Farligt dricka vattnet?

Tyvärr verkar det inte som om vattenreningspreparat finns i apotekens sortiment. Jag gick runt och frågade på ett antal apotek tidigare i somras och överallt såg de ut som fågelholkar när jag frågade efter vattenrening. Det verkar som om friluftsbutikerna är de som säljer sånt (om man nu inte vill köpa klordioxid i tioliters-dunkar på färghandeln eller vvsbutiken...)

Blev likadant för mig när jag gick till apoteken, personalen såg ut som fågelholkar. Gick också till Intersport men inte heller de hade något att sälja. Valde att köpa med mig extra gas för att koka vattnet, men det blev så besvärligt att jag bara orkade första dagen. Vandringen gick dock bra, klarade mig helt utan magåkommor.

Men om det där Xinix Aquacare enkelt och smidigt renar vattnet från eventuella bakterier utan att medföra någon nackdel, då kan det tänkas att jag köper med mig en flaska av det slaget till nästa vandring.
 
Perspektiv...

Kan ju tillägga att jag som sagt aldrig har blivit magsjuk i fjällen, däremot har jag blivit magsjuk 3 ggr i mitt liv efter att ha ätit på olika restauranger i Stockholm.

Slutsatsen är att det är åtminstone för mig farligare att äta på restaurang i Stockholm än att dricka orenat fjällvatten. Så jag fortsätter nog att dricka vatten orenat eftersom de rutiner jag brukar följa tydligen håller mig frisk...

...kan tillägga att jag tar risken att äta på restaurang också, fast numera väljer jag noggrannare och undviker vissa ställen eller typer av ställen...

//J
 
Jag blev ju sjuk, se tråden om harpest/turalemi, har nu varit på återbesök och fått konstaterat harpest, men troligen inte av vattnet. Det vanligaste verkar var myggor som sprider bakterien.
Men sååå sjuk, länge. Hopplöst jobbigt.
Men nu på bättringsväg.
Allt gott, Birgit
 
Trist med harpest! Ännu en anledning att skydda sig mot mygg, snarare än att härda sig mot kliandet...

En regel som jag alltid följer är att inte snutta på flaskhalsen när jag dricker. Ser många göra det. Man ska hälla vattnet i munnen om man dricker från flaskan. Annars kommer bakterier från läpparna och saliven hamna i vattnet, och sen riskera att växa till sig medan flaskan ljumnar i solen.

Jag tycker man också ska ta hänsyn till att människors immunförsvar är olika bra. Jag har vänner som typ får både diarré och gulsot av att bara fundera på att boka en charterresa. Skulle vara taskigt att ta med dem till fjällen och säga "det har alltid funkat för mig" bara för att jag har järnmage!
 
Trodde inte ett smack på att det skulle vara något trubbel med vattnet i fjällvärlden så länge man var intelligent nog att inte dricka från stillastående pölar eller minimala vattenflöden, men nu ligger jag här med feber och kass mage precis hemkommen efter fyra dagar i Jämtlandsfjällen. Nu har jag ingen aning om det är vattnet som orsakade det eller inte.. kan ju lika gärna vara något annat (separationsångest från fjällnaturen?) men dålig är jag.

Och lämlar fanns det mycket gott om.. har aldrig sett så många förr.
 
Gå till doktorn, nämn var du varit och de många lämlarna och ev harpest så du får in dem på rätt spår, inte omöjligt att du också fått det jag fick.
Jag hade ont i magen, diarré, ont i huvudet, feber av och till. Mest till!
Allmäntillståndet blev så kasst så det är otroligt.

Önskar dig lycka till, antibiotika biter på harpest, bakterier i blodet, har jag lärt mig.
Allt gott, Birgit
 
Låter inte roligt det där med harpesten!

Jag har varit två omgångar i jämtlandsfjällen i sommar och hejvilt druckit vatten från bäckarna utan att fått några åkommor.

Tänkte åka till jämt.fjällen nu till helgen och kommer nog ta en extra gastub med mig så att jag kan koka vattnet.

