Sitasjaure-Singi med barn?

Hej,

Jag funderar på att introducera min 6-åriga dotter till fjällvandring i sommar och en tanke är att gå Sitasjaure till Kebne. Jag har inte gått där själv tidigare och undrar då om någon som vet skicket på broarna och hur svåra vaden är för en 6 åring? Enligt böcker och kartor finns några broar vid Hukejaure men jag har läst i inlägg på forum och reseberättelser att de är förfallna (i alla fall att de var det för några år sen).

Jag har en del alternativa förslag men tips på andra turer i norrbottensfjällen mottages tacksamt (tält ca 5-6 dar).

/HG
 
De broar som finns är i gott skick, men över de mindre jokkarna är det mesta raserat.

De vad som kan upplevas som lite besvärligare är dels det som ligger precis när man kommer in på Nordkalottleden (ungefär 67°56'39.35"N, 18° 0'58.71"E) och dels det precis innan Gaskkamus (67°54'41.99"N, 18° 8'0.18"E), men det senare löser man enklast genom att ta sig över några hundra meter nedströms där det är bredare och grundare (ungefär 67°54'38.56"N, 18° 8'12.99"E). Innan dess finns ytterligare ett vad (67°54'51.03"N, 18° 6'54.14"E) som kräver lite planering för att slippa bli blöt om fötterna.

Runt Hukejaure är det mycket blockterräng och vissa avsnitt efter det breda vadet vid Gaskkamus uppvisar liknande drag - till exempel i närheten av 67°54'30.77"N, 18° 9'20.91"E.

Det finns nog enklare sträckor att vandra i fjällen, men vill du slippa motorvägskänslan på Kungsleden är det helt rätt. Vad en sexåring klarar har jag ingen aning om så i den frågan låter jag bli att uttala mig.
 
Jag har gått sträckan, men omvänt, med vår då tonåriga son. Vi gick tidigt på säsongen och det var mycket snö och vått. Ett vadställe, efter Singi en bra bit upp, hittade vi inte och gick över där det var lårdjupt. Det vådligaste vadet jag gjort! Skulle inte göra om det. Jag är själv lätt och kort så jag undviker vad.
Däremot har jag gått med våra barn sen sonen var 6 år, dottern 8 år. Nu är han 20 och har varit ute i fjällen en vecka varje sommar och vill fortfarande iväg till fjällen. Dottern har haft paus men vill gärna ut igen.
Jag vill rekommendera Vakkotavare-Keb-Nikkaluokta istället för den led du tänkt. Lite tufft i början, men sen lättvandrat och båtturen vid Teusajaure och bastun där att se fram emot. Gena före Singi mot Keb. Jättefint! Ta sen helikopter från Keb om ni känner för det. Det är stenigt från Keb ner till Nikka. Men ni kan ju ta båten en bit.
Vi har åkt helikopter flera gånger med våra barn och det har varit en fin upplevelse och en belöning för genomförd vandring. Att vandra med barn är roligt, men jag har lärt mig att omväxling under vandringen, som en båttur, livar upp dem.
Lycka till med er tur!
 

avslutad210712

Gäst
Jag har gått sträckan Sitasjaure - Raktasjåkka - Tsutsu vagge - Sälka (egentligen Kungsleden) en gång och sträckan Hukejaure - Tsutsu-vagge - Sälka (egentligen Kungsleden) ytterligare två gånger.

Jag skulle inte ta med en sexåring på den sträckan av någa olika anledningar.

Vadet är redan nämt och det är ett lite tveeggat vad. Det behöver inte bli så djupt om man kan läsa strömmen och stenarna samt att man följer med i jåkken lite uppåt och neråt dvs inte vada rakt över. Tror dock att det kan bli lite för svårt för en sån ung vandrare och även om det inte är extremt djupt så lär man bli blöt om man druttar i. Upplever dock inte vadet som sådant som speciellt svårt rent tekniskt och har aldrig behövt ta av kängorna.

Sen är det rätt mycket stenigt och blockigt att gå där. Tycker att det är rätt trist stora delar närmast Hukejaure. På ett parti har man en rasbrant där det är stora block som skall passeras och dessa går ända ner till vattnet och kan nog upplevas som lite nervkittlande att passera. När man sen kommer ner i Tsutsu-vagge så har man ett mycket vacker vattenfall mitt i dalen och en härlig utsikt mot Kebnekaises toppar. Vandringen i övrigt går en bit upp på bergssidan och spängerna är det lite si och så med kombinerat med att hela bergssidan ofta är blöt av smältvatten långt in på sommaren.

