvagge - norra Neiterippevagge
Dag 8: Norra Neiterippevagge - Alkavagge (lite kort etapp, kanske går vi till Mikka)
Dag 9: Alkavagge - Mikka
Dag10: Mikka - Piela - Guhkesvagge
Dag 11: Guhkesvagge - Vuovres - mot Rasek
Dag 12: Rasekgurra - Pietsaure - Saltoluokta - Kebnats
Dag 13: Extra dag
Dag 14: Extra dag

Det jag efterfrågar är:

- Information om eventuella krux i terräng, vägval och vad.
- Tips på bra tältplatser
- Tips på enklare toppturer... Njahke/Nåite/Slugga/Rasek?
- Tips på intressanta ställen att ha vilodagar på.
- Andra funderingar...

Jag har givetvis egna tankar kring mina frågeställningar, men nu är jag ute efter era :)... jag har läst Vildmarksvandring i Sarek, Fowwe´s bok och Grundstens böcker... alla böckerna har nyttig information.

Men det vore kul med mer input!

Thomas
 
Senast ändrad:
Nu är det hög tid att planera årets sarektur!

Tanken med årets tur är att det skall vara något kortare dagsetapper för lite mer tid för foto och relax ;-)... att tälta på fina platser är högre prioriterat än att transportera sig så långt som möjligt.

[...]

Men det vore kul med mer input!

Thomas

Oj, vilken härlig tur!

Några tips:

Tältplatser
  • Strax nedan Akkavagge, vid foten av Skårvatjåhkkå breder Alkavagge ut sig i en fotbollsplan-stor gräsmatta. Där hittar man fina tältplatser. Utsikten mot Sarekmassivet är fin.
  • Den västra mynningen av Gouphervagge erbjuder förstklassiga tältplatser invid den meandrande Låutakjåkkå.
  • Att tält på Louttholahko har en speciell tjusning. Invid och omkring Palkat-jauratj finns några gräsplättar stora nog för ett tremanstält.
IMG_1792.JPG
Tältet uppslaget invid Palkat-jauratj

Toppbestigningar
  • Nåite är väl värd ett besök. Den är lätt bestigen från Louttolahko och bjuder på en häpnadsväckande utsikt över fjällen kring Sarvesvagge samt sammanflödet mellan Sarvesjåkkå och Rapaälven.
  • Från tältplatsen i Alkavagge, som jag tipsade om ovan, utgör bestigningen av Skårvatjåhkkå en attraktiv dagstur. En del sten, som sig bör, men i övrigt är toppen lätt att ta sig upp på. Axel Hambergs topp är ett annat alternativ som utgår från samma bestigningsväg som upp till Skårvatjåhkkå fram till ca 1400 m ö h.
IMG_0602.JPG
På väg upp mot Skårvatjåhkkå. Utsikt över Oarjep Oalgásjjiegna - Bielatjåhkkå, Skårki, Låddebákte, Tjahkkelij, Bielloriehppe och Stuolojiegna

Lycka till!

/Thomas
 
Som vanligt eminenta tips från dig! Hoppades på det ;-)

Oj, vilken härlig tur!
/
[*]Strax nedan Akkavagge, vid foten av Skårvatjåhkkå breder Alkavagge ut sig i en fotbollsplan-stor gräsmatta. Där hittar man fina tältplatser. Utsikten mot Sarekmassivet är fin.

Det är ju helt klart ett alternativ att gå lite längre dag 8 och parkera vid denna platsen.

[*]Den västra mynningen av Gouphervagge erbjuder förstklassiga tältplatser invid den meandrande Låutakjåkkå.

Denna plats tipsar även Fowwe om i sin bok, det lockar till att gå lite längre dag 2.

[*]Att tält på Louttholahko har en speciell tjusning. Invid och omkring Palkat-jauratj finns några gräsplättar stora nog för ett tremanstält.

Bra tips! Men har tänkt att hålla mig lite mer centralt eller nordvästra sidan på Louttolahko och parkera vid sluttningen mot eller i Sarvesvagge.

[*]Nåite är väl värd ett besök. Den är lätt bestigen från Louttolahko och bjuder på en häpnadsväckande utsikt över fjällen kring Sarvesvagge samt sammanflödet mellan Sarvesjåkkå och Rapaälven.