Vist dör väl ohyran om man kokar vattnet?

Är det inte snart dax för lämlarna att ge sig iväg?
 
Jag ska upp till Ammarnäs snart, köpte en vattenrenare (Katadyn combi) billigt på ebay förra året som nog får åka med och invigas. Enda nackdelen är att den är så tung, men hellre det än att man blir dålig.
 
Är vattenflaskorna/dunkarna transparenta eller iaf vita så ha dom exponerade för solljus.

Uv ljuset dödar.

Ger lite extra säkerhet för redan renat vatten och metoden går att använda för att döda virus och baciller men det tar lite tid.

.
 
Om jag förstått det rätt är det oftast inte vattnet utan smittade myggor som vi blir stuckna av som ger oss harpest. Men det kan även vara döda smittade lämlar i vatten!
Men myggen framför allt.
Birgit
 
Är vattenflaskorna/dunkarna transparenta eller iaf vita så ha dom exponerade för solljus.

Uv ljuset dödar.

Ger lite extra säkerhet för redan renat vatten och metoden går att använda för att döda virus och baciller men det tar lite tid.

.

Källa till det? Sådana utsagor bör följas av referenser, så att diskussionen kan fortgå, framför allt när utsagan är av den generaliserande sorten ovan.

UV ljus från solstrålning absorberas större delen av ozonlagret och den del som når jordytan är till större delen UVA strålning, som inte påverkar bakterier negativt.
Den strålning du är ute efter, UVC (enkelt uttryckt slår UVC-strålningen sönder DNA och därmed förstör den cellers möjlighet att fungera) återfinns i väldigt liten del vid jordytan och tar sig inte igenom vanligt glas, men jag är osäker på plastmaterial. (Jag hänvisar till wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet, i brist på vettigare källa, men som ger en överblick över ämnet).
Oavsett ställer jag mig starkt kritisk till att vatten som förvaras i klara eller ljusa plastförpackningar skulle få bättre hållbaret, snarare tvärt om, då solljuset skulle värma vattnet och ge en gynnsammare livsmiljö för de flesta mikroorganismer. Givetvis avser jag mikroorganismer i vatten av typen brunnsvatten eller bäckvatten, när det gäller organismer som lever i heta källor skulle troligtvis reproduktionen avta om man förvarade vattnet i klar plastförpackning i solljus, eftersom vattentemperaturen skulle minska från det att man tog upp volymen från källan. Dock har jag ingen källa på den funderingen, och det är relativt irrelevant för diskussioner om dricksvatten.

Om man känner sig osäker på vattenkvalitén där man befinner sig till den grad att vattenkvalitén påverkar upplevelsen (att man känner sig obekväm) eller att man misstänker att det är vattnet som är orsak till mag/tarmproblem, så bör man rena sitt vatten. Detta görs bäst genom för ändamålet producerade filter eller genom att tillsätta vattenreningspreparat till vattnet. Allt beroende på omståndigheter och geografisk situation. I min källare sitter till exempel kalkfilter, för att höja pHvärdet i vattnet, för att i sin tur minska utfällningsrisk i våra kopparrör. Koppar är som alla säkert vet, giftigt, men i normala fall har det mindre akuta biverkningar, som att ge gröna toner i ljust hår när man duschar till exempel.

Vänligen,
Negativ
 
UV ljuset i VA-verken är av en vida starkare art än det du utsätts för nere på jorden. Blanda inte ihop de två.
Det är väl klart att alla som aldrig råkat ut för magproblem i sb med fjällturer tycker att det är en storm i ett vattenglas. Den som sett någon hålla på och torka ut efter en rejäl magåkomma har en annan vinkel på situationen.
Själv tror jag inte att Norska mydigheter varnar för troll men verkligen gör de det för fjällvatten.
Envar får givetvis dra sina egna slutsatser, men utsätt inte mindre vetande för det, är ni vänliga.
Vårt viktigaste livsmedel är vatten.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...