Fast på Anica Kuk (räddade)

heh, fantasieggande topp den där Anica kuk, helt klart ett ställe man vill ta sin flickvän till? ;)

Tur att det löstes lyckligt i vilket fall. :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men "Anicas höft"?

Nu är jag ingen expert på slaviska språk, men "Kuk" betyder väl snarast "Torn" (Betydligt mer passande namn på en klippa.)

Se där, då lärde jag mig något nytt. Men varför heter så många klippor något på höft då?
Ur minnet finns åtminstone två kukar till bara i Paklenica (Mali och Skradelin).

Antagligen därför att en höft är något som skjuter upp från en kurva, en dal..? Många berg i forna Jugoslavien heter något med kuk/höft. Sadel är ett annat ord som dyker upp ibland, liksom tand.
Precis som hos oss så är namnen ofta beskrivande...

//J

Bilden jag såg liknade Via Ferrata?
Jo, när man ser på bilden så ser det inte ut som vanlig replagsarbete inte. Det är lite väl kort avstånd från fotografen till killen för att han skulle kunna stå så där. Vore det en klätterled så skulle han nog säkrat istället då det skulle vara en lite väl kort replängd annars.

Det finns ju via ferrata leder där. Spontant skulle man kunna tänka sig att det är rätt svårt att tappa bort sig på en via ferrata, men det går väll det med antar jag.

Antagligen därför att en höft är något som skjuter upp från en kurva, en dal..? Många berg i forna Jugoslavien heter något med kuk/höft. Sadel är ett annat ord som dyker upp ibland, liksom tand.
Precis som hos oss så är namnen ofta beskrivande...

//J

Det stämmer, kuk (höft) samt sedlo/sjedlo (sadel) har ofta en något rund form. Vrh (top) och zub (tand) är "vassa" toppar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips