Familjetält för camping?

Hej,

Jag tänkte ta med familjen ut på camping i sommar. (Familjen = två vuxna och två barn < 9 år)
Vi har inget familjetält och behöver därför lite råd om vad som är bra och prisvärt.
Jag hade inte tänkt ett s.k. hus-tält, snarare något tunneltält med hyfsad plats för eventuella regniga dagar.

Funkar tälten från butiken "ute-liv"?
Eller ska jag gå på något mer "känt" märke?
Finns det tält att hyra någonstans?

Tacksam för all hjälp!

./Erik
 
Keron 4 GT

Tja, Hillebergs Keron 4 GT är ett tunneltält som erbjuder de utrymmen du efterfrågar. Kostar dock en rejäl slant, ska ni använda tältet bara för en campingsommar bör ni nog leta något billigare eller hyra eller försöka låna.
Å andra sidan: Räknar ni med att campa ofta och mycket, kanske också fjällvandra, under många år, ärnog ett Hillebergtält en god investering.
/Göran
 
Billigare alternativ

Hej,
Âven jag har ett Keron 4 GT, som funkar jättebra till familj med två små barn. Den lilla apsisen fungerar som barnförbjudet packutrymme, i den stora rymms alle under regniga dagar.
Men om ni bara ska bo på campingplats kan billigare märken duga. Tatonka är ett amerikansk märke med liknande konstruktioner och jag har för mig att också Helsport har billigare varianter på stora tunneltält.
 
Testa först!

Hej. Vi är en familj som hade samma problem för några år sedan. Vi var ute en försommar i nordnorge med vårt 4 mans tunneltält men höll på att bryta ihop. När vi kom hem började vi sökandet efter ett nytt tält.Vi tittade på "spejdersports" hemsida (i danmark)där det fanns flera bra alternativ men beslutade oss efter mycket funderande, för att köpa en moskoselskåta. Det ångrar vi aldrig. Numera kan man hyra sig en kåta, vilket rekomenderas med tanke på priserna. Gå in på deras hemsida: http://www.moskoselkatan.se
Hoppas det löser sig.
Hej svejs!
 
Håller med fullständigt!

Moskoselskåtorna verkar vara kanon. Har inte själv provat men har hört andra som är övertygade. Håll i minnet också att barn ökar i volym med åren, är det inte trångt i tunneltältet nu så blir det med åren.
Tack för ordet!
 
Tack för alla svar, men...

Det dyker ju upp nya frågetecken...

Varför inte tunneltält?
Det är ingen som nämner t ex Fjällräven, är det inget bra alternativ?

Moskoselkåtan, himla cool! Vi blir ju garanterat coolast på campingen med en sådan. Och va' mysigt med eld i mitten. Tyvärr lite dyr då...

Tack för hjälpen!
./Erik
 
Fjällräven

Hej!
Fjällrävens tält fungerar nog också. Men har man provat Hilleberg vill man nog inte ha något annat. Enkla att sätta upp, extremt tåliga, praktiska.
Fjällvandrar sedan flera år tillbaka varje sommar med mina två söner, nu 13 och 15, och vi trivs i vårt Hilleberg Nallo 3. Har även ett Keron 4, ett fjällräddningstält som jag ropade in på auktion. Väger dock mer, varför vi använder i Nallo 3-an på vandringarna.
/Göran
 
Fjällräven...

Fick tag på fjällrävensspeciella tältkatalog idag. Där fanns många intressanta varianter som kanske skulle kunna passa bra. Ett par varianter som ser ut som mellanting mellan kupol/tunneltält och hustält. Ser ganska camping ut så att säga. Försök få tag på fjällrävens tältkatalog och kolla där!

/Andreas
 
Kika på norska Helsport. Har själv ett Borgafjell för 3 pers som jag är mycket nöjd med. För fyra blir det för litet men det finns större modeller. Helsport har samma kvalité som Hilleberg (många tycker säkert annat) men är billigare i inköp. Fast som andra skrivit, en kåta är alltid en kåta.
 
Ska det bäras eller ej?

Tjena.

Om ni inte ska släpa runt på tältet utan bila runt så har Intersport ett McKinley som rymmer en sådär 6 pers utan problem. Kostade förra året 2600 spänn
Ser ut som ett kupol/tunnel med genomgång i mitten (ståhöjd) och en sovalkov på varje sida med plats för 3 pers i varje sida. Du och frugan i ena och ungarna i andra, ni ska väl ha semester eller??

Kvaliten duger gott.

Själv ska jag ut och testa mitt superlätta 1-manstält nu i påsk cyklandes på kust-till-kustleden i Skåne.
Just nu snöar det minsann.

Solomannen
 
Fjällräven Akka turist

I friluftsbolagets katoalog finns Fjällrävens Akka Turist 4 personers tunneltält för 3999 Kr. Borde vara ett vettigt alternativ. kolla http://www.friluftsbolaget.se
Jag och min fempersoners-familj är annars mycket nöjda med Moskosels Jakt 7 men priset och vikten är högre. Vi har det som basläger vid paddlingar.

Thure
 
Hej!

Har själv haft ditt "problem" med tält för familjen och det tål att tänka över. Vandrar en del i fjällen men då med kompisar och utan familj. Brukar då själv använda mitt Helsport tunneltält samt kompisen har ett Akka turist/3 som inte alls är så dumt. Stor absid och hyfsat lätt att slå upp.
Köpte också en Moskoselkåta/7 nu i vinter och den är tänkt att användas när familjen är ute. Vi är två vuxna, tre barn samt en labrador. Kåten är dock inget man kanske släpar med sig på några längre fjällturer men det är inte meningen för oss. Har inte hunnit göra något större test av den än men utrymmet kan man inte klaga på. Priset är dock kanske lite högt fast det verkar som man får riktig kvalitet för pengarna.
Senare i år tänker jag införskaffa mig ett nytt Helsport och har du inte tittat på dessa, så gör detta. De har bra tält och några modeller som även passar familjen. http://www.helsport.no

/Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusJ Familjetält för camping? Bo och sova 26
Rocke Familjetält för camping Bo och sova 9
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
andersmossing Familjetält: glasfiber eller aluminium? Bo och sova 9
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
mc_piloten MC camping o passande tält Bo och sova 6
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Picea Internet på camping? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Camping Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
bikebug Vintercykling med camping Bo och sova 5
Blåbär Ultralätt camping? Bo och sova 32
bergenlund Primitiv camping Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.