Fast i komponentträsket!

Re: bra och dåligt

dabac; sa:
Killarna på min närmsta cykelaffär tyckte att STX-RC var ett bra val, men de cyklade mest slingor i flottsbro och liknande(=nära hem när nåt strular). Skall man köra sträckor på sörmlandsleden t.ex. kan det nog vara värt att överväga driftsäkrare grejer.

Va inte STX-RC "top-of-the-line" innan shimano bytte lite namn på sina komponenter?
 
Re: Re: bra och dåligt

Johan_olsson; sa:
Va inte STX-RC "top-of-the-line" innan shimano bytte lite namn på sina komponenter?

Nej, det var nivån under LX. En snikuppgradering var att att använda STX-RC växelväljare och LX eller XT växelförare.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Man kan med fördel blanda och ge..

Man kan köra deore reglage, deore framväxel och LX eller kanske tom en XTR bakväxel..

Fram kan man ha enklare grejer eftersom man använder bakväxeln mer..

Reglage är en smaksak..
 
Re: Re: Tydlig skillnad?

Håkan K; sa:
B-O; sa:
Håkan K (Håkan Karlsson)skrev:
Skillnaderna finns där, jag märkte en tydlig skillnad när jag bytte från LX-nav till XT t ex.

Den rullar alltså "betydligt" bättre efter uppgraderingen?
Ja, frågan är ju bara hur mycket "betydligt" är. Jag har inga objektiva mått. Har på (en för mig välkänd) landsvägssträcka märkt dessa nav rullar betydligt bättre.

/Håkan

Jag måste bara hålla medjag också...mitt LX-nav pajjade efter ca 2mån...lagerkulorna och en massa metallflis rasade ur när jag skulle kika på det. Men jag bytte mot ett XT-nav och tycker också att det rullar mycket lättare och känns stabilare att åka på!
 
I tidernas begynnelse hette det 200GS, 400GS och sedan kom Deore LX Deore DX och Deore XT.. ( finns några fler med )

Tidigt 90tal kom XTR med i bilden..

STX-RX är ~ Deore idag.. Alivio och STX är gamla grejer som oftast kräver IG grejer..

Petat på en GF från ~ 91 som hade XTR rakt igenom.. ;) Rara ärtor det..
 
enligt min favoritkälla (http://www.fa-technik.adfc.de/Hersteller/) var det i begynnelsen (1982) Deore, därefter kom Deore XT. härlig site för kalenderbitare. (M560 är LX 93-94...)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: Re: Tydlig skillnad?

[/QUOTE]

... jag bytte mot ett XT-nav och tycker också att det rullar mycket lättare och känns stabilare att åka på! [/QUOTE]

Enligt min uppfattning rullar inte XT något bättre än LX, men LX måste servas oftare än XT (har sämre tätning).

Billigare komponenter = tätare service, men om man gör det själv bli det billigt.
 
Kom bara ihåg att SRAMs reglage inte passar ihop med Shimano om inte SRAM reglaget har "MRX" nånstans i namnet..

SRAMs kasetter funkar dock klockrent med shimanos prylar.. Men inte Reglagen!

SRAM har dock en line med shimanokompatibla reglage.. :)


Man kan blanda Deore, LX, XT och XTR som man själv vill.. Många fabrikscyklar har sådana kombinationer..
Varför bränna onödigt med slantar på sånadära prylar då man kan få en mkt bättre gaffel eller andra "dyra " grejer.. En fram/bakväxel kostar inte många slantar att byta.. Ett gaffel/navbyte eller dyl är betydligt dyrare..
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.