Familjetält i skärgården

Hej!
Vi är en familj på 2+2 (5 och 7 år) som söker ett bra tält för utflykter i Stockholms yttre skärgård. Förra sommaren var vi ute en del och använde då vårt Tentipi CP/7 Safir men upplevde att det var ganska svårt att hitta bra tältplatser. Mest stenhällar vilket inte lämpar sig så bra för just den tälttypen. (För övrig typ av familjecamping är tentipin dock ett drömtält, särskillt en regnig sommar som förra året).

Jag letar därför efter ett självstagande tält som lätt kan sättas upp på de flata stenhällar som finns överallt i skärgården; mitt val står just nu mellan Hilleberg Saivo och Saitaris. Jag undrar såklart vad andra tycker om de valen?

Eftersom vi åker med båt är vikten inte helt avgörande men jag vill ändå kunna använda det i framtiden för kortare familjevandringar (helst skulle jag då vilja ha ett Zirkon 5 Light men ett tredje tält blir ju helt galet...(eller?..:))

Saivo är för tre personer, blir det trångt för oss?

Saitaris är superrymligt men kanske så stort att det igen blir svårt att hitta tältplats?

Prisskillnaden är ok tycker jag.

Är Saitaris galet tungt att bära på en weekend-tur? Misstänker att jag får ta det mesta själv..

Uppskattar all input jag kan få!

Jonas
 
Tjena.
Kan bara tipsa om att en 5 och 7 åring som ligger skavfötters är ingen bra idé. I den åldern, och tidigare, sparkar de mycket på natten och extra när de har något att sparka på (varandra i detta läget), vilket självklart kan innebära gnälliga nätter. Det behöver inte vara så, men det finns en risk för det. Ni kan motverka detta genom att träningstälta hemma i vardagsrummet. Vi träningstältade med våra 4 barn i vardagsrummet och sen på tomten i sammanlagt 6 nätter, mycket för att vänja 1-åringen att sova med andra och i sin säck, men även för de nu tunnare liggunderlagen som ultralätt packning kräver. Det har hjälpt. Nu ligger sommarens vandringsmål vid våra fötter.
Lycka till!
 
Tjena.
Kan bara tipsa om att en 5 och 7 åring som ligger skavfötters är ingen bra idé. I den åldern, och tidigare, sparkar de mycket på natten och extra när de har något att sparka på (varandra i detta läget), vilket självklart kan innebära gnälliga nätter. Det behöver inte vara så, men det finns en risk för det. Ni kan motverka detta genom att träningstälta hemma i vardagsrummet. Vi träningstältade med våra 4 barn i vardagsrummet och sen på tomten i sammanlagt 6 nätter, mycket för att vänja 1-åringen att sova med andra och i sin säck, men även för de nu tunnare liggunderlagen som ultralätt packning kräver. Det har hjälpt. Nu ligger sommarens vandringsmål vid våra fötter.
Lycka till!

Förstår vad du menar, inte helt lätt att dela säng med Duracell-barn. Rysligt aktiva även när de sover :)
 
När det är knepigt att

hitta tältplats i skärgården är min erfarenhet att det är minst lika knepigt att hitta en tillräckligt plan klippa för ett stort tält som en tillräckligt plan mjukare yta för en tältkåta.

Dessutom så finns det slitagenackdelar med att tälta på klippa samt att det ofta bilr störande morgonsol i ett litet tält om man tältar på klippa.

Vi har paddlat en del med familjen och bott i vår 7p BP Moskoselskåta 5 personer några gånger även med hund och då haft ett par bra baslägerplatser i skärgården. Nyttjar man skärgårdsstiftelsens områden finns det ofta ängar att tälta på.

Ett par mindre tält kanske är lättare att kunna tälta på klippa med, men det är avgjort betydligt mysigare att hela familjen bor i samma tält.

Kommer ni att åka med egen båt eller med taxibåt/Waxholmsbåt?

Du skriver om yttre skärgården vilka ögrupper?

Ett fyrmanna tunneltält kan du använda till familjen och hyggligt lätt få upp på klippa. Finns prisvärda från t ex Bergans och Intersport.

