Familjevandring med barn

Här kommer en reserapport från vår familjevandring som blev något ändrad jämfört med ursprungliga planer. Från början hade vi tänkt att gå från Vaisaluokta till norska Hellemobotn och sedan vidare norrut till Narvik med båt och buss. Efter många inlägg som föreslog att vi skulle gå en något enklare tur med tanke på att vi skulle ha småbarn med oss ändrade vi oss.

Vi - vilket alltså är två barnfamiljer med sammanlagt fem flickor i åldrarna åtta månader upp till nio år - valde i stället att gå till Aktse och använda oss av STF-stugan där som basläger för att göra dagsturer därifrån.

Vi åkte bil till Sitoälvsbron och gick i sakta mak de 10 km på cykelstigen till bryggan vid Laitaure. Det tog fyra timmar med ett antal pauser för hjortronplockning, vattendrickning och liknande. Ett antal kisspauser blev det också.

Vi missade halvfem-avgången med en halvtimme men det hade vi förvarnat om så vi meddelade Lennart Länta vår ankomst via walkie-talkie och fick vänta ytterligare ett tag.

Efter en härlig båtresa och en sista vandring upp till STF-stugorna var det skönt att installera oss och göra en middag bestående av nyinköp rökt röding och nybakad glödkaka. Vi hade turen att få den nedre stugan för oss själva. Den ena familjen hade ett sexbäddsrum och den andra familjen ett åttabäddsrum. Snacka om lyxigt!

Dag två var det Skierfe som gällde. Vädret skulle vara hyfsat bra så vi bestämde oss för en toppbestigning. Vi delade dock på oss för våra resekompisar var inte intresserad av att gå upp på toppen men vår familj tänkte göra ett försök. Vi strävade på undan för undan. Efter den första kilometern rakt uppåt efter Kungsleden tog vi av västerut ovan trädgränsen. Efter en lång lunchpaus och även andra pauser orkade inte äldsta flickan längre. Vi bestämde att jag och mellanflickan på fem år skulle fortsätta och de övriga väntade.

Sex timmar efter starten från STF-stugan kom Sally och jag upp till toppen. Vilken upplevelse och vilken fin utsikt. Solen strålade mycket vackert över rapadeltat. Vi skrev i toppboken, fotade och åt lite frukt innan vi började gå tillbaka till övriga familjen. Vi kastade också lite snöbollar när vi på hemvägen gick över några snöfläckar.

Återfärden tog tre timmar. Vi var ganska nöjda när vi kom tillbaka till STF-stugan.

Dag tre stod Namatj på programmet. Alla nio i våra två familjer tog båten till parkgränsen vid Namatj. Efter halvannan timmes vandring var vi uppe på toppen. Återigen strålande solsken och en underbar utsikt. En perfekt vandring för barn. Lagomt lång och inte allt för jobbig. Efter mat och lek uppe på Namatj gick vi tillbaka samma väg till parkgränsen. Barnen badade (eller i varje fall hoppade i vattnet och leran så att benen blev blöta och leriga) precis uppströms parkgränsen i rapadeltat när vi väntade på båten som skulle ta oss billbaka till STF-stugan.

Fjärde dagen var det dags för återresa. Vi packade ur stugan, städade och tog farväl av alla nya kamrater. Lennart Länta skjutsade oss åter till cykelstigen där vi efter ett matintag började vandringen till bilarna vid Sitoälvsbron. Nu tog samma vandring som tog fyra timmar för några dagar sedan endast tre timmar. Antingen hade vi fått upp farten i vandringen eller också var det hemlängtan som gjorde det.

Sammantagna intryck är att det var ett mycket klokt beslut att inte gå en lång sträcka med tältning som boendeform - vilket skulle vara fallet i vandringen mellan Vaisa och Hellebotn. Ett basläger med dagsutflykter är nog nödvändigt om man ska vandra med så små barn som vi gjorde.

I övrigt har det gått mycket bra. Myggen har varit ganska hård på barnen men vi har haft mygghattar och liknande för att skydda dem.

Aktse är dessutom mycket bra då det finns en butik där. Vi hade inte mycket mat med oss då det blev mycket att bära ändå.

Hälsningar från familjerna Nygårds och Stoltz-Eriksen via Anders Nygårds
 
Inspirerande!

Hej,

det låter som en trevlig fjällvistelse! Jag har fortfarande lite hopp om att göra en Sarek-tur nästa år, med ett då knappt ettårigt barn. Hur såg er packning ut för den ursprungliga vandringen? Hur mycket räknade ni med att bära? Hur skulle åttamånadersbarnet bäras? Några tips?

