Familjetält från Jysk?

Hej

Vi är en familj på 2 vuxna och 1 barn (än så länge) som är 5 år. Vi tältar ganska så flitigt på semestern på olika campingplatser. Vi har nu ett vanligt "iglotält" för 4 personer.

Vi skulle behöva ett familjetält och hittade ett tält på Jysk för 2000:-

Tältet --> http://www.open-air.com/S/pages/tents/mount_everest.html

Jag har tittat runt lite på forumet och fått lite tips. Men jag vill ha ett rymligt "samlingsrum" med fönster där man får plats vid eventuellt regninga dagar. Med tanke på priset så värkar det här tältet väldigt bra. MEN..

När vi tittade på hemsidan såfick vi reda på att tältet var 6 x 4 meter. det är alltså längre än vårat vardagsrum. =)

Är det någon som känner till detta tält? är det klumpigt? blir det för stort för oss?

Mvh Eric
 
Det beror väl på hur lång tid man tillbringar på varje camping tycker jag.

Vi campade i några år med vårt Helsport Snohetta 3-camp, men när ungarna blev större var ett tremanna för trångt så då köpte vi (på rea) Rustas familjetält (2x3 pers) som jag tycker är rätt lagom. Vi tillbringar ändå inte så mycket tid i tältet när vi är på campingsemester. Om det är dåligt väder så funkar det att sitta inne i "mittendelen" och äta.

Men vill man ha nåt mer "husvagnsaktigt" så kan nog ett sånt där tält vara intressant. Det intressanta är väl hur lätt det är att få upp.
 
För länge sedan, inför bygge av en fjällstuga på slutet av 70-talet eller tidigt 80-tal köpte mina föräldrar ett stort familjetält. Det har hängt med sedan dess och rest omkring lite, varit matsal vid surströmmingsfester, midsommarbostad och liknande.

Det är stort och tungt, inget man bär omkring.

Men det har varit hållbart och bra, tills för två år sedan när det lånades ut och de inte spände (knät fast taket...) upp det tillräckligt. Det regnade rejält och samlades massa vatten på taket så ramen inte orkade med vikten. Yttertältet har under dessa (30?) år dock krympt lite och det har blivit svårare och svårare att få det tätt mot marken (mot mygg...), men med lite trilskande har det fungerat.

Men för en familj som vill ha sittplats/matsal och sovutrymme på bilsemester borde det anses näst intill optimalt, förutom att det tar lite tid att ställa upp. Först koppla ihop stativet, sedan dra över yttertältet och fästa det, sedan hänga upp sovutrymmen. Kräver något drickbart och en stol att sitta i och begrunda vad som görs fel medans det utförs.

Vet inte om dessa tält är samma märke och använder samma material eller om ens det vi köpte finns längre, men färgerna och konstruktionen verkar näst intill identisk.

http://www.uteliv.net/hus/index.htm

edit: Kanske borde tala om att det är tält modell florida 6 och bigfoot family 5 jag pratar om.
 
Senast ändrad:
Det vi köpte på Rusta är storleksmässigt ungefär som Open Airs Himalaya (lite större mittenrum dock), men konstruktionsmässigt som Mont Blanc (d.v.s. en huvudkupol i mitten och sovrummen åt sidorna).

Vi köpte det ju på rea och då kostade det under 400 spänn (tror ordinarie var 1400, och så var det alltså halva halva priset typ).
 
Hej

Vi är en familj på 2 vuxna och 1 barn (än så länge) som är 5 år. Vi tältar ganska så flitigt på semestern på olika campingplatser. Vi har nu ett vanligt "iglotält" för 4 personer.

Vi skulle behöva ett familjetält och hittade ett tält på Jysk för 2000:-

Tältet --> http://www.open-air.com/S/pages/tents/mount_everest.html

Jag har tittat runt lite på forumet och fått lite tips. Men jag vill ha ett rymligt "samlingsrum" med fönster där man får plats vid eventuellt regninga dagar. Med tanke på priset så värkar det här tältet väldigt bra. MEN..

När vi tittade på hemsidan såfick vi reda på att tältet var 6 x 4 meter. det är alltså längre än vårat vardagsrum. =)

Är det någon som känner till detta tält? är det klumpigt? blir det för stort för oss?

Mvh Eric

Hej eric.

har du köpt tältet?

jag har gjort det men har svårt att sätta ihop det. har du några bra tips???

vi är en familj med 2barn.

hälsn
micke
 
Inget mot tältet i sig, men på Gotland så var det så att vissa campingar tog lika mycket betelt av en person med ett tvåpers-tält som en familj med sitt 25 m2 stora tält med två vuxna och 4 barn!!!
Det ät inte rätt!
 
Så är det på alla campingplatser. Ibland har de en lägre avgift för folk som kommer med cykel eller MC, men annars kostar ett tält lika mycket oavsett storlek.

Det kan tyckas lite orättvist på campingar som inte har markerade tomter, men är det markerad tomt så ska det väl inte spela nån roll hur stor del av tomten man utnyttjar?

Det skulle troligen bli för krångligt att ta olika betalt för olika storlek på tält eller olika antal personer, eftersom det skulle bli för mycket jobb med att kontrollera det. När man checkar in är ju inte tältet uppsatt, så då skulle de behöva gå omkring och kolla tälten efter hand (och personal kostar). Sen kanske vissa har bord och stolar inuti tältet, medans andra ställer det utanför. Om de då tar upp lika stor plats, ska de som har bordet inuti tältet betala mer än de som har det utanför?
 
Hej eric.

har du köpt tältet?

jag har gjort det men har svårt att sätta ihop det. har du några bra tips???

vi är en familj med 2barn.

hälsn
micke

Micke!
Har du fått ordning på tältet? Jag tänkte hoppa in i diskussionen, eftersom trådstarten var för ett år sedan. Vad är problemet?

Vi har inte ett exakt sådant tält, men jag skriver några tips, och så får du fråga om det är något mer! (Jag hoppas att jag inte lurar dig nu, men principen på tunneltält brukar vara liknande)
-Börja med att föra in de långa ständerna i kanalerna
-Fäst ändarna i några öljetter el. dyl. För att tältet skall få tunnelform är fästena för ändarna av en och samma stång förbundna med varandra med ett band el dyl, som ska ligga på marken när tältet är klart. Man får ta i lite när man sätter i stången på andra sidan - det skall bli lite som en pilbåge. (Nästan ett måste att vara två på ett så stort tält, tror jag...)
-Fäst ett snöre på ena kortsidan i marken, och dra sedan i den andra kortsidan, så tältet reser sig. (bra att vara två, så den andra flyttar ändarna på tältstängerna när det behövs.)
-Spänn alla tusentals snören, och fäst tältduken i marken.
-Häng i innertälten

Hoppas det var till någon hjälp!

Hälsningar,

Jessika
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.