Får jag mycket för pengarna? Rea(fynd?)

Tjena!

Tänkte införskaffa en första riktiga hoj, har en äldre aluracer omgjord till singlespeed och en äldre stålracer hemma men vill nu ha en liten mer modern hojj. Tanken är att jag ska ha den som motionscykel och kommer nog inte ligga på rundor på mer än 3-5mil á 2 ggr veckan. Upp till 10 milare kan ju förekomma om jag får mersmak, men däromkring.

Har kikat lite överallt och hittat en som jag, efter att ha läst på lite om komponenterna, tycker ser ut att vara ett mycket prisvärt köp. Nämligen:

http://www.wiggle.co.uk/moser-bikes-speed-sora/

För er som inte vågar klicka på länken så är specsen följande:

Moser Speed Sora 2013 Specification
Frame
Model Year 2013
Material Alloy
Cable Routing External
Bottle Cage Mounts Seat tube and down tube
Front Derailleur Mount Braze on front derailleur with clamp
Dropouts Replaceable forged aluminium rear dropout and derailleur hanger
Fork
Blades Carbon Fibre

Wheelset
Fulcrum Racing Sport (föredetta 7)

Groupset
Speed 18
Brake Levers/Shifters Shimano Sora
Chainset FSA Omega Compact, 50t - 34 tooth
Size 47 and 50: 170mm cranks
Size 52 and 55: 172.5mm cranks
Size 58: 175mm cranks
Bottom Bracket FSA MegaExo
Front Derailleur Shimano Sora
Rear Derailleur Shimano Sora
Brake Calipers Shimano Sora, cartridge type rubber insert
Chain Shimano Sora 9 speed
Cassette Shimano Sora 9 speed 11-25 tooth
Finishing Kit

Handlebar FSA Vero, alloy, compact, 31.8mm
Size 47: 400mm width
Size 50, 52 and 55: 420mm width
Size 58: 44mm width
Bar Tape white
Stem FSA OS-190, alloy
Size 47 and 50: 110mm
Size 52 and 55: 120mm
Size 58: 130mm
Seat Post FSA-SL-280, alloy
Saddle Selle San Marco Ponza
Tyres Vittoria Zaffiro, 700 x 23c
Pedals
Supplied with basic flat pedals, Wiggle recommend using dedicated clip-in pedals and shoes
Warranty
3 year frame warranty, 12 month parts warranty
Vikt: Enligt recension road.cc 9,4kg

Jag fetmarkerade det som jag mest har gått på när jag kollar komponenterna, inte så överraskande, jag vet.

Varför jag ens fetmarkerar en växelgrupp som Shimano Sora som ofta får mycket skit är pga att det är den nya versionen (läs 2013) som ska vara väldigt lik tiagra och 105 vilka jag vet brukar få godkänd kritik.

Road.cc skriver i sin recension om Sora 2013:

"Overall
It's hard to quibble with the performance that you get from Sora, for the money that you're paying. The shifting is precise, the transmission is stiff and efficient. Only the braking lets it down, but better braking is a decent set of cartridge pads away.

Verdict
Now with proper dual control, Sora is fantastic value and as good as it's ever been. Only the brakes let it down."

Det må inte vara den vackraste varelsen men det rör mig inte i ryggen.

Så vad säger ni, ska jag leta vidare eller tror ni att jag köper en cykel med OK komponenter med avseende på priset, och i värsta fall kan få tillbaka 75% av inköpspris om jag skulle tröttna och vilja sälja till nästa säsong?

Ha det fint!
 
Senast ändrad:
Det där är nog ingen dålig deal. Om du får tillbaka 75% av värdet efter en säsong? Med lite tur så... Men även om du bara får tillbaka hälften så är det inte så mycket pengar.
 
1. Vittoria Zaffiero är vittorias tunga däck, detta däcket gör ingen glad även om det säkert är väldigt stryktåligt, komforten blir lidande och det rullar relativt tungt.... Du kommer att att på sikt vilja byta till Rubino pro däcken istället, fundera på 25 mm om du nu inte är väldigt lätt...

2. Med 11 där bak hade jag funderat på 48 klinga där fram, men detta kan vänta..

3. Kör du mycket på flacken eller bara småbackar investera i en 11-23 eller 12-23 kasset eftersom den är en 9 vxl, annars kommer du att tappa tempo mellan växlingarna. Alternativt fundera på 10 vxl... Jag älskar min 12-23 på min 9 vxl cykel lirar perfekt utom i de allra brantaste partierna, jag kör 50-36 fram...
 
Har själv Sora växel/bromsreglage

på en cykel som snart gått 2300 mil och reglagen funkar fortfarande OK.

Bra pris tycker jag. Personligen tycker även jag att det är för stort hopp mellan stora och lilla klingan fram. När man växlar till lilla får man kompensera med att växla till ett par nummer mindre drev bak vilket är lite byngligt IMHO.

Men det är något för dina personliga preferenser.

Lägg lite pengar på bra skor och om sadeln inte passar byt.

Thure
 
God eftermiddag

Tack för synpunkterna.

