Familjetält för camping

Någon som vet några bra internetsidor för mig som skall köpa familjetält för camping? 2 vuxna , 2 barn.
 
Lagun 4

Vi har campat mycket med våra barn och investerade i ett Lagun 4, som finns på Fliesbergs hemsida. Vi köpte det när vi tröttnat på att sitta i bilen, sedan barnen lagt sig i det pyttiga fjälltältet. Vi campade mest på campingplatser runt om i Sverige och Danmark. Där passade ett sådant tält utmärkt. Det är nog inte lika lätt att sätta upp i en skogsbacke någonstans. Men det är bekvämt. I förtältet får man plats för ett litet bord och fyra taburetter. Där kan man sedan sitta och mysa och t.ex spela kort, medan regnet öser ner (det gör det alltid när man campar). Man kan ha en bra lampa för läsning under mörka augustikvällar. Framför allt, barnen älskade detta slags semester!
\C
 
25 kg!

Det går att få bekväma familjetält med plast för fyra personer utan att de väger 25 kilo som Lagun 4! Ett modernare och större variant av tunneltält/kupoltält kan också ha plast för bord, stolar och ståhöjd. Vem vet, man kanske känner för att sticka ut och paddla med hela familjen och då är det ju bra om man får med något mer i kanadensaren än bara tältet. Vaude har ett tält som heter Space Doom II som väger 8,5 kilo och kostar 5800 kronor på http://www.getout.se, men det finns naturligtvis billigare varianter. Se upp för alla lågpristält för under 1000 kronor på överskottsbolaget och liknande.

/Jonas
 
Tack för svaren! Space Doom ser intressant ut, det är något åt det hållet jag är ute efter. Skulle dock inte skada om det finns alternativ i lite lägre prisklass.
 
Northstar

Du får nog titta runt, för jag ska erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av tält av den här storleken. De Vaudetält som jag har tittat på ser bra ut och har bra prestanda till riktigt hyffsade priser. På http://www.northstar.se har de Vaudetältet lite billigare och en enklare, tyngre (13 kilo) och mindre vindtålig variant som heter Lafuma Toundra. Om det är något att ha vet jag inte. Ring och prata med dem, men min gissning är att man som vanligt får vad man betalar för.

/Jonas
 
Hilleberg

http://www.hilleberg.se/

Om du vill ha kvalitet så finns det Hilleberg-tält.
Beroende på barnens storlek kan du tex välja Keron4 eller Keron4GT. Om barnen är små så räcker dom till. Tänk på att när barnen blir större så vill dom ligga i eget tält så du kanske ska skaffa två mindre istället.
I min familj har vi haft ett Keron4 sen tidigt åttiotal. Det har fungerat perfekt i alla situationer för oss. Och det fungerar fortfarande. Lätt att sätta upp och ta ner, tål vind och vatten, gott om plats och en suverän kvalitet. Det kostar men man får valuta för slanten.
 
Sportaffärer

Jag har just varit på Intersport och köpt ett campingtält. Vi var även på Team Sportia och Stadium och tittade, så vanliga sportaffärer rekommenderas. Åtminstone TS har en del tält på webben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusJ Familjetält för camping? Bo och sova 26
foo Familjetält för camping? Bo och sova 13
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
andersmossing Familjetält: glasfiber eller aluminium? Bo och sova 9
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
mc_piloten MC camping o passande tält Bo och sova 6
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Picea Internet på camping? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Camping Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
bikebug Vintercykling med camping Bo och sova 5
Blåbär Ultralätt camping? Bo och sova 32
bergenlund Primitiv camping Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.