[Ändrat]

När det gäller broarna mellan Sitasjaure och Hukejaure så var två av de mindre broarna raserade när jag gick där men bäckarna var inte större än att de hade gått bra att vada vid sidan. Finns en större bro men den var i bra skick.
 
(...) Vad en sexåring klarar har jag ingen aning om så i den frågan låter jag bli att uttala mig.
Efter två egna barn, kompisar, kusiner samt en och annan mullegrupp ute i terrängen har jag så mycket aning att jag vet, att... man har ingen aning.

En unge som ställer till med "jag går inte ett steg till" - scen på en snäll skogsstig, blir två dagar senare upplivad av branta klippor att kravla runt på och snöfläckar att leka i, och fixar liksom i förbifarten 1000 m nivåskillnad upp och ner samma dag. En annan orkar inte göra en avstickare på 100 m till utsiktspunkten på resans mest spektakulära bergspass, men blir veckan efter förhäxad av barockänglar i Prags kyrkor, traskar runt sex timmar i sträck på hårda, heta stadsgator och springer hela vägen (ca 100 m) upp på St. Vituskatedralens torn.

Du kanske redan har testat och är helt säker på att din dotter trivs med vandring och kommer att vilja traska i ett antal dagsetapper - oavsett väder, mygg, konstiga nattljud i tältet och blöta fötter. Men det kan ändå visa sig, att barnet är en uthållighetshjälte ena dan för att strejka vid lite regn eller ett pytteskoskav dagen därpå. Det räcker med att att något kändes motigt eller långtråkigt första dan, för att man som vuxen skall tvingas ompröva hela rutten och strategin.

Min erfarenhet är generellt att barn klarar "svår" terräng och branta stigningar uppe på kalfjället - så länge det är lite häftigt och stigningana överblickbart korta med tydliga, gärna synliga mål - lättare än mygg, trist väder och snällt men långdraget traskande i dalgångarna.

Det är med andra ord inte så taktiskt att lägga upp dagsetapper som man "måste" avverka, och ett (för barnet oöverblickbart långt) vandrande, som man inte kan "ta ledigt" från ett litet tag.

För första fjällturen med ett så pass litet barn skulle jag nog inte välja den rutt du har valt - den börjar vackert i den vuxnes ögon, men kanske inte så "häftigt" för ett barn, som kan uppleva i alla fall den första sträckan som långtråkig. Det är också delvis rätt långt mellan stugorna, om de skulle behövas som "Plan B".

Sist men inte minst - det ställer mycket stora krav på den vuxne att vada, även på för den vuxne enkla ställen, med ett så pass litet barn. Med förbehåll att det var nästan 40 år sedan jag gick där (dessutom åt andra hållet), så minns jag i alla fall vadet i Tjäkjavagge som så pass stort och knepigt, att jag inte hade velat ha med en sexåring. Detta trots att jag har faktiskt haft mina barn med på rena klätterturer när de var i 7-årsåldern.

Första gången jag var i fjällen med det äldsta barnet var hon precis fyllda 7 år. Vi startade med att stiga av tåget i Björkliden, åka upp med liften, beundra utsikten, traska över passet bakom Njulla ner till Abisko och sova på fjällstationen. Nästa dag... lekte vid vid strandkanten och åt våfflor eftersom det regnade :). Nästa dag var det fint väder och jag hade fått en viss koll på alla småfötretligheter typ veck i strumpan och skavande ryggsäcksspänne. Vi gick mot Kårsavagge och tältade strax utanför nationalparksgränsen. Nästa dag hade vi sovmorgon p g a regn, men det klarnade dramatiskt och vi hade en fin tur till Kårsavaggestugan, där vi sov "i riktiga sängar", som det fick heta.
Nästa dag hade jag svårt att hinna med uppför branten mot Låktatjåkkastugan ;). Men väl uppe tog orken (eller intresset) tvärt slut, och vi slog läger vid sjön. Nådde stugan under små lekar dagen därpå. Bodde där två nätter, åt våfflor ;), tog en kravlös "leka toppbestigning"-dag i ospårad terräng. Sedan var det kul igen att vandra och sova i tält, så vi tog oss lugnt österut och ner till Björkliden igen, med en tältnatt och ett par små snedsprång upp på några anonyma småtoppar däremellan. Vi hade tittat oss mätta på fantastiska utsikter över berg och vatten, och tyckte bägge att turen varit alldeles lagom lång.

