Familjevandring Vaisalouokta-Hellemobotn

Vi är två familjer med barn i åldrarna 9, 7, 5 och 1 år samt en baby på sex månader. Vi planerar att gå en liten del av Nordkalottleden från Vaisaluokta till norska Hellemobotn för att sedan ta båt till Köpsvik och buss till Narvik och sedan tåg åter hemåt.

Är det någon som har erfarenhet av denna rutt? Vi bedömer att ta vandringen på tre dagar (ca 35 km) och då med tältövernattningar. Tips, synpunkter och annat tas tacksamt emot. Vi planerar att gå 16/7.

Försökte kolla upp båt- och busstider i Norge men har inte lyckats ännu.
 
Utemagasinet

Fanns det inte en artikel om en vandring i ungefär det området i Utemagasinet för några år sedan? Det dyker upp en bild i minnet av någon snubbe med en maffig cowboyhatt som tittar ut över just Hellemobottn när jag läste din fråga.

Låter trevligt annars. Jag antar dessutom att vi får förmånen att läsa recensionen av turen på din hemsida längre fram? Det skulle vara roligt att veta hur det gick att vandra med alla ungarna.

Lycka till.

Kalle
 
Vaisaluokta - Hellemobotn

Hei ! Jeg gikk denne ruten den motsatte vei for noen år siden. Jeg brukte to dager og overnattet underveis i en gamme et stykke inne på svensk side. Den ligger like inntil stien.Jeg passerte også et utmerket "vindskydd" lenger inne på svensk side. Det er sikkert avmerket på kartet.
Jeg passerte også, uten overdrivelse, en gigantisk multemyr. Dette var en av de første dagene i august og multene var fullmodne. I det fjerne hørte jeg noen stemmer, så jeg håper det var noen multeplukkere som var på vei for å plukke multene som var av første sortering, ++.Forøvrig møtte jeg ikke et menneske på de to dagene.
Framme i Vaisaluokta, som er et "trevligt stelle" kjøpte jeg røkt fisk av noen smågutter. Den smakte fortreffelig.
Jeg reiste inn til H.botn med en slags rutebåt og overnattet i en hytte som tilhører en fiskeforening og stod åpen for alle. Hytten var helt OK. Om disse mulighetene er tilstede i dag er jeg noe usikker på.
Nettestedet til Narvik og omegns turistforening (NOT) http://www.narvikfjell.no har ingen opplysninger om dette,så jeg anbefaler å ta nærmere kontakt med NOT. Epostadresser etc. er å finne på nettstedet.
Hilsen S.R. Oslo
 
Gick ungefär denna sväng för 3 år sedan...

Och det var en fantastisk tur, om än lite kort. Vi startade med dagens sista båt från Ritsem, klev av i Vaisaloukta och gick sedan förbi kyrkkåtan och vek sedan av väster utefter Sjvaltjajåhkå där vi övernattade. Nästa morgon fortsatte vi och passerade mellan Stuor Jålle och vuossjevarasj. Nästa natt sov vi väster om Oajetjåhkkå. Fortsättningen ner till Tjårokjavrre var fin men tog tid då det var en del krånglig terräng med raviner och klippbranter. Sedan hittade vi en kanonfin lägerplats precis intill norkalottleden vid Njallajavrre en km innan gränsen.

Fortsättningen nästa dag över riksgränsen och ner i Kanjonen ända ner till den lilla byn Hellemobotn är verkligen spektakulär, Skillnaden i nauren vid gränsen är enorm och på tio minuter befinner man sig i ett helt annat landskap. Man går på små holmar och öar vid gränsområdet och vid ett ställe en bit in i norge var det ett knepigt vad där man får gå på en stenbrygga under vattenytan. Utsikten är fantastisk ut mot fjorden och man går på branta klippväggar högt över kanjonens botten där det är utlagt flata stenar som vilar på rostiga järn som är inborrade i berget. Man passerar en samisk offerplats på lite avstånd och en tysk "bunker" i sten från kriget där många flyktingar togs tillfånga av nazisterna. Nere i botten går man genom en fin björkskog och kommer sedan fram till byn som ligger precis vid stranden. Några samer vi mötte på vägen tipsade oss om att man kunde fråga efter övernattning i byn men vi var för blyga och tältade lite söder om byn precis vid stranden. I byn finns en vanlig telefon i en liten hytt där man betalar i en kaffeburk, där kan ni ringa turbåten senast någon timma innan så att de svänger in till Hellemobotn. Båten kom rätt tidigt på morgonen, vid 8-9 någon gång har jag för mig. Sedan åkte vi med båten till Kjöpsvik och efter någon timmas väntan och korvätande fortsatte vi till Narvik med bussbyte vid E6:an. Ta med norska pengar till båt och buss!
Båten gick 4 dagar i veckan den sommaren, så det kan vara värt att kolla upp. Det fanns inga affärer eller sånt i Hellemobotn, bara en telefon och så turbåten...
Jag kan rekomendera turen å det varmaste om man vill vandra ostörd och se många kontratser i naturen. Givetvis kan man välja lite olika vägar i Sverige fram till gränsen efter tycke och smak!

Bästa hälsningar:
Fredrik Sargren
 
Jobbig vandring

Jag har gått denna sträcka, och den är fantastiskt fin när man väl kommit ut ur "skogen" Men den sista biten från Gussajavvrisjöarna (har jag för mig att de hette) är förfärligt brant. Från 1300 möh till 50möh vid Hellemobotn. Därför är det väl tveksamt att gå med så små barn. Det är otroligt hala hällar och bitvis rep att hålla i. Tänk en gång till!

Ylva
 
Tack! Vi har fått väldigt många rekommendationer om att inte gå med små barn på denna vandring. Vi har därför bestämt att vi inte kommer att gå där nu. Vi hittar på en mer barnvänlig variant nu och ser fram emot Vaisa-Hellemobotn ett annat år när barnen är större eller alternativt att gå utan barn just denna sträcka.

Tack än en gång för alla inlägg i debatten!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.