En som vill skaffa familjetält

Hej alla!

Har suttit ett tag och kollat på husvagnar men kommit fram till att ett familjetält är nog bäst att
börja med. Suttit och kollat på familjetält där det finns 2 separata sovrum eller liknande och sen ett allrum.

Någon som kan rekomendera en hemsida eller försäljare i sthlms trakten?
Tips på ett bra tält för första gångs campare?

Vi är 2 vuxna och 2 barn på 3 och 6 år som ska iväg.
Visst får man ha bilen parkerad vid sin tält plats på campingarna?

Vad ska man ha för utrustning och vart är bäst att köpa de =D
 
tack va där inne och kollade runt lite.

Vad behöver man igentligen till tälten?
Hur förvarar ni andra köks grejer, kläder mm?
Vad är till överdrift?
 
Jag tältar mycket med familjen. Mitt råd är att ni ska prova er fram. Låna eller hyr så mycket grejer som möjligt de första turerna och investera efterhand. Ni kommer inte behöva ihopfällbara garderober, matlagningsbänkar osv. Det går bra att ha kläder i en icakasse om man campar nära bilen. Det jag tycker är viktigt är att ha god mat och dryck. Man ska trivas med livet i tältet, inte äta frystorkat och konserver om det inte behövs. Avgörande är också att barnen trivs. De brukar i och för sig gilla att bo trångt med mamma och pappa så det blir nog inte ett problem. Men för säkerhets skull kan det vara bra med en film i reserv i smartphonen. Hur som helst gratulerar jag till den inslagna banan att bo utomhus med familjen. Det förlänger livet!
 
Tack! Men jag vet att vi kommer trivas så kommer nog investera i ett tält.
Vi campade i husvagn förra året på öland och barnen älskade det.
Ett familjetält är ju inte långt ifrån =)
 
Vi campingsemestrade i Europa förra sommaren med barnen, och har campat i Sverige en del också.

Mitt tips är att ni kikar på primus tält, tex deras "bifrost H4". Ståhöjd i förtältet är en stor fördel, och primus tält ser i övrigt gedigna ut. Utöver detta: uppblåsbara madrasser, sovsäckar och ett gaskök. Vad man mer vill släpa på (stolar och bord tex) är en fråga om plats och bekvämlighet.

Det är väldigt enkelt att campa både i Sverige och på kontinenten. Vårt största problem var att gasbehållarna till köket inte är kompatibla mellan Sverige och Frankrike, märkligt nog, så det är bra att kolla upp detta om man åker söderut.
 
Stadium har tält som heter Alfa eller Beta (det verkar variera lite mellan säsongerna vad modellen heter), vi har sneglat på dem men eftersom ungarna blivit stora och inte är så sugna på tältcamping längre så har vi avvaktat lite. Var flera familjer som hade sånt på ett scoutläger i fjol och jag snackade med dem och de var nöjda.

Det är rätt många som kör med Primus-tälten också men jag tycker de är lite dyra (framförallt eftersom de trycker dit en enorm logo, ska man göra reklam för dem borde man väl få lite rabatt?:). Primustälten är också lite mer "instängda" i mina ögon.

Alfa/Beta 5 är rätt bra eftersom det är 5-manna (2+3 i sovalkoverna). Då kan man ha kläder och sånt i 3-manna-delen, och knäppa ner 2-mannadelen på dagtid för att få mer "springyta" (om det regnar och man behöver vara inne).


Och så det klassiska tipset: Träna på att sätta upp tältet hemma några gånger. Om ni inte vill vara underhållning för övriga campare när ni ägnar tre timmar åt att försöka lista ut hur man får upp det:)
 
Jag kollade på dom tälten men mja va inte riktigt det jag tänkt mig men jag kanske drömmer för mycket ;)
Jag har kollat mycket på märket Easy Camp Boston och fastnat för dom..
 
Är så synd bara att det inte finns fysiska butiker där de säljer familjetält så man kan kolla lite
närmare på tält så man inte tar något för litet eller för stort..

Och det här med att sätta upp tält ett par gånger innan blir spännande att hitta då vi bor i lägenhet =D därför vill vi komma ut mer. Barnen hatar att bo i lägenhet längst upp.
Så känner att ett tält med lite bekvämligheter som vi kan vara ute med ofta och länge vore perfekt
annars är det nog lika bra att köpa husvagn..
 