Jag frammanar detta nu avlägsna minne för att ge dig lite måttstock på vad man kan förvänta sig för att få en njutbar färd med ett litet barn, som ju helst skall få mersmak i stället för att avskräckas, eller se fjällvandring som häftig men plågsam prestation.

Var noga med att ha testat allt - barnets kläder, skor, strumpor, ryggsäck - som kan tänkas småkrångla, skava etc.
Ha barnet säkrat i rep när ni vadar djupare i strömt vatten, än vad som når barnet till halva vaden.
Se till att barnet dricker tillräckligt - det är inte alls självreglerande.
Ta med mer varma kläder till barnet än du skulle ta till dig själv.
Ta med redigt med solkräm och kanske även hudkräm om barnet har torr hud.
Planera rejäla tidsmarginaler för "jag går inte ett steg till"-dagar.
Locka med delmål typ våfflor i en fjällstuga, en glaciärkant eller en liten väl synlig topp.
Håll er högt uppe för att slippa mygg och långrandigt traskande.

PS Ser att avslutad210712 skrivit om vaden medan jag skrev mitt inlägg - då mindes jag inte helt fel efter alla dessa år, men nu fick du mer detaljer.
 
Senast ändrad:
Tack

Hej,
Stort tack för alla goda och utförliga råd! De är uppskattade! Slutsatsen är att jag nog väljer en annan rutt denna gång. Dels pga blockterräng dels pga att ett vad som är enkelt för en fullvuxen person lätt blir svårt för en som bara är 120cm lång. Stöveldjupt för mig är nästan upp till grenen på henne. Dessa vad är nog för svåra. Det är kanske så att om det ens kallas för vad i en bok, reseberättelse, karta eller på ett forum så är det nog för svårt för ett litet barn. Jag hade själv en ”intressant” upplevelse i Tielmavadet över Rapaälven för några år sedan där kroppslängdens inverkan vid ett vad blev uppenbar och det hade jag inte tänkt upprepa. Etappen Sitas-Singi är beskriven som lätt i Grundstens gamla bok och det var därför jag tänkte att den kunde vara ett alternativ.

Vi har varit uppe till fjälls ett par år redan (Abisko-Njulla och Padjelanta) och gjort dagsturer och prövat på mygg, viden mm så jag vet ungefär hur mycket barnen orkar och framför allt hur mycket de tycker är roligt när det gäller vandring. Nu är då tanken att få till en tälttur med hela familjen. Tält just för att det är mysigt att bo så samt för att man har större frihet att hålla dagsetapperna just till den längd man vill. Jag har som sagt några alternativ där denna rutt var ett.

Jag håller med om att Vakkotavare-Kebne är en fin tur. Den har jag gått själv tidigare på väg mellan Padjelantaleden och en avslutning i Kebne, och för att vara Kungsleden är det ju relativt lite folk. Bra tanke också att båtarna kan bli ett litet äventyr i sig!

/HG
 
Kan ta mina egna erfarenheter av barn i fjällen när min dotter var 6 år och sonen 8 år. Vi hyrde samma stuga i Grövelsjöfjällen någon vecka på somrarna som vi brukar ha på vintersemestern. Trevligt område för dagsutflykter, fiske, vandring, alltid med stugan inom räckhåll om vädret var på sin sämre sida. STF Grövelsjön hade en trevlig tipspromenad lämpad för barn. Andra utflykter var att vandra några km uppåt Salsfjället, laga mat i det fria och korsa gränsen till Norge - spännande för så små barn:)
De dagar då vädret var riktigt fint gjorde vi längre dagsutflykter upp på kalfjället, kanske på totalt ca 12-14km. Äta i det fria och laga mat på Trangiaköket, hjälpa till att hämta vatten och diska, leta blommor, göra "toppbestigningar" på fjällen i området, lägga en sten på toppröset och kolla utsikten - allt är spännade. En 6-åring kan ha ganska "mjuka" ben om det inte är en positiv upplevelse hela tiden, och det var ibland många km hon gick mellan oss föräldrar hand i hand (tre steg lyft(=hopp), en-två-tre-hopp...).
(Att bo i tält är något de är vana vid sedan spädbarnsåldern)

Uppenbart fungerade introduktionen bra då vi nu gjort många vandringar både i Norge och Sverige tillsammans, främst tillsammans med dottern (nu 21år) som är mer biten på fjällvandring än min son. Dessutom har hon bestigit 3 st 2000+ meters toppar (Kebnekaise, Galdhöpiggen och Storronden).

Tänk på att stenig terräng för oss vuxna är blockterräng för en 6-åring;)
 
(...) Vi har varit uppe till fjälls ett par år redan (Abisko-Njulla och Padjelanta) och gjort dagsturer och prövat på mygg, viden mm så jag vet ungefär hur mycket barnen orkar och framför allt hur mycket de tycker är roligt när det gäller vandring. Nu är då tanken att få till en tälttur med hela familjen. (...)
I så fall ber jag om ursäkt för att en del av vad jag skrivit kan framstå som förnumstigheter. Jag läste
(...) Jag funderar på att introducera min 6-åriga dotter till fjällvandring (...)
...och fick en bild av att du skall vandra ensam med en sexåring, som aldrig gjort det förr.
Synpunkterna om att vada med barn, och om behovet av beredskap på mentala "tvärstopp" kvarstår. Det är ett litet kvantsprång mellan dagsturer, när barnet vet att man "kommer hem" inom timmar, och att vara på väg mot okänt mål under ett antal dagar, vilket kan kännas oöverblickbart för en sexåring.
 
Joanna,

Det var nog jag som var slarvig. Introduktionen är alltså till vandring där man har en viss sträcka att klara av oavsett väder och går från stuga till stuga (eller motsvarande i tält). Det barnen har prövat tidigare är att bo på ett ställe och göra kortare dagsturer i närmiljön så visst blir det ganska stor skillnad som du säger. Och jag upplevde inte alls dina råd som förnumstiga utan som bra! Ledsen om jag var otydlig och tack igen för råden. Det område du beskriver kan nog för övrigt vara ett bra alternativ - Abisko-Kårsavagge- Låkta. När vi var I Abisko med barnen tidigare blev det bara en helg och endast korta turer på Njullas sida (linbanan var trasig) och då var yngsta dottern bara 3-4 år.

HG
 
Äh, jag hade väl också projicerat för mycket egna referenser, för jag har luffat runt ensam med mina bägge döttrar när de var små. Ryggsäcken var tung och jag har begått min beskärda del av fåniga missar, men ångrar inte en sekund och det verkar de heller inte göra.

Fjällen SV om Abisko-Björkliden visade sig bli en fullträff - lagom dramatisk natur med långa häftiga vyer, och ändå utan långdragna uppmarscher och nära till diverse "Plan B"- alternativ.

Ha det så skönt på turen!
 
Mindre val på fjället

Det är med andra ord inte så taktiskt att lägga upp dagsetapper som man "måste" avverka, och ett (för barnet oöverblickbart långt) vandrande, som man inte kan "ta ledigt" från ett litet tag.
.

Bumpar tråden. Såg din underbara beskrivning om hur det är att vandra med barn och hur olika och hur oförutsägbara de kan vara. Håller i princip med om allt du skriver om men vad gäller "måstesträckor" har jag delvis en annan erfarenhet. Min erfarenhet är nämligen den att måstesträckor är det som genererar harmonin i vår familj under vandringen. Vardagen hemma är för både barn och vuxna fylld med en oändlig rad med val som ska göras. På fjället blir allt så mycket enklare när vardagen reduceras till att sova, äta , gå och för vår familj verkar det fungera så även för barnen. Känns ibland som vi är en helt annan familj på fjället :) Denna magi bryts mycket abrupt när vi kommer fram till civilisationen och alla dess valmöjligheter. Fanta eller Cola? Chips eller godis?
Med det sagt så planerar vi naturligtvis dagsetapperna så det finns tid och ork till en hel del lek och fördämmningsbyggen och naturligtvis slänger vi alltid in en reservdag för dåligt väder eller annat oförutsett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicce Sitasjaure-Kaitumjaure Fjällvandring 0
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
stormtrivs Ritsem (Sitasjaure) till norska kusten Fjällvandring 5
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Joakim Ambrosson Renstängsel Sitasjaure Fjällvandring 4
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
rotax Flygplansvrak vid Sitasjaure Fjällvandring 7
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
MaSt Sitasjaure Fjällvandring 0
0690 Båtrute på Sitasjaure Fjällvandring 2
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
annarothman Singi - Abisko. Alternativa dagsetapper? Fjällvandring 2
Vonsan Singi-Hukejaure Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Anthonysk Hiking Singi to Nikkaluotka Fjällvandring 3
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
maths foss vs singi Fjällvandring 1
Flodis Alternativrutt Singi -> Nikkaluokta Fjällvandring 1
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
berekson Treparksmötet med barn Fjällvandring 1
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.