Nåite lockar... förra året så väntade vi i två dagar på Louttolahko, men det var som ett lock just över Nåite då :-/

[*]Från tältplatsen i Alkavagge, som jag tipsade om ovan, utgör bestigningen av Skårvatjåhkkå en attraktiv dagstur. En del sten, som sig bör, men i övrigt är toppen lätt att ta sig upp på. Axel Hambergs topp är ett annat alternativ som utgår från samma bestigningsväg som upp till Skårvatjåhkkå fram till ca 1400 m ö h.

Mycket intressant tips! Dessutom kanske man kan ha lite snö att gå på!


Lycka till!

/Thomas

La in mina kommentarer i fetstil...

Tack!
 
Tips och extradagar...

Vad bra att du har extradagar inlagda och inte har hemfallit åt någon sådan uppstressad snitslad bana genom Sarek. Att ha extradagar till förfogande är just det där ‘extra‘, det man ger sig själv i present i form av en extra-spännande tur, till en topp, upp på en sluttning eller bara att slappa i mjukt gräs på liggunderlaget i solen. Kanske till och med bad i en vatten samling om det nu faller sig så att solen- den efterlängtade- uppenbarar sig. Bara det kan förhöja en Sarekvistelse..Extra mycket!!

Extradagar är dessutom viktiga, speciellt om det är fint väder och man vill upp på en topp. Man hör sällan någon egentligen bemöda sig om dessa extra-dagar. Men dessa extradagar är egentligen inte alls ‘extra‘.. Dom är mer vad jag skulle kalla : NÖDVÄNDIGA, så det vore någon gång kul om dessa extra-dagar kom att bli lika betydande som dom andra dagarna! Vad nu dom kallas? Dom som nu inte är extra.
Det är således dags att förändra synsättet på dom här extradagarna.



--Tälta vid Nasavagge vid sjön där, är väldigt fint och ödsligt, Det är en väldigt estetisk plats även i dimma. även om platsen inte direkt är omgiven av branta stup, men du kan göra en fin dagsetapp här till vart du vill.

---Likaså är en toppbestigning nerifrån Alkavagge upp på Akkatjåkkå möjlig, och inte alls svår, utan du går upp på nordostryggen hela tiden upp till toppen. Du kommer inte tro dina ögon när du kommit upp där. Få personer har varit uppe på den toppen kan jag intyga.

Hur som helst, vad jag ändå inte riktigt förstår i din beskrivning är: Dag 6, Dag 7, Dag 8.? ‘Norra Luttolako’?
Hur ska du gå över Luttolako, Ska du gå upp och bara rakt ner...?

En fin tältplats:
Vet du, Jo såhär' det finns ett helt underbart fin tältplats uppkallad efter Staffan Tengnér (en betydande fjällkännare av Sarek) som då just är uppkallad efter honom. Dessa ‘Staffans Ängar‘ ligger uppemot glaciären mot Ryggåsberget till. Det här är en av de mest lovprisade tältplatserna i Sarek om inte i hela fjällen.
Tyvärr helt bortglömd idag.. Men det är just poängen.. Att den är bortglömd. Och tur är väl det. Meningen med exklusiva platser är att man ska ha dom för en själv.
Sarek är mångt och mycket upplagt för ‘turer’ hit och turer dit. Dag ett, och efter ‘dag ett’ kommer ‘dag två’ osv..och tidtabellen försvinner snabbt i blåst och i ösregnen bland låga blågrå moln. Men om du kommer till en del platser kommer du inse att Du nog vill ha denna tältplats du hittat för dig själv.

Jag är i mångt och mycket ett sur och grinig gubbe som är mycket restriktiv till att släppa ifrån mig några guldkorn ifrån Sarek. Det kan jag gott avsluta detta inlägg med!
Med vänlig hälsning
Anders
 
Håller med Anders. På en tur med 12 aktiva vandringsdagar är det en nödvändighet med extradagar. För extrautflykter när andan faller på, men också för en vilodag när kroppen protesterar och framförallt som buffert vid dåligt väder. Båda gångerna jag vandrat i Sarek fastnade vi 1-1,5 dygn pga riktigt dåligt väder och då är det rätt skönt att veta att man inte behöver korta av turen för att man inte kommer ur tältet.

Annars föredrar jag att vara någorlunda oplanerad och ta turen som den kommer och bara i stora drag bestämma den i förväg. Det håll på att knäcka en ensamvandrande tysk förra gången jag var uppe. "You must have a plan!" upprepade han som en papegoja när vi inte riktigt kunde berätta om vår fortsatta tur. Till slut hittade vi på en färdplan för att få tyst på honom.
 