Hej.
Vi köpte ett McKinley Samos 6 på Intersport häromåret. Såg att de säljer det för 2200 just nu.
Har inte sovit många nätter i det, men för vår del var det ett alternativ till att trängas två vuxna och två tonåringar i ett trepersoners fjälltält...
Här finns en treminutersfilm:
http://www.youtube.com/watch?v=t3ejXC5gVlI

Tältet är smidigt. Lätt att sätta upp och hantera med få delar och logiskt uppbyggt. Gott om plats, två sovdelar, en för 2 en för 4, så vi vuxna har gott om plats ;-)
Fort och lätt att välja att ha ena eller båda innertälten uppsatta ifall man tex vill ha in cyklar eller motorcyklar.
Inga problem att få plats däremellan och laga mat om det regnar ute. Vi har inga bord o grejer utan sitter på marken. Följer med en lös pressenning att ha i mitten om man vill.
Smidigt med två ingångar som kan ställas upp med pinnar, tyvärr bara pinnar till ena sidan.
Det har spöregnat de nätter vi sovit i det, och det håller tillräckligt torrt än så länge. De droppar som jag sett på insidan av innertältet kan mycket väl vara kondens.
Tillräckligt stor påse/väska så man får tillbaka tältet i påsen utan att bli galen.
Vi valde det pga priset, två sovavdelningar, ståhöjd och frånvaron av löjliga fönster av plast.

Det jag funderar på är hur det kommer att hålla över tid. Tror att det mår bäst av att inte packas upp och ner för mycket. Stängerna känns stadiga, men erfarenheten säger att billigare stänger går sönder när de inte skall gå sönder.
Småpinnarna finns av två modeller, både tunna runda för stenig mark, och bredare vinklade för mjukare gräs.
Sömmarna är ok, men kommer troligen vara det som börjar ge sig.


Totalt sett skulle jag absolut rekommendera tältet som campingtält för en familj, framförallt för att det är prisvärt, motsvarar 2-3 nätter i campingstuga, och rymligt. Köp inför semestern, hårdkör och testa ordentligt. Om inte annat så ser ni vad ni gillar och inte gillar.
 
På de campingar vi varit på i Sverige så har det alltid varit ok att ställa bilen intill tältet.
Ibland är det stor fördel med tält, framförallt under högsäsong, då man i princip alltid kan få en plats för tältet, värre med husvagn/-bil, ifall man vill resa spontant.
Nackdelen är att vissa campingar är så tråkiga på marken, stenigt och skitigt.

Håller med tidigare inlägg, satsa på få men bra grejer i övrigt. All utrustning hittar ni oftast till mycket bra priser på blocket och tradera. Sällan mycket använt.

Småbarn klarar sig ofta bra med enkla liggunderlag av cellgummi, ni vuxna vill säkert komplettera med ett uppblåsbart. Vi testade en reavariant från Stadium för 200 kr/st. Klart prisvärt sa de i familjen som fick ett....
På sommaren i Sverige är de flesta sovsäckar tillräckligt varma om man har mössa på sig.
Gaskök är absolut modellen, enkelt och rent, inga slappiga brandfarliga vätskor.
Själv har jag kompletterat mitt gamla trangiakök med en gastillsats. Tips att hitta ett begagnat trangia och komplettera med en gastillsats. Tillsatsen kostar runt 500.
Anledningen till att jag föreslår trangia är att det är stadigt och komplett med vindskydd till brännaren, och kanske att föredra med barn som inte alltid har koll. Lätt att packa ihop till en enhet.

Ta med en vikbar skärbräda i plast och en vettig kniv att skära bröd med, en visp till nyponsoppan och en träslev att röra i grytorna med. En Tom saftdunk och ett par PETflaskor för att hämta vatten i.
Ät enkelt och så ofta att ingen får lågt blodsocker och se till att njut av att vara ute med familjen. :)
 
Prova att sätta upp tältet kan man göra i en park eller nåt. Såhär på sommaren är det ju ofta rätt öde kring skolor och de brukar ofta ha lite grönytor man kan låna.

Annars brukar ju de flesta större rondeller ha en gräsmatta i mitten:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.