Det blir ju onekligen en del att bära på, barn, blöjor, mer kläder etc.

/Håkan
 
Åttamånaders- och fjortonmånadersbarnen bars i Haglöfs bärmes. Den är inte så väldigt bekväm men är ändock helt ok. I den finns lite packutrymme bak men den är mest till för att bära barn i.

Båda dessa barn är blöjbarn så vi räknade med ca fem blöjor per barn och dag samt några i reserv. Det räckte gott och väl.

Vad gäller maten så visste vi som sagt att i Aktse finns en butik. Dessutom säljs nyrökt röding och nybakade mjukkakor eller glödkakor som man säger. Vi hade några barnmatsburkar med som reserv. Några av dessa användes. Vår femåring är dessutom mjölkallergiker så vi hade lite reservmat med åt henne. Vi visste ju dock att rödingen och mjukkakorna inte innehåller mjölk så vi var inte oroliga där heller.

I butiken i Aktse finns all basmat typ potatismos, makaroner o dyl. Vi tog dock med oss potatismospulver utan mjölk för säkerhets skull och den använde vi.

Det är egentligen otroligt hur mycket energi små barn har. På kvällarna efter våra toppbestigningar sprang de omkring och lekte för fullt (5-, 7- och 9-åringarna alltså) trots att man trodde att de skulle vara trötta. Nej, inte beror det på att de skulle vara trötta om de säger att de inte orkar gå mer. Det handlar hela tiden om att de måste ha kul. Om barnen inte har kul så säger de att de inte orkar. Leker man sig fram orkar de att gå hur mycket som helst.
 
Barn på vandring....

Hej

Jadu..det här med barn på fjället är intressant. Tar mig friheten att bidra med en liten anekdot från mina egna erfarenheter.
För ett antal år sedan bestämdes det att barnen skulle med på nästa fjälltur. Pojkarna var då 3, 6 respektive 9 år. Hur lösa detta? Vi kom fram till att 6- och 9-åringen nog skulle kunna förflytta sig själva medan 3-åringen nog huvudskaligen skulle få bäras.
Vi planerade en tur från Ljungdalen till Helags och sedan vidare mot Sylarna. Från Sylarna sedan genom Tempeldalen-Ekorrpasset och därefter "kompasskurs" mot Kesudalen-Ljungdalen. Beräknad tid ca 1 vecka.

Dom "stora" pojkarna utrustades med varsin liten ryggsäck som fylldes med lite personliga saker + förstärkningsplagg. Problemet var hur jag skulle bära 3-åringen eftersom jag givetvis var tvungen att ha en ryggsäck (helt rätt...det blir MYCKET att bära på för en familj på 5 personer...). Efter mycket klurande löste jag det hela genom att modifiera en gammal bärsele/stol. Bärstolen bestod av en aluminiumram med en sits. Jag placerade denna på bröstet och hängde fast den i dom D-ringar som sitter framtill på ryggsäckens axelremmar. Nedtill fäste jag den i ryggsäckens höftbälte så jag slapp att ha hela tyngden på axlarna. På detta sätt blev bärstolen framåtvänd och grabben fick "utsikt" framåt. Arrangemanget visade sig fungera alldeles utmärkt!!
Men...TUNGT! Jag uppskattade ryggsäcken till ca 30 kg
(Hilleberg Keron 4 GT, 2 sovsäckar, 2 Thermarest, kök, kläder, mat mm...för att det inte skulle bli FÖR lätt så hade jag tryckt ned några pilsner och en liten flaska punsch oxå...:) Vad 3-åringen vägde vet jag faktiskt inte men sammantaget så knäade jag ordentligt i början.
Nåväl, det bar iväg och vi gick i korta etapper, dels med tanke på mig och dels med tanke på kottarna som fick gå själva. Det hela gick faktiskt mycket bra. 6- och 9-åringen pinnade på som andra bergsgetter. Inte ett gnällande på hela veckan, snarare tvärtom. Dom var hela tiden nyfikna på vad som skuile komma efter nästa kulle och for omkring som galningar på kalfjället. Fast dom somnade gott på kvällarna kan jag lova. För min egna del så gick det oxå rätt så hyfsat, man kom in i en lagom lunk. Givetvis fick man avpassa tempot efter omständigheterna men det gick lättare för var dag. Det som tog mest stryk var nog knän och höfter. För den som undrar så är jag 183 cm och väger ca 86 kg. Helt klart bar man för tungt men, som sagt, det lättade efter hand. Vandringen gick jättebra och så småningom kom vi tillbaka till Helags. Vi hade modifierat turen lite efterhand.