Ang. däcken ser jag inte det som något problem. Har ett par oanvända och färska 23mm Continental ultra sport i förrådet så de kan jag byta ut. Vittoria sätter jag bara på antingen stålisen eller SS när de behöver bytas. Är omkr 74-75kg så klassas väl som lättviktare.

edit: såg att det skilde ynka 20g på däckens vikt, men jag överlever!

Gällande växlarna är det 12-25 som gäller enligt FAQ på cykeln. Tror inte att den stora skillnaden fram kommer att påverka mig så mycket så det blir nog bra. Det kommer förmodligen bli mest flacka partier, bor nere i Skåne.

Wiggle har även skor för omkr. 500-lappen (dhb R1) som fått mycket god kritik så tänkte slänga in ett par sådana samt ett par Shimano R540 SPD SL sport pedaler
 
Senast ändrad:
Om du inte skall cykla

längre än 10 mil föreslår jag vanliga dubbelsidiga SPD-pedaler och dito skor i stället. Mycket bekvämare med dubbelsidiga pedaler vid täta start och stopp som i stadstrafik. Fast det är förstås beroende på var du cyklar mest.

Thure
 
ok

Aha okej. Tror iof inte de kommer att bli så mycket start och stop, tänkte inte alls köra i stadsmiljö. Föreställ dig fina och slingrande landsvägar längs raps- och betesfälten på skåneslätten. Men ska ta och kika på dubbelsidiga absolut! Är ännu inte så insatt på pedalfronten..
 
Tycker själv att det är skillnader på pedalbehoven på landsvägs och stadshojar. Ditt förslag verkar kunna bli hyfsat bra.
go tur
 
Tack för synpunkterna.

Ang. däcken ser jag inte det som något problem. Har ett par oanvända och färska 23mm Continental ultra sport i förrådet så de kan jag byta ut. Vittoria sätter jag bara på antingen stålisen eller SS när de behöver bytas. Är omkr 74-75kg så klassas väl som lättviktare.

edit: såg att det skilde ynka 20g på däckens vikt, men jag överlever!

Gällande växlarna är det 12-25 som gäller enligt FAQ på cykeln. Tror inte att den stora skillnaden fram kommer att påverka mig så mycket så det blir nog bra. Det kommer förmodligen bli mest flacka partier, bor nere i Skåne.

Wiggle har även skor för omkr. 500-lappen (dhb R1) som fått mycket god kritik så tänkte slänga in ett par sådana samt ett par Shimano R540 SPD SL sport pedaler

I texten stod det 11-25, men du läste kanske någon annan stans...., Det är en ganska "grov" kasset, se helst till att få 12-25 eller 11-23 (12-23)
Framför allt som du nämner flacka partier

om 74-75 kg är lättviktare vet jag ej, väger exakt det samma men tunga är vi ju inte heller... jag har börjat prova 25 mm däck och jag är nöjd utom vid branta stigningar, där vill jag ha 23 där bak för jag tycker det häver mindre när man går ur sadeln... Det finns flera som hävdar att 25 mm däck rullar med mindre motstånd än 23 mm men detta måste bero på omständigheter också, kan inte tänka mig att det gäller vid alla omständigheter men det bör gälla mer desto mer man väger.

Men vi lämnar detta där hän....
 
Om du haft några cyklar tidigare och tror att du kommer att vilja fortsätta att cykla mer är det troligtvis en mycket bra instegscykel. För om du vill fortsätta cykla mer kommer du troligtvis att inom 2-3 år inse att du vill köpa en karbonracer och då har du inte lagt ut onödiga kronor från början.
Tänk dock på att skaffa ett par bra pedaler och skor redan från början för dom kommer du att troligtvis leva med längre än du kommer att göra med cykeln. Om skorna inte passar bra blir det inte roligt men om cykeln är något kilo för tung spelar mindre roll det kan man uppgradera senare.
Det är trots allt grymt roligt att bläddra runt bland cyklar som man skulle vilja uppgradera till.
 
hallå igen

Av någon anledning så steg priset med 500 kr genom en rabattändring från 35 till 30%. Det gör nästan att jag inte tänker köpa den av ren princip. Istället, såklart fann jag en annan, en jag mer ser som en investering för framtiden istället för en förstahoj som jag sedan byter om 2 år. Specsen är förljande:

Frame
Model Year 2013
Material Carbon Monocoque

Cable Routing Internal
No. of Bottle Cage Mounts Double (2)
Front Derailleur Mount Braze on derailleur
Dropouts Replaceable forged aluminium rear dropout and derailleur hanger
Fork
Full Carbon, tapered

Wheelset
Mavic Cosmic Elite, clincher

Groupset
Speed 20
Brake Levers/Shifters SRAM Rival
Chainset SRAM Rival compact (50x36)
Bottom Bracket Unknown
Front Derailleur SRAM Rival
Rear Derailleur SRAM Rival
Brake Calipers SRAM Apex, cartridge type rubber insert

Chain KMC X10, 10 speed
Cassette SRAM PG1050, 10 speed, 11-28 tooth
Finishing Kit
Handlebar Eastway Race
Bar Tape Eastway Velvet
Stem Eastway Race
Seat Post Eastway Race, 31.6mm
Saddle Eastway Race
Tyres Kenda K-925, 700x23c
Vikt: 7-75, kg beroende på storlek
Pris 10 500kr, nedsatt från 21 000kr
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.