Vad bra att du har extradagar inlagda och inte har hemfallit åt någon sådan uppstressad snitslad bana genom Sarek. Att ha extradagar till förfogande är just det där ‘extra‘, det man ger sig själv i present i form av en extra-spännande tur, till en topp, upp på en sluttning eller bara att slappa i mjukt gräs på liggunderlaget i solen. Kanske till och med bad i en vatten samling om det nu faller sig så att solen- den efterlängtade- uppenbarar sig. Bara det kan förhöja en Sarekvistelse..Extra mycket!!

Extradagar är dessutom viktiga, speciellt om det är fint väder och man vill upp på en topp. Man hör sällan någon egentligen bemöda sig om dessa extra-dagar. Men dessa extradagar är egentligen inte alls ‘extra‘.. Dom är mer vad jag skulle kalla : NÖDVÄNDIGA, så det vore någon gång kul om dessa extra-dagar kom att bli lika betydande som dom andra dagarna! Vad nu dom kallas? Dom som nu inte är extra.
Det är således dags att förändra synsättet på dom här extradagarna.

--Tälta vid Nasavagge vid sjön där, är väldigt fint och ödsligt, Det är en väldigt estetisk plats även i dimma. även om platsen inte direkt är omgiven av branta stup, men du kan göra en fin dagsetapp här till vart du vill.

---Likaså är en toppbestigning nerifrån Alkavagge upp på Akkatjåkkå möjlig, och inte alls svår, utan du går upp på nordostryggen hela tiden upp till toppen. Du kommer inte tro dina ögon när du kommit upp där. Få personer har varit uppe på den toppen kan jag intyga.

Hur som helst, vad jag ändå inte riktigt förstår i din beskrivning är: Dag 6, Dag 7, Dag 8.? ‘Norra Luttolako’?
Hur ska du gå över Luttolako, Ska du gå upp och bara rakt ner...?

En fin tältplats:
Vet du, Jo såhär' det finns ett helt underbart fin tältplats uppkallad efter Staffan Tengnér (en betydande fjällkännare av Sarek) som då just är uppkallad efter honom. Dessa ‘Staffans Ängar‘ ligger uppemot glaciären mot Ryggåsberget till. Det här är en av de mest lovprisade tältplatserna i Sarek om inte i hela fjällen.
Tyvärr helt bortglömd idag.. Men det är just poängen.. Att den är bortglömd. Och tur är väl det. Meningen med exklusiva platser är att man ska ha dom för en själv.
Sarek är mångt och mycket upplagt för ‘turer’ hit och turer dit. Dag ett, och efter ‘dag ett’ kommer ‘dag två’ osv..och tidtabellen försvinner snabbt i blåst och i ösregnen bland låga blågrå moln. Men om du kommer till en del platser kommer du inse att Du nog vill ha denna tältplats du hittat för dig själv.

Jag är i mångt och mycket ett sur och grinig gubbe som är mycket restriktiv till att släppa ifrån mig några guldkorn ifrån Sarek. Det kan jag gott avsluta detta inlägg med!
Med vänlig hälsning
Anders

Hej Anders!

Tack för ditt svar! Som vanligt så har du en text som är värd att tänka till lite extra kring när man läser...
Jag tror att, om jag uppfattar dig rätt, att jag delar ditt synsätt på extradagar. För mig är dom väldigt krav och prestationslösa. Förra året blev det vid Snavvajavre med topptur på Låddebakte och två dagar på Louttolahko, i väntan på Nåite, blev ingen topptur men en spännande fjällvarpatävling med sambon och ett välbehövligt bad :)

Ja, nu när du skriver det så ser jag otydligheten om Louttolahko... tanken är att tälta vid sjön i Njoatsosvagge och att sen i stort sett passera Louttolahko för att tälta antingen "på kanten" med utsikt över Sarvesvagge, alternativt ner i Sarvesvagge på ängarna innan Neiterippevagge.
kanske ska man ta Jiegnavagge, från Njoatsosvagge, mot Sarvesvagge istället.... där har jag inte varit...

Sen är tanken att gå Neiterippevagge och att tälta på höjden innan Alkavagge, men det kanske blir en lite väl kort dag...