På eftermiddagen efter lägerslagningen så tog jag en liten tur upp till glaciären medans övriga familjen latade sig. Underbart att få sticka iväg utan packning. På vägen upp kändes det dock jobbigt. Jag kände mig orkeslös men skyllde på att jag burit tungt tidigare under dagen. När jag kom tillbaka ned till tältet så började jag frysa kraftigt. Huttrandet övergick till en våldsam frossa och vi insåg till slut att jag hade kraftig feber. Jag bäddades ned i dubbla (!) sovsäckar och fick massor att dricka. Den natten i tältet skulle jag inte vilja upprepa!! Frossa, illamående, feber....fy f-n vilken pers. Och värre skulle det bli.
På morgonen var läget oförändrat. Vi (dom andra) bestämde att försöka komma ned till bilen så fort som möjligt. Ned till Ljungdalen var det 12 km. Kompisen fick ta över 3-åringen men min egen packning var jag tvungen att bära själv. Vi började gå och efter 5 minuter var jag helt slut. Satte mig ned och somnade direkt. Efter några minuters vila så klämde vi några hundra meter och sedan var det dags igen. Som lök på laxen så fick jag börja springa in i buskarna titt som tätt. Det jag drabbats av var helt enkelt en kraftig magsjuka. Efter en lååååång vandring nådde vi så småningom bilen. Då hade det dessutom börjat ösregna så att allting var genomvått. Och dessutom....3-åringen började oxå att må dåligt. Det viskade sig att även han drabbats av magsjuka.
Nåväl...det gällde att gilla läget. In i bilen med hela skiten, på med full värme och full fart söderut. Vi insåg att vi inte skulle klara 70 mil i en etapp med en magsjuk knorrande 3-åring och en annan magsjuk , om möjligt ännu mer knorrande, 40-åring i baksätet.
I det läget hade jag bestämt mig för att ALDRIG ens tänka tanken på att gå i fjällen något mer.
Vi kom så småningom hem och efter några dagar (jag gick ned totalt 6 kg på den turen) och allting rättat till sig så var vi redan igång att planera nästa tur. Absolut inklusive barn.

Per
 
Re: Barn på vandring....

Det låter som en riktig mystur, med magsjukan...

Att du bara hade 30 kg packning inger ju ändå förhoppning. Det har jag haft på tidigare ensamvandringar, bärandes kamerautrustning. Tungt, men helt genomförbart.

/Håkan
 
Mera familjevandringar

Vår familj samt en familj till har iår varit på en tur runt sylarna. Barnen här något äldre. Vi var 4 vuxna, 3 pojkar 15, 13, 12 år en tjej på 16 samt en hund..
Barnen är ganska stora vilket innebär att de bär all sin packning själv inklusive sitt tält. Jag fick bära trangia med tbh samt det mesta av maten. Stora barn äter mycket och är i vårat fall ganska kräsna på vad de äter - så inget frystorkat överhuvudtaget. Inkl mat hamnade jag på ca 26 kg startvikt - men det lättar..
Barnen 12-14 kg.
Nytt för iår var stavar åt mig - kanonbra. Ger stadga vid vandring och underlättar vadning.
Vandringen startade på norska sidan från fjällstationen nedalshyttan på to kväll i mitten på Juli. Kort vandring till lämplig tältplats. Fortsätter på leden syd om massivet och upp över ekorrpasset. Här är det ordentligt blockigt ( och dåligt väder). Barnen bestämmer sig för att det är nog ett antal km inna sylarnas fjällstation. Tältar på kullen innan innan ingången till tempeldalen. Nästa dag går vi in i tempeldalen på väg till fjällstationen. Maffigt ställe.
Dusch och bastu på fjällstationen vilket uppskattas av alla. Barnen kan handla godis och vi en pilsner. Nästa dag följer vi "toppleden"men fortsätter över passet ner på den norska sidan tills vi stöter på leden tillbaks mot Nedalshytta. Tältar "på andra sidan" tempeldalen. Vilken otrolig skillnad i växtlighet !! Här är det grönt mjukt till skillnad mot den karghet med flytande isblock på svenska sidan. Sista dagen tillbaks till Nedalshytta - och en dusch här oxå - sitter fint efter den otroligt varma dagen.

En lämplig tur för oss, spännande med alla häftiga berg, snölegor, lättare vad mm. Bra avbrott för barnen med fjällstationen. Vissa delar ngt jobbiga med stenskravel. Vi hade dessutom mest bra väder.

Vi bar varsitt tält för vuxna resp barn. Det funkar bra för kortspel etc. Bra att gå två familjer - fler att prata med samt barnen dubblar sin nyfikenhet och har mer att prata om under vandringen ( i detalj hur man skall ta sig igenom vissa dataspel när man kommer hem...) Ett trangia räckte bra åt oss. ( en stor tub gasol...)

Det är kul att gå med barn i fjällen. Dom ser och hittar mycket ( många döa lämmlar i olika stadier vi har studarat..)
 
Barnvänligt och bekvämt: Björkliden

När våra barn var små hyrde vi flera somrar stuga i Björklidens stugby och gjorde dagsturer. Det kan varmt rekommenderas om man vill ha få mycket fjäll men samtidigt kunna anpassa strapatserna till barnens förmåga och lust. Björkliden har fördelen jämfört med grannen Abisko att ligga precis vid trädgränsen, så man är direkt uppe på kalfjället och kan börja njuta utan långa och myggiga anmarscher. Lättgången och vänlig terräng, fantastiska vyer över Torneträsk och många utflyktsalternativ: Abisko och linbanan upp på Nuolja, Låktatjåkka fjällstation(Sveriges högsta), Trollsjön (Rissajaure), Rallarkyrkogården, tåg till Narvik...
De flesta stugorna har dessutom suverän utsikt över Torneträsk och Lapporten.
(Enda nackdelen kan vara att den rätta vildmarkskänslan inte infinner sig när man passerar golfbanan (Sveriges nordligaste) på väg upp på fjället, men då får man titta åt andra hållet en stund... )


Pär
 
Med barn i bergen/pà fjállet

Som nâgon redan pàpekat sà är barn dels fyllda med energi (min 6-âriga dotter orkar 10-falt mer aktion án jag), men màste ha kul fór att fortsátta framât/uppât. Sà fort det blir enformigt (typ en lâng och trist raksträcka pà landsväg) sà "orkar" de plótsligt inte mer. Ju mer strapatsrikt, farligt, klättrigt, djur-rikt och överhuvudtaget upplevelse-rikt desto báttre.

MVh /mats
 
Vad gäller bärstol, eller bärmes, som vi säger så är det Haglöfs vi använder. Den är inte allt för bekväm för den som bär men barnet mår bra och sitter bra. Det finns också nackstöd som gör att barnet utan problem kan sova sittande i bärmesen.

Det är inte mycket packutrymmen i denna bärmes. En liten ficka där vi hade några blöjor, våtsavetter och vatten, kanske också några reservkläder ryms där.
 
Dän bärstolen jag modifierade var en äldre sak. Aluminiumram och sits av röd nylon med en liten ficka under själva sitsen. Jag tror att det kan ha varit av fabrikat Fjällräven eller Haglöfs. Säkert en 70-talare.

Per
 
Packutrymme i Haglöfs

Anders Nygårds skriver att det inte är mycket packutrymme i Haglöfs bärstol. Visst är fickan inte allt för stor, men det går definitivt att packa rejält i den. Jag kan packa alla kläder inkl. regnkläder för barnet i den + en del blöjor. Sen tillkommer sovsäck eller liggunderlag, som fastgörs på hyllan under.
På så sätt har vi i vår familj packat tältutrustning och kläder för fyra i én ryggsäck, en bärstol och en "base camp bag" som främst rymmer ett Keron 4GT och liggunderlag.
Det har inte varit fjällvandring, utan sanrere tågluffning, så vi har inte haft några större mängder mat, men konceptet kan ju användas till at nå ett basläger i fjället om sträckan inte är längra än att en vuxen kan gå en extra vända.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Annyg Familjevandring Vaisalouokta-Hellemobotn Fjällvandring 9
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
fridaasker Fjällvandring med små barn Fjällvandring 10
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
camillabacher Lofoten med barn Fjällvandring 0
JLindgren Vandra med barn Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
graesen fjällvandring med barn, utgå från stuga Fjällvandring 5
Aspen80 grövelsjön med barn Fjällvandring 10
Terrisson Abisko med två barn och lånad kusin Fjällvandring 2
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.