Thure
 
Thure,

Håller med dig, hur man än gör får man kompromissa :)

Vi har en 6-meters styrpulpetare som vi drar omkring i på våra upptäcksfärder. Som längst åkte vi bortom Rödlöga, till Skrakfjärden / Storskäret, ganska häftig miljö och kul att titta på säl osv. Barnen har också gillat att bo på en öde ö :) Och det är verkligen ensligt där ute, förvånansvärt få som tar båten ut dit.

Några ggr tältade vi i Finnhamn vilket funkar jättebra men åker vi längre ut har det varit svårt att hitta bra platser för en tältkåta men gott om större stenytor. Dessa värms dessutom upp under dagen så de är sköna på natten!

Jag förstår att tält kan ta skada av stenytan men tänkte att lägga ut pressenning som underlag.

Vore intressant att höra från Kajak-kollektivet hur de ser på detta, borde vara ett återkommande diskussionsämne?

Jag skall kolla påå tunneltält men trodde att självstagande kupoltält var att föredra. Tunneltält kanske också är självstagande?

Jonas
 
Vi är en familj på två vuxna och två barn 4 och 6 år.
Köpte nyss ett Marmot Limestone 4P. Rymligt, relativt lätt och bra kvalitet verkar det som. Inte lika tok-dyrt som Hilleberg, men känns väldigt bra med tanke på hur trevligt, rymligt och bra ventilerat det är. Vill verkligen inte ligga och knuffas nätterna igenom...

Ska tälta ikväll igen :)
 
Vi är en familj på två vuxna och två barn 4 och 6 år.
Köpte nyss ett Marmot Limestone 4P. Rymligt, relativt lätt och bra kvalitet verkar det som. Inte lika tok-dyrt som Hilleberg, men känns väldigt bra med tanke på hur trevligt, rymligt och bra ventilerat det är. Vill verkligen inte ligga och knuffas nätterna igenom...

Ska tälta ikväll igen :)

Tack Thomas!

Jag skall kolla upp det tältet. Lycka till med kvällens äventyr :)
 
Marmot Limelight 4P är ett annat tips. lite lägre (och kanske mindre?) men samtidigt lite lättare. Har sovit två vuxna och tre barn (5, 6 & 8) i det. Håller med Tomas, bra kvalitet till ett rimligt pris + superlätt att slå upp.

/Micke
 
Vore intressant att höra från Kajak-kollektivet hur de ser på detta, borde vara ett återkommande diskussionsämne?

Jag skall kolla påå tunneltält men trodde att självstagande kupoltält var att föredra. Tunneltält kanske också är självstagande?

Jonas
Här är en kanotist och jag har ett Hilleberg Keron 4 GT tunneltält som bara behövs två stenar, en i var ände för att få upp. OK, kanske liiite överkurs för mig att tälta själv i det men att kunna hänga upp torrdräkt och underställ mm. till tork därinne och att kunna laga mat i absiden var inte helt fel faktiskt. Att sen kunna resa det under vegetationen och slippa morgonsolen är skönt, samt att det går att ha korsdrag genom det.
 
Hur är det med tunneltält för paddling är det genomförbart? Hur mycket begränsas man när man väljer sovplatser? Har just nu ett självvstagande kupoltält. Men det är alltid kul att köpa nya prylar!
 
Saitaris!!!

Vi är en identisk familj, två vuxna och två barn, 5 och sju år. Vi har köpt ett Saitaris, och är förälskade i det!!!
Tältet har varit med på fisketurer längs Norrlandsälvar, på Sörmlandsleden och i sommar i skärgård. Själva kupolen är ju självstagande och står överallt, absiden behöver några pinnar. Hittills har det inte vart några problem att hitta platser, särskilt eftersom man kan sova på bägge ledder i tältet. Senaste turen var vi tr vuxna+ barnen, det var lite trångt, men funkade. Om. Det regnar är det perfekt att packa ihop innertältet och använda hela yttertältet till mat/ umgås/spela kort osv.
Och köp ett footprint!

Vikten, javisst, det är tiungt. Vi paddlar ju mest, så för oss är det inget problem, sen när barnen blir större får de väl hjälpa till att bära.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.