Hursom helst så är det precis som du nämner knepigt att spika dagar så här i förväg, och det rör sig ju ändå om en plan, ingen exakt verklighet. Det kommer ju givetvis att förändras allteftersom. Från början la jag in tre extra dagar och något längre dagsetapper, men ändrade mig under skrivandets gång...bara för att dra ner på etapperna och för att tajma intressanta tältplatser... samt få ett hum om tidsåtgång, eller rättare sagt matåtgång, för vi har inga tider att passa...

Thomas
 
Håller med Anders. På en tur med 12 aktiva vandringsdagar är det en nödvändighet med extradagar. För extrautflykter när andan faller på, men också för en vilodag när kroppen protesterar och framförallt som buffert vid dåligt väder. Båda gångerna jag vandrat i Sarek fastnade vi 1-1,5 dygn pga riktigt dåligt väder och då är det rätt skönt att veta att man inte behöver korta av turen för att man inte kommer ur tältet.

Annars föredrar jag att vara någorlunda oplanerad och ta turen som den kommer och bara i stora drag bestämma den i förväg. Det håll på att knäcka en ensamvandrande tysk förra gången jag var uppe. "You must have a plan!" upprepade han som en papegoja när vi inte riktigt kunde berätta om vår fortsatta tur. Till slut hittade vi på en färdplan för att få tyst på honom.

Ja med 12 dagar måste vi ha en buffert. Det tycker jag att vi har, på två sätt, dels genom de extra dagarna som planerats och sen genom att vi har ganska korta "etapper" om man nu ska kalla dem det. Vi brukar gå lite längre än de "etapper" som redovisats... således har vi lite mer extratid, vid behov.

Apropå tyskar...träffade en tysk i Neiterippevagge förra sommaren... han hade mycket stor ramsäck stor stav i ena handen och vattenflaska och karta i andra... han skulle vidare mot Sarektjåkka, skulle ta alla topparna... och sen ner till Akkastugorna. Trevlig och väldigt energisk ;-).

Thomas
 
Senast ändrad:
Vi tältade på en mycket fin gräddhylla på väg upp till Luottolako från njåtsosvagge;mellan jokken som tidigare hade en liten stuga och en bro,och en jokk (Palkat?) där det sen finns en ny renvaktarstuga.
Där var gräs,behagligt varmt,litet vattenfall och litet slingrigt vattendrag;till skillnad från det råa kalla närmast vintriga vädret uppe på platån.
Utsikt-javisst.
Sådana gräddhyllor finns det nog fler av i detta terrängområde.
 
Toppar

En topp som man kan ta sig upp på utan klättererfarenhet (men med en bit choklad ;) ) är Svarta Spetsen. Luftigt åt alla håll så att det räcker!
970803dagsutflykttillsv.jpg
 
Vi tältade på en mycket fin gräddhylla på väg upp till Luottolako från njåtsosvagge;mellan jokken som tidigare hade en liten stuga och en bro,och en jokk (Palkat?) där det sen finns en ny renvaktarstuga.
Där var gräs,behagligt varmt,litet vattenfall och litet slingrigt vattendrag;till skillnad från det råa kalla närmast vintriga vädret uppe på platån.
Utsikt-javisst.
Sådana gräddhyllor finns det nog fler av i detta terrängområde.

Ja, det var väl det där "vintriga" eller rättare sagt den "vårsnösmältningsaktiga" delen vi skulle skippa i år. Förra året i juli var halva Louttolahko snötäckt och mycket blöt att ta sig förbi. på den östra delen var det dock torrare... så tanken var nog att få lite mer sommar neråt Sarvesvagge.

Funderar även på om man inte kan hålla åt nordväst och på så sätt få snö att gå på hela vägen över + att det är ginare och att man får komma nära glaciärerna. Fast då får det ju inte vara för varmt så att man sjunker igenom...

Någon som vet hur vattenflödena från Jiegnavagge mot Louttojokka brukar se ut i Juli?

//Thomas
 
En topp som man kan ta sig upp på utan klättererfarenhet (men med en bit choklad ;) ) är Svarta Spetsen. Luftigt åt alla håll så att det räcker...

Tack! Det var ett bra tips! Ju fler tips på lättillgängliga toppar desto bättre, då kan man mer tänka på att ta de som hamnar nära lägerplatsen, och inte vice versa.

Fina bilder på Alkavagge, ska bli kul att gå där igen, fast åt andra hållet denna gången.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...