Bra familjetält?

Hej
Någon som har tips på ett bra familjetält, som även kan användas som "gäststuga" samt låta ungar bo i på sommaren... då det är dåligt med plats i riktiga huset.

typ nått i stil med: HYDRA FAMILY 2002
http://www.fritidsbutiken.com/default.asp
Men skulle vilja ha golv i hela, i alla fall löstagbart!

Någon som har bra tips till rimligt pris, samt andra åsikter i frågan
 
Precisera frågan.

Hej.

Hur många barn är det som skall bo i tältet och skall vuxna bo där också? Hur gamla är barnen? Hur länge skall tältet användas och var?

Juste tältbotten skulle jag betala lite extra för. Många av de allra billigaste tälten har en prasslig botten i "japanpresenning" som lätt går sönder. Myggtätt är också ett krav liksom regntäthet. Du har massor att välja från och från ca 1000:- finns det nog en hel del som är OK.

I min familj med tre barn så har vi investerat i en Moskoselskåta i bomull/polyester. Dyrt men OK att sova många veckor i under sommaren för hela familjen och med bra torkmöjligheter inne i kåtan. Även skönt ljus inne i tältet och väldigt bra ventilation varför det går att söka skugga inne i tältet även när det är varmt. Med en kamin i så går kåtan att använda året runt. Vad skall man med hus till egentligen ;o)

Hälsningar Thure
 
Hej!

Vi hade en jättehärlig tältsemester medelst bil i Frankrike och Italien förra juni. Vi är en trebarnsfamilj och hyrde en Toyota Previa för att få gott om plats. Inför denna köpte vi ett stativtält från uteliv - 5-pers.varianten av förra årets modell av detta
http://www.uteliv.net/hus/big foot family 5.htm
Jag tycker att tältet fungerade bra men att kvaliten inte är vad man kan begära för det priset. Vi betalade nästan femtusen. Stängerna är inte galvade bara lackade och började flaga direkt i ändarna. Stängernas fjäderlänkar sitter inte ihop ordentligt.
Vi hade tänkt köpa detta:
http://www.friluftsvaror.se/html/stativ/familjetalt_verona_456/verona.html
men de kunde inte garantera leverans innan vår avfärd. Jag tittade dock på tältet på deras utställning och kunde konstatera att detta hade galvade stänger. Så om stativtält är ert val så verkar Verona vara ett bra val.
Min syn på valet mellan stativ- och modernare kupoltält är att stativtälten ger mer utrymme och stadga till priset av vikten som ofta är minst den dubbla. Vi hade som krav att kunna sitta vid ett bord och äta i förtältsdelen vid dåligt väder och det funkade med det vi har. Vi hade en lättviktspresenning som golv eftersom det inte ingick i förra årets modell.

Så ert val beror mycket på vilken framtida användning ni ser för tältet. Ska ni bara ha det i trädgården i sommar och kanske för bilsemester i framtiden så bör det bli ett traditionellt stativtält men om ni vet att ni kanske ska ut på lättare färder med t.ex. cykel så är nog ett modernt stativtält att föredra. Det sistnämnda är nog bättre även för bilsemestrar med korta stopp eftersom stativtälten är aningen mer "roddiga" att sätta upp, men ger som nämnts troligen mer komfort.

Mvh Harald Eriksson
 
Användning till tre saker...

1) Som sommarbostad för tre barn (7,10,13), med kompisar max sex stycken... tror jag nog, om inte tältet blir väldigt poppis :)
Det behövs sängplatser, bord och förvaring mm, så de kan bo där under sommarveckor.

2) Som gäststuga för gäster på besök, med eller utan barn, typ två vuxna och tre barn och så... eller flera vuxna

3)
Som tält på resa för familj på 2 vux + tre barn (7,10,13) + katt, fast katten vet om inte den får stanna hemma ;-)

Tror att det i alla dessa alternativ det kan vara lämpligt med olika avdelningar i tältet, för sovfriden och avskilda "aktiviteter" :)

Kanske även bra om barnen kan sova i olika rum när de har det, för fridens skull!

Golv är bra att ha...

Vad skall man tänka på med tanke på:
- Golv
- Värme
- Mygg
- Hållfasthet
- Kupul vs stativ
- annat???

Någon som har erfarenhet köpa från england eller så?
typ: http://www.norwich-camping.co.uk/

Tackar för de synpunkter jag redan fått...
(det där med kåtan, tål att tänka på... gillar tanken)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.