Från Nedalshytta till Sylarna med barn

Jag tänkte vandra med mina barn 8 och 10 år gamla från Nedalshytta till Sylarna. Det enda jag kan läsa är att det är "svår" vandring.

Vad tror ni? -Kan vi komma till Sylarnas fjällstation på en dag? Eller behöver vi slå läger halvvägs.

Målet hade varit att göra en topptur dag 2 och sedan hem igen dag 3, men det kanske är för optimistiskt?


Barnen har varit med förr och vet att det "kan bli jobbigt". Men jag som förälder vet också att även en lätt vandring kan bli jobbig för barn. Allt hänger på väder, vind och humör.

Hoppas någon har erfarenhet att dela med sig utav.
 
Här har du lite information om den rutt du valt. Det verkar vara andra biten efter rastskyddet med en rejäl höjdstigning som kan skapa problem med två barn som kanske redan är trötta. Men å andra sidan så verkar första biten vara lättvandrad. Du känner dina barn bäst.

http://www.svenskaturistforeningen....tlandsfjallen/Turforslag1/Etappbeskrivning12/

Men jag kan lova att ni kommer att se ett av fjällvärldens vakraste vyer. Ekorrpasset och Tempeldalen är otroligt vackert!
 
Hej, Tack för svar. Jag hittade själv den sidan igår när jag satt och letade och blev positivt överraskad, för innan hade jag bara läst att det skulle vara en "avancerad och svår" vandring.

Jag får nog tänka om och planera för 4 övernattningar för att verkligen kunna njuta av toppbestigningen. barnen tycker ju sådant är häftigt. Vi var i Helags förra året så det här borde vara en självklar uppföljare. Men som sagt, allt hänger ju på vädret.

Borde man kanske slå läger innan stigningen?

Kanske hinner man hem från Sylstationen på en dag om det mest är nedför?

Hur är det att gå runt så man kommer tillbaks till Nedalshytta norrifrån, är det mycket längre?

//Kristin
 
Hejsan, att slå läger innan stigningen är en bra ide, du har vatten, bra gräsytor nära vindskyddet och torrtoa:)
Har sovit där och det är fint.

Passet, brannt uppför, men inge direkta blockmarer om jag minns rätt. Mera stenig, men inte rena block (dessa får du på toppturen däremot).

Sen när du kommer till Sylstationen, ca en km INNAN du kommer fram så har du fina slätter ner mot Sylälven. Du kan hamna precis utom synhåll från stationen pga att det är en sänka där, fina tälplatser och bra vatten.

Tillbaka till Nedalshytta. Underskatta inte stigningen upp till Ekorrpasset, Även om den inte är brannt så är det lika mycket uppför som den andra sidan. Nu känner jag ju inte dina barn så ni kanske kan ta det på en dag, men det kan vara en chansning. Nedalshytta är också en betjänt hytte, så om du planerar det hela på en dag, kolla hur det är med sen ankomst.

Att gå andra sidan, ja det går, det är längre och i mitt tycke en småtråkig vandring.
Har en berättelse från Sylarna runt 1999 här: http://christianalmgren.se/index.php/sylarna-runt-mainmenu-114

Christian
 
Håller inte helt med om att "baksidan" på Sylarna är tråkig. Den lilla sjön Syltjörna ligger verkligen fint. Att tälta där känns rätt anoorlunda iom att du har verkligen vägg på tre sidor om dig...
Sedan beror ju lite på hur man lägger upp sin vandring för att komma dit, att kategoriskt bara "runda" Sylarna ger kanske inte så mycket...men upplevelsen av Syltjörna förlåter mycket av "trampet på platten"

Från Syltjörna ner till Nedalshytta är "go-vandring"...fin utsikt åt alla håll inklusive Ekorrpasset...

Lycka till med planerandet...

// Pzon ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PZON_390 Bilväg till Nedalshytta i Norge ?? Fjällvandring 3
Runner75 Bil till Nedalshytta från Malmö Fjällvandring 0
Fjäderklätt Nedalshytta vs Storerikvollen Fjällvandring 2
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
shadowfire Nedalshytta-Sylarna-Helags Fjällvandring 17
Morgan Storulvån-Nedalshytta Fjällvandring 25
TheWolf Blåhammaren - Nedalshytta Fjällvandring 4
Fredrik Nilsson Parkera vid Nedalshytta Